Phone House bestaat inmiddels 25 jaar in Nederland. Hoog tijd om terug te blikken op de afgelopen 2,5 decennia, met voorzitter Anton Kooijman. Naast voorzitter ook eigenaar van Phone House Barneveld, Ermelo en Voorthuizen.
Phone House is, als een van de weinige retailers in Nederland, nog steeds sterk actief in de Nederlandse winkelstraat. Hoe verklaar jij de huidige relevantie van Phone House?
Ons brede assortiment en onze service-gerichte mentaliteit zorgt voor een compleet aanbod waarmee we onze klanten volledig kunnen ontzorgen. Wij voorzien hiermee blijkbaar erg aan de behoeften van onze klanten. Lokaal shoppen is, in tegenstelling tot een aantal jaren geleden, juist een enorme comback aan het maken.
Wat maakt Phone House volgens jou uniek in Nederland?
Phone House anno 2024 wordt volledig bestuurd door uitsluitend zelfstandige ondernemers. Wij zijn dus geen keten maar hebben wel degelijk een grote footprint. De lokale ondernemers weten precies wat er speelt in hun vestigingsplaatsen en kennen, bij wijze van spreken, hun klant bij naam!
Waarin is Phone House door de jaren heen juist het meeste veranderd?
Phone House is in de afgelopen 25 jaar meegegroeid met de (telecom)markt. Hier is natuurlijk enorm veel veranderd in de loop der jaren. Denk aan de komst (en het vertrek) van verschillende netwerken (waaronder het recente ‘verdwijnen’ van T-Mobile en Tele2), maar ook zeker de technologische vooruitgang van de mobiele telefoon. Tussen de Nokia 3310 en de laatste iPhone is heel wat gebeurd. Ook de breedte van onze markt is enorm toegenomen. Denk hierbij aan (vast) internet maar ook aan bijvoorbeeld refurbished. Ook wij willen graag ons steentje bijdragen aan de circulaire economie.
Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor Phone House in de komende jaren, kijkende naar de telecombranche?
De telecombranche verandert continu. We zien veel fysieke winkels verdwijnen, ook bij de mobiele providers. Online en telefonische verkoop vanuit de netwerken, is tegenwoordig heel normaal. Wij zullen dus moeten blijven innoveren en een compleet servicepakket moeten blijven leveren om onze klanten te behouden. Aangezien wij in 25 jaar een enorme klantenbase hebben opgebouwd en wij vaak gezien worden als de ‘local hero’, denken wij ook nog wel een lichte groei te kunnen gaan maken. Wij zien nu immers de kinderen van onze klanten ook al bij ons in de winkels komen. Het onderhouden van de relatie met de klanten is dan ook cruciaal.
Wat is jouw mooiste Phone House herinnering van de afgelopen 25 jaar?
Wij hebben natuurlijk in de afgelopen 25 jaar enorm veel meegemaakt. Zowel leuke als minder leuke zaken. Maar als je nu vraagt naar een mooie herinnering, zou ik denk ik toch zeggen, het 3-maal op rij winnen van de ABN-Amro “Retailer of the Year”. Mooi om de blijk van waardering vanuit je klanten te krijgen!
Waarom is juist het ondernemerschap bij Phone House zo leuk?
Persoonlijk vind ik het erg leuk om creatief te kunnen ondernemen, samen met onze collega’s maar ook met een grote zelfstandigheid. Dit maakt het mogelijk om in te springen op lokale trends. Ook de toenemende focus op de zakelijke klant is een mooie ontwikkeling in het ondernemerschap. Zo merken we dat zakelijke klant (van de bakker om de hoek tot een grote MKB’er) steeds vaker zijn telecom onderbrengt bij onze winkels.
Op naar het 30ste jubileum van Phone House! Wat zorgt ervoor dat Phone House ook de komende jaren duizenden klanten in Nederland van het beste advies en de beste service kan voorzien?
Om succesvol te zijn maar ook te blijven in onze branche, zullen we ons elke dag weer moeten ontwikkelen. De telecombranche (en hieraan gerelateerde artikelen) is zeer complex en innovatief. Dit maakt dat onze medewerkers zich goed moeten inlezen en zich permanent moeten blijven ontwikkelen om onze klanten altijd van het beste advies en de service te kunnen blijven voorzien. Wij volgen de trends dus altijd nauwlettend. Met onze focus en specialisatie ga ik er van uit dat wij over 5 jaar weer een feestje kunnen gaan vieren!