Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Boris van Beek (EVP B2B Solutions KPN).
Hoe kijk je terug op 2023?
Ik kijk tevreden terug op het afgelopen jaar. Samen met onze business partners hebben we hard gewerkt om ondernemend Nederland verder te helpen. We hebben niet alleen onze gestelde doelen bereikt, maar ook grote stappen gezet in de ontwikkeling van digitale Telco, security en werkplekoplossingen en naar een geïntegreerd platform. Trots op wat we samen hebben bereikt en de positieve ontwikkelingen die we doormaken!
Wat waren zakelijk gezien voor jou en KPN de meest opvallende momenten/gebeurtenissen
afgelopen jaar?
2023 was een mooi jaar met vele hoogtepunten. Onze strategie en focuspunten hebben de samenwerking versterkt. Zo zijn we in de afdelingen gaan verbinden met power teams op de transactie, wat echt tot de gewenste groeiresultaten leidt. We werkten samen in squads op onze roadmaps en introduceerden succesvolle diensten op het gebied van security met Censornet, teams bellen, uitbreidingen van onze mobiele proposities en een sterke fiber propositie.
Met onze business partners hebben we mooie resultaten geboekt en gaan we ook steeds meer nieuwe vormen van samenwerking aan, met als voorbeeld onze joint venture SuperVision en het bouwen van het platform met bijvoorbeeld Threadstone.
Maar ook zaken als Vision AI, onze partner trip naar Seattle, de 360 graden campagne op veiligheid of de samenwerking met Daan en Tobias mogen niet onvermeld blijven. Ons operationsteam behaalde indrukwekkende resultaten en records op het gebied van NPS. En we zetten grote stappen met digitale tools voor zowel medewerkers (microlearning en gamification) als klanten (doorontwikkeling van de app en case-routing). Het datateam maakte inzichten steeds toegankelijker en realiseerde indrukwekkende use-cases op het gebied van AI. Dit alles resulteerde in dubbel digit groei.
En privé?
Mijn kinderen zien groeien, ontwikkelen en zien hoe ze de wereld ontdekken; prachtig! Onze dochter met downsyndroom die geniet van stage lopen bij Capabel in Rhoon en dus net als papa werkt. Onze zoon die mooie cijfers haalt op het VWO en lekker aan het hockeyen is. Samen met mijn vrouw het leven vieren met dierbare vrienden.
Welke opvallende trends zag je in de markt?
2023 is het jaar waarin Artificial Intelligence (ChatGPT) écht is doorgebroken. Tijdens ons jaarlijkse VISION event hebben we uitgebreid stilgestaan bij deze ontwikkeling. Wat al meer dan 50 jaar werd besproken, zien we nu in concrete toepassingen ontstaan, waar ook het MKB in Nederland van profiteert. Er is een groeiende behoefte naar gebruiksgemak rondom security en ICT. Maar ook de bewustwording van het belang van veiligheid voor het MKB wordt versterkt door de geopolitiek ontwikkelingen.
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Ik vind dit een verkeerde vraag. Want wat is top en wat is flop. Uiteraard kan ik namen noemen. Er zijn zoveel mooie bedrijven en door er eentje te benoemen dan doe ik veel mensen te kort. De zorginstellingen zijn top in de manier waarop ze elke dag mensen een glimlach proberen te geven, er zijn zoveel top mkb bedrijven en er zijn ook veel mooie grote bedrijven (ik werk er bij een). Flop wil ik niet benoemen, we polariseren momenteel al genoeg en ook bij flop bedrijven werken mensen die keihard hun best doen.
Welke product/dienst is je opgevallen en heeft het meest impact gehad in de sector?
OpenAI of andere generative AI-diensten hebben de meeste impact gehad op de sector. Onbewust werken al heel veel mensen met AI. Maar generative AI heeft de wereld veranderd, of het nu een werkstuk van onze kinderen maken is, content maken is, support bij sales en service of hoe we met onze werkplek diensten werken. Het is mooi te zien hoe de mensen en generative AI werken leuker en productiever gaan maken.
Wat is je verwachting en visie voor 2024 zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
Vooruitkijkend naar 2024 verwacht ik verdere groei in de telecom- en ICT-markt, met de invoering van 5G op 3,5 GHz, voortdurende consolidatie in het partnerlandschap, een grotere focus op security in het MKB en versnelde digitalisering met behulp van AI. En er zal meer vraag komen om al deze diensten supermakkelijk aan te bieden. Bij KPN MKB blijven we trouw aan onze groeistrategie, waarbij we samen met onze partners streven naar het neerzetten van een digitale assistent voor security en ICT voor het MKB.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Jazeker, zakelijk gezien het blijven verbinden van mensen om samen te innoveren en de wereld een beetje mooier te maken. Met daarbij een juiste balans tussen zakelijk en privé om te genieten van het moment met familie en vrienden.
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven?
Omarm de verandering, maak zaken makkelijk toegankelijk en durf elke dag fouten te maken!
Lees ook het inteview met Boris in TBM 4 2023