Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Kritische communicatie»Hulpdiensten beter mobiel bereikbaar tijdens de Nijmeegse Vierdaagse
    Kritische communicatie

    Hulpdiensten beter mobiel bereikbaar tijdens de Nijmeegse Vierdaagse

    16 juli 20243 Min leestijd
    Hulpdiensten beter mobiel bereikbaar tijdens de Nijmeegse Vierdaagse
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Pilot van Vodafone Business in samenwerking met het Fieldlab Grootschalige Evenementen verbetert veiligheid tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten.

    Drukte op grote evenementen is voor iedereen bekend terrein, fysiek en digitaal, zo ook bij de Nijmeegse Vierdaagsefeesten. Daarom is Vodafone Business aangesloten bij het Fieldlab Grootschalige Evenementen om een oplossing uit te rollen waarmee hulpdiensten elkaar op ieder moment kunnen bereiken. Het Fieldlab Grootschalige Evenementen is een meerjarige publiek private samenwerking waarbij digitalisering wordt ingezet om evenementen te ondersteunen op het gebied van veiligheid. Tijdens de aankomende Nijmeegse Vierdaagse start een pilot om de inzet van een IoT-apparaat, die stabielere communicatie mogelijk maakt, te testen. Hiermee wordt de veiligheid tijdens het evenement bevorderd omdat hulpdiensten sneller in actie kunnen komen.

    Overbelasting netwerk

    Hulpdiensten communiceren via hun eigen C2000 systeem, de organisatoren via hun porto’s en hun telefoons, maar er is geen gemeenschappelijk communicatienetwerk. Daarnaast is het algemeen bekend dat mobiele netwerken soms een uitdaging hebben vanwege grote groepen smartphone gebruikers op één plek maar juist op deze drukke momenten is een stabiel communicatie netwerk extreem belangrijk. Hierdoor is de uitdaging van crowd control extreem moeilijk voor de organisatie en hulpdiensten.

    Digitale vluchtstrook door een druk op de knop

    Vodafone Business is als partner gevraagd na te denken over een oplossing. Zij hebben het IoT bedrijf Spinnov opdracht gegeven een IoT-apparaat te ontwikkelen dat met slechts 1 druk op de knop de GPS locatie en een kort bericht m.b.t. het druktebeeld naar de politiemeldkamer stuurt. Door network slicing van Vodafone Business, krijgt de hulpdienst die op de knop drukt voorrang op een gedeelte van het netwerk om zo geen last te hebben van de eventuele overbelasting op het netwerk. In zekere zin opent er een digitale vluchtstrook op het netwerk met extra capaciteit.

    Hierdoor komt het bericht aan bij de politie (Team technisch toezicht) in de meldkamer in Apeldoorn. Van daaruit wordt de inzet van de diensten (politie, brandweer, ambulance) gecoördineerd. Alle info komt daar samen en vanaf daar wordt via de commandolijnen de operatie ingezet. De knop zorgt dus voor extra capaciteit.

    Joris Bouwmeister van Stichting Nijmeegse Vierdaagsefeesten en Paul Geurts van Gemeente Nijmegen benadrukken het belang van deze pilot: “Veiligheid staat bij ons voorop. De Nijmeegse Vierdaagsefeesten zijn het grootste gratis festival van Nederland en wordt ieder jaar weer drukker. Crowd control wordt daarmee een steeds grotere uitdaging. Als deze pilot succesvol blijkt dan hebben we een schaalbare oplossing voor de toekomst om de veiligheid te blijven waarborgen. Vodafone Business denkt als partner hier met ons mee en stelt de nieuwste netwerktechnologieën voor ons beschikbaar om dit te bewerkstelligen.”

    Bram Djakaria, Senior Accountmanager IoT bij VodafoneZiggo is trots op deze pilot: “Als telecomprovider hebben wij een sleutelrol in de vitale digitale infrastructuur. Het mobiele netwerk is tot steeds meer in staat. Het creëren van capaciteit op het netwerk voor kritieke communicatiediensten is een belangrijke stap. Dat we nu tijdens de Vierdaagsefeesten de kans krijgen om een nieuwe innovatie uit te testen is iets om trots op te zijn. Als deze pilot succesvol blijkt te zijn, dan kunnen we ervoor zorgen dat crowd control gemakkelijker wordt gemaakt en hulpdiensten en organisatoren sneller met elkaar in contact kunnen komen. Zo maken we het met zijn allen voor iedereen een veilige ervaring en helpen wij organisaties ook succesvoller te zijn in de digitale wereld.”

    Lees ook: Rinkel wordt Vast op Mobiel-partner van Vodafone Business

    Gerelateerd

    Vorige artikelYour.Cloud versterkt positie in Zuid-Nederland door aansluiting Kreuze
    Volgende artikel Samenwerking Epatra, LG en KPN Wholesale in Hospitality TV

    Gerelateerde berichten

    Geuzenet voegt Private 5G toe aan connectiviteitsportfolio

    Geuzenet voegt Private 5G toe aan connectiviteitsportfolio

    Private 5G: De motor achter samenwerking in een partner-ecosysteem Flash

    Flash introduceert met SmartDome veilige digitale infrastructuur van Nederlandse bodem

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!