De Autoriteit Consument & Markt constateert dat het alarmnummer 112 nog niet in alle gevallen te bellen is via de nieuwe technieken 4G en bellen via wifi. Dat betekent dat nog niet volledig wordt voldaan aan de beleidsregel mobiele aankiesbaarheid 112, die op 1 juli 2021 is ingegaan.
Mobiel bellen naar 112 gaat nu vaak nog via 2G- of 3G-netwerken. Mobiele telecomaanbieders moeten ervoor zorgen dat 112 bereikbaar is via alle technieken die zij gebruiken voor mobiele telefoongesprekken, dus ook nieuwe technieken als 4G en bellen via wifi. Zo kan het alarmnummer ook in de toekomst altijd gebeld worden. Het gaat hierbij om spraakdiensten die door telecomaanbieders worden aangeboden, niet om spraakdiensten van apps als WhatsApp of Facetime.
Verouderde mobieltjes
Voor de volledigheid wijst de ACM er wel op dat er mobiele toestellen bestaan die niet geschikt zijn voor alle nieuwe technieken, bijvoorbeeld omdat ze verouderd zijn en alleen via 2G of 3G kunnen bellen, of omdat de fabrikant het besturingssysteem niet geschikt heeft gemaakt voor bellen via wifi of 4G.
Locatie en identiteit meesturen
In de beleidsregel staat verder dat telecomaanbieders ervoor moeten zorgen dat de identiteits- en locatiegegevens worden meegestuurd naar de meldkamer van 112 wanneer iemand met een mobieltje het alarmnummer belt. Zo is in noodsituaties snel duidelijk wie er belt en vanaf welke locatie. De locatie-informatie wordt bepaald via de zendmasten waarlangs de verbinding loopt. Telecomaanbieders voldoen op dit punt wel aan de beleidsregel. Identiteitsgegevens worden via een aparte procedure aangeleverd aan de 112 meldkamer.