Vodafone is de duidelijke winnaar op de Nederlandse mobiele markt in Q1 2021, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Het bedrijf voegde de meeste nieuwe mobiele retailklanten toe, terwijl KPN amper groeide en T-Mobile mobiele klanten verloor door een opschoning van zijn klantenbestand.
Vodafone Nederland heeft in het eerste kwartaal netto 43.000 nieuwe abonnees toegevoegd, waarmee de operator nu meer dan 5,2 miljoen mobiele retailklanten heeft. De meeste groei boekte de provider in het B2B-segment, terwijl het bedrijf ook op de consumentenmarkt profiteerde van zijn gebundelde FMC-aanbiedingen met Ziggo.
Terwijl Vodafone zijn gestage groei voortzette, leverden de twee belangrijkste rivalen in het eerste kwartaal juist zwakkere prestaties. KPN slaagde erin om voor het tweede opeenvolgende kwartaal te groeien, maar voegde netto slechts 1.000 nieuwe klanten toe, aangezien de groei in het zakelijke segment en het aantal postpaidabonnees voor consumenten vrijwel teniet werd gedaan door het verlies van 25.000 prepaidsims.
T-Mobile blijft grootste
KPN blijft in marktaandeel op de tweede plaats met 6,4 miljoen mobiele retailklanten. T-Mobile is sinds Q4 2020 marktleider na de overname van de MVNO Simpel en sloot Q1 2021 af met iets minder dan 6,8 miljoen retailklanten. De operator verloor netto 5.000 klanten in het eerste kwartaal als gevolg van een aanhoudende daling van het aantal prepaidklanten en een opschoning van het postpaidbestand. T-Mobile zegt dat het zonder de effecten van de opschoning in de periode netto 30.000 nieuwe postpaidabonnees zou hebben gekregen.
“Vodafone vernieuwde begin februari zijn propositie, die goed lijkt aan te sluiten bij de klanten”, zegt Alejandra van de Roer, senior analist bij Telecompaper voor de mobiele markt. “Het bedrijf heeft ook meer ruimte om te groeien op de FMC-markt, aangezien slechts ongeveer een derde van de breedband- en tv-klanten van Ziggo ook Vodafone als zijn mobiele provider heeft.”