Edwin Kanis is Director Marketing & Innovation van Axians
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Mijn meest ‘verrassende’ inzicht is het besef, of misschien meer een bevestiging, dat echt iedereen openstaat voor samenwerking. We hebben ook in 2024 heel veel sessies met klanten en partners mogen doen waarin innovatieve ideeën naar voren zijn gekomen en we nieuwe technologieën en diensten vroegtijdig hebben kunnen toetsen in de praktijk. Dit heeft er soms voor gezorgd dat we het toch net even anders zijn gaan aanpakken. Dit zorgt veelal voor een versnelling om nieuwe technologieën naar de markt te brengen.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
De afgelopen jaren kiezen we ervoor om onze 27 werkmaatschappijen in Nederland actief te ondersteunen in hum innovatieproces. Dit zorgt ervoor dat we een grote hoeveelheid diensten hebben gerealiseerd, veelal as a Service, die echt waarde leveren voor specifieke marktsegmenten.
Gedurende het afgelopen jaar waren er nog nooit zoveel trajecten tegelijk in ontwikkeling. Enkele voorbeelden van nieuwe diensten die dit jaar zijn geïntroduceerd; 5G as a Service, AIOPS (AI voor IT Operations), zorgERP en OpenSource+ en Network as a Service 3.0
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
De grootste trend is natuurlijk AI. Ik spreek echter liever over ‘nieuwe intelligentie’, wat een verzamelnaam is van allerlei slimme technologieën die we recent en in de nabije toekomst zien opkomen. Natuurlijk vormen data, Machine Learning en AI daar nu een belangrijke basis voor.
ICT kan vooral bijdragen door het aanbieden een ‘digital foundation’, ofwel een dynamische digitale infrastructuur die ervoor zorgt dat intelligente applicaties de beste ondersteuning krijgen om te floreren op het vlak van klantcontact, spraak en beeld en daarmee de telecom sector kunnen helpen bij het identificeren en oplossen van bijvoorbeeld netwerkproblemen in real-time, wat resulteert in een hogere betrouwbaarheid en efficiëntie.
In de komende jaren zal de samenwerking tussen telecom en ICT cruciaal zijn voor het realiseren van een meer verbonden en intelligente toekomst.
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
We hebben in het nieuws heel veel gezien rondom Tesla, Open AI, SpaceX en Nvidia, maar het meest ben ik onder de indruk geraakt van Starlink. Op dit moment draaien er al zo’n 4.800 satellieten rond de aarde en dit groeit de komend 2-3 jaar enorm, nu SpaceX missies echt operationeel zijn geworden.
Daarom hebben we Starlink ook toegevoegd aan onze Network as a Service 3.0 dienstverlening, waarbij we samen met Cisco vrij eenvoudig een SD-WAN verbinding via satelliet kunnen realiseren voor remote locaties en back-up verbindingen over de hele wereld.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
Er is al een aantal jaren een grote belofte voor 5G, we zien echter dat dit een ‘sliding’ belofte is, om allerlei redenen, zoals wet- en regelgeving, ontwikkeling en kosten. Maar de echte belofte op het snijvlak van telecom en ICT zit hem vooral in de steeds meer intelligente applicaties. Zo werken we samen met supermarkten rondom video-analyse diefstalherkenning en werken we met een groot ziekenhuis aan een AI gestuurde voicedienst en transcribe dienst voor vergaderingen. Dit zijn oplossingen die heel dicht op het primaire proces van onze klanten direct waarde leveren en enorm veel handmatig werk uit handen nemen.
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Rustig verder bewegen, onderzoeken, proberen, vallen en weer opstaan, want we kunnen niet (stil)blijven staan!
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Zie regel hierboven.