Vandaag heeft MediaMarkt de allergrootste elektronicawinkel van Europa geopend. Een flagshipstore met een oppervlakte van 15.000 vierkante meter in Hamburg. Met 47 merkboutiques, ervaringszones en een indrukwekkend gaminggebied biedt de winkel een klantbeleving die de nieuwe standaard voor de toekomst zal zijn. MediaMarkt streeft ernaar om tegen het financiële jaar 2025/26 tot 20 van dergelijke flagshipstores in Europa te hebben, waaronder ook in Nederland.
Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux vertelt: “Tech Village Hamburg laat goed onze ‘Experience Electronics’-strategie zien. Ons doel is om een platform te creëren waar we onvergetelijke winkelervaringen en een ongekend assortiment bieden, precies waar onze klanten behoefte aan hebben. Naast het uitbreiden van onze online mogelijkheden, investeren we in onze fysieke winkels en focussen we op het juiste formaat op de juiste plek.”
Speelgoed en muziekinstrumenten
Tech Village Hamburg telt vier verdiepingen. Op elke verdieping omringen boutiques een centraal marktplein met een uitgebreid technologisch aanbod. In de 47 partnerboutiques presenteren merken zoals Anker, Apple, DeLonghi, Dyson, LG, Philips, Samsung en Sony hun nieuwste innovaties. Ook is er een enorm speelgoed aanbod. Lego en Mattel hebben een enorme Barbie-boutique gecreëerd. MediaMarkt exploiteert ook acht eigen boutiques. Thema’s zijn onder andere het duurzaamheid-initiatief van het bedrijf “BetterWay” met inruilrefurbished en reparatiediensten en producten, e-mobiliteit, vinyl en – een primeur bij MediaMarkt – muziekinstrumenten van Yamaha, piano’s en gitaren.
In totaal zijn er zeven ervaringszones verspreid over alle verdiepingen, waar bezoekers de nieuwste producten kunnen uitproberen en interactief ervaren. De thema’s veranderen voortdurend, zodat bezoekers steeds nieuwe ervaringen opdoen. Zo toont Lego een levensgrote replica van een Lamborghini, presenteert
DeLonghi een koffiewereld en Samsung de nieuwste huishoudelijke apparaten en televisies. Een Nespresso koffiebar met zitgelegenheid en groene zones, zoals de 18 oplaadpunten voor elektrische auto’s, verzorgd door E.ON Drive op het parkeerdek, maken het aanbod compleet.
Er wordt ook verbinding met de kunstwereld gemaakt door de samenwerking met de Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Hamburg. Studenten en kunstenaars kunnen hun werk presenteren in een eigen ruimte op de eerste verdieping. Onder het motto “Kunst ontmoet technologie” wordt retail op een creatieve manier gecombineerd met sociale aspecten.
Alles voor de gamer
Op de vierde verdieping biedt de “Xperion” een uitgebreide game-ervaring op ongeveer 3.500 vierkante meter. Partners zoals HP Omen, Meta, Acer, Asus, Logitech, Razer en Intel laten bezoekers hun nieuwste producten uitproberen in ongeveer 25 industriële gebieden. Er zijn ook 130 professioneel uitgeruste gamestations (toegang vanaf 18 jaar), een eventarena met bijna 200 zitplaatsen, een groot podium en een LED-wand. Influencers en streamers kunnen bovendien gebruik maken van ultramoderne boxen waarmee zij hun content kunnen produceren met uitzicht op de arena. Het hoofdgedeelte van Xperion Hamburg is toegankelijk zonder leeftijdsbeperkingen.
Omnichannel-ervaring
Het uitgebreide servicegebied in Tech Village Hamburg biedt het gebruikelijke uitgebreide dienstenpakket van MediaMarkt en een nauwe integratie met de online diensten van het bedrijf. Klanten hebben toegang tot alle omnichannelaanbiedingen, waaronder het afhalen van online bestelde goederen en een directe bezorgoptie binnen 90 minuten, gerealiseerd met partner Uber.