Tisha Van Lammeren kreeg de magie van de tech wereld met de paplepel ingegoten, aangezien haar vader al in de telecom werkte. Toen ze er zelf in ging werken, had ze weinig moeite met de omgeving waar nu eenmaal meer mannen werkten. Tot ze hogere posities kreeg, waar ze zich in het verleden wel eens eenzaam door kon voelen als enige vrouw. Dat is inmiddels veranderd.
Wat inspireerde je om een carrière in de tech sector na te streven, en welke obstakels heb je overwonnen?
Je kan beter zeggen, wie inspireerde mij. Dat was mijn vader. Die werkte altijd in de telecomsector en ik ben vaak genoeg als jong meisje met hem meegegaan. Ik wilde ook een koffertje, ik wilde meekijken in technische ruimten, ik vond het magisch om op pad te gaan met monteurs die bezig waren met kabels en kasten.
De obstakels die ik daarin heb overwonnen hebben met zich name op de middelbare school afgespeeld. Ik koos voor een Gymnasium terwijl ik echt niet de slimste was. Ik koos qua vakken voor natuurkunde, wiskunde A, wiskunde B en economie, terwijl ik daar echt wel hard voor moest werken. Het belangrijkste obstakel ben je eigenlijk altijd zelf. Als je zelf durft te kiezen voor iets wat misschien niet aan komt waaien en dan vervolgens je stinkende best doet, dan kan je alles.
Tisha van Lammeren is CCO Mass Market bij Odido Nederland en member of the executive board. Vanuit die functie is ze verantwoordelijk voor de merken Odido, Ben en Simpel. Ze is ook Ambassadeur van de Foundation Join Us en Mind Us dat samen met Odido vecht tegen eenzaamheid onder jongeren.
Zijn er specifieke vrouwen in de tech die jou inspireren of gediend hebben als mentors? Hoe belangrijk is mentorship voor vrouwen in de tech?
Dat vind ik een moeilijke vraag omdat ik niet zo denk. Ik word iedere dag geïnspireerd door mensen om mij heen, door mannen en vrouwen. Inspiratie ervaar je immers in een spur of the moment en gaat niet op basis van selectie. Ik word vooral geïnspireerd door mensen die veel energie en lef hebben en durven vooruit te denken. Met technologie kan je vooruitdenken. Maar technologie blijft een enabler. Het stelt ons in staat om efficiënter te communiceren, te werken, te leren, te reizen, En vooral toegang te krijgen tot informatie op manieren die eerst ondenkbaar waren. Uiteindelijk gaat het erom dat je ervoor zorgt dat technologie niet eng is, maar cool.
Of mentorship van belang is voor vrouwen in tech? Voor mij is het hebben van een mentor van belang om aan de top van een bedrijf te functioneren, ongeacht het type bedrijf. Mijn werk is topsport en ik heb daar zo nu en dan begeleiding in nodig. Mijn mentor is toevallig wel een vrouw.
Hoe kunnen we de diversiteit en inclusie in de tech sector vergroten, en wat zijn jouw ervaringen op dit gebied?
Eerlijkheidshalve ben ik al jaren gewend om te werken in omgevingen waar meer mannen dan vrouwen zijn. Het was altijd een non issue voor mij, tot het moment dat ik zelf hogerop in de organisatie kwam en meer te maken kreeg met de context van een Raad van Bestuur, Raad van Commissarissen of investeerders. Daar heb ik mij wel vaker alleen gevoeld, omdat je dan ook echt (bijna) de enige vrouw bent en met name de enige die ook daadwerkelijk aan het woord is. Dat is bij Odido echt al sterk verbeterd, wij hebben in de Raad van Bestuur niet 1, maar wel 4 topvrouwen en 5 topmannen. Mijn ervaring is dat je je meer thuis voelt als je zowel mannen als vrouwen om je heen hebt. Net zoals thuis toch?
Hoe we het kunnen vergroten begint wel al op de middelbare school, zoals in mijn geval. We (lees: ouders) kunnen echt meer meiden stimuleren om 1) technische vakken te kiezen en 2) lef te hebben om iets technisch te gaan doen. Gelukkig zie ik dat al steeds meer gebeuren en helpen initiatieven als “Girls Day” (*korte stage dag van meiden bij een technisch bedrijf) wat wij als Odido steunen.
Wat zijn volgens jou de meest belangrijke technologische ontwikkelingen binnen de tech sector op dit moment, en hoe zie je de rol van vrouwen daarin?
Ik ga nu niet met een lijstje komen van alle toekomstige technische hypes. Sterker nog, hoor ik dat te weten dan, als vrouw die werkt in de tech industrie? Mijn werk draait over het menselijk kunnen maken van technologische ontwikkelingen. Als iedereen immers mee kan gaan met de belangrijkste technologische ontwikkelingen, jong en oud, dan is dat toch veel leuker.
Bijvoorbeeld, eind juni vindt de Nederlandse veiling plaats van een landelijk 5G netwerk (3,5 Gigahertz-band). Voor ons als industrie van cruciaal belang. De gemiddelde consument zal denken, huh? Er is toch al 5G? Dit staat immers op het scherm van mijn smartphone. Dat is het moment dat ik aan ga. Hoe kunnen we consumenten laten genieten van deze 3.5 Gigahertz-band, op een manier dat de band zelf er niet toe doet.
Ik praat liever over consumentengedrag en hoe technologie dat beïnvloedt
Wat zou je jonge vrouwen willen adviseren die geïnteresseerd zijn in een carrière in de tech sector?
Allereerst zou ik juist niet willen benadrukken dat een carrière in de tech sector zoveel anders is. Sterker nog, alle bedrijven zijn in zekere mate een tech bedrijf, nu al, en in de toekomst nog meer. Op grote en kleine schaal. Dus ga gewoon lekker werken bij een bedrijf waar je je thuis voelt en je jezelf continu uitdaagt, ook al is het misschien in een meer technische omgeving met meer mannen.
Tenslotte wil ik jonge vrouwen uitnodigen om samen met mij de missie aan te gaan om technologie menselijk te houden. Denk aan Artificial Intelligence (AI). Dit hoeft geen angstige technologie te zijn die je niet begrijpt. Het bestaat al heel lang, iedereen gebruikt het al dagelijks. Voor de meeste jonge vrouwen (excuus als ik mijn eigen dochters daarin als voorbeeld neem) is shoppen iets waar ze blij van worden. Met AI kan dat nog makkelijker, handiger en sneller, omdat je bijvoorbeeld met Google Foto’s op basis van een foto heel snel kan achterhalen waar je iets kan kopen. Alleen is dat misschien niet goed voor de portemonnee van moeders (en vaders) ;o).