Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Lars Smit (Telco channel lead Microsoft Nederland): “In 2023 lijkt de convergentie tussen communicatie en IT definitief doorgebroken te zijn”
    Achtergrond

    Lars Smit (Telco channel lead Microsoft Nederland): “In 2023 lijkt de convergentie tussen communicatie en IT definitief doorgebroken te zijn”

    20 december 20237 Min leestijd
    Lars Smit Microsoft
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Lars Smit (Telco channel lead Microsoft Nederland)”.

    Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?

    2023 was een transformatiejaar waarin de samenwerking tussen telecomproviders en cloud services providers zoals Microsoft sterk versneld is. In een recent onderzoek van IDC gaf 81procent van de telecomproviders aan dat samenwerking met cloud serviceproviders als de beste mogelijkheid wordt gezien om hun digitale transformatie te versnellen. Ook dit jaar zijn er wereldwijd verschillende partnerships gesloten tussen telecomproviders en Microsoft, die gericht zijn op bijvoorbeeld het moderniseren van de telco workplace, het versnellen van gezamenlijke go-to-market activiteiten en het drijven van innovatie.
    Een groot gedeelte van de CIO’s bij zakelijke eindklanten zijn voornemens om te standaardiseren op Teams als collaboratie- en communicatie platform, waarbij we veel kansen zien voor het telco partner kanaal om hier een actieve rol bij te spelen. In 2023 hebben de meeste telco partners goed voorgesorteerd om op deze opportunity in te spelen. We zien dit terug in de keuzes die in het portfolio gemaakt worden, go-to-market activiteiten die opgezet zijn en investeringen die worden gedaan in (nieuwe) technologie zoals Operator Connect, waarbij eindklanten eenvoudig vast bellen kunnen integreren in Teams.
    We hebben een prettige en nauwe samenwerking met de bekende telecom operators in Nederland waarbij we voortdurend afstemmen op welke gebieden we kunnen en willen samenwerken, en op basis van gezamenlijke visie onze gezamenlijke sales activiteiten versnellen. Ik ben onder de indruk van het ondernemerschap en de flexibiliteit die ik bij veel telecom operators zie, waardoor we snel gezamenlijk kunnen inspelen op trends en kansen in de markt. Daardoor hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt in het afgelopen jaar.

    Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?

    2023 is het jaar geweest waarin generatieve AI definitief is doorgebroken. Zo’n beetje iedereen werd verrast door de mogelijkheden van onder andere ChatGPT aan het begin van het jaar. Het was opvallend hoe snel AI-oplossingen voor zakelijke klanten gereed zijn gemaakt na de aankondiging in maart. Inmiddels is de persoonlijke AI assistent, Copilot, beschikbaar in de meeste oplossingen variërend van Microsoft 365, Github, Security en nog veel meer.
    Zelf werk ik vanaf november met Copilot voor Microsoft 365 en verbaas me nog bijna dagelijks over hoe waardevol het voor mij en anderen is. Bijvoorbeeld doordat Copilot bij een Teams meeting aan het eind van de vergadering een volledige transcriptie, samenvatting en actielijst genereert. Hierdoor verlopen meetings een stuk efficiënter en effectiever. Maar ook de mogelijkheid om snel en eenvoudig eigen chat- en voice bots te bouwen inclusief tekst-to-speech mogelijkheden voor klant contact centers op basis van Azure AI services, biedt veel kansen voor klanten om hun dienstverlening te verbeteren, en voor telco partners om hier een rol bij te spelen.
    De term ICT bestaat al decennia, maar tot voor kort waren Communicatie en IT in de praktijk vaak gescheiden werelden. In 2023 lijkt de convergentie tussen communicatie en IT definitief doorgebroken te zijn, en generatieve AI lijkt hierbij een belangrijke versneller die ervoor zorgt dat we slimmer en beter kunnen communiceren en samenwerken.

    En privé?

    2023 was een fijn en afwisselend jaar met voldoende tijd voor hobby’s zoals skiën, wielrennen, tennis, golf, vrienden en familie. Absoluut hoogtepunt dit jaar was echter paragliden in de Oostenrijkse Alpen. Dit stond al een tijdje op mijn bucketlist. Op de terugweg van de zomervakantie met de familie in Italië, kwamen we in Oostenrijk terecht waar ik iemand kende die tandemsprongen aanbood. ’s Ochtends met de eerste lift naar boven en daarna een wandeling naar het hoogste punt en vanaf daar de afzet gemaakt, waarna we ongeveer een half uur lang door de lucht zweefden. Dat was een fantastische ervaring!

    En welke opvallende trends zag je in de markt?

    Ten eerste een toename van gebundelde oplossingen voor hybride werken waarbij connectiviteit, productiviteit, samenwerken, communicatie en security samenkomen. Parallel daaraan zien we dat partner ecosystemen ontstaan die hierop inspelen en one-stop-shopping concepten aanbieden.
    Bovendien zien we dat partners zich meer gaan specialiseren in een of meerdere branches, en in sommige gevallen ook branche specifieke oplossingen naar de markt brengen.
    De rol van partners verschuift in de sales cycles: zowel voorin de sales cycle als het gaat om het ontwikkelen van klantbehoefte, en bij customer success, dus het drijven van cloud adoptie bij eindklanten.
    Sales aanpak is steeds meer ‘ongoing’, waarbij op een willekeurig moment meerdere opportunities bij een klant kunnen spelen. Daarbij is het nog belangrijker geworden om de juiste klantinzichten te beheren, om data-gedreven te werk te gaan.
    Daarnaast zien we in verband met de adoptie van generative AI, veel aandacht voor data integriteit en compliance.

    Welk bedrijf was top en welke ’n flop?

    We bevinden ons in een dynamische branche op het snijvlak van telecommunicatie en IT, wat van partner organisaties vraagt dat ze voortdurend blijven ontwikkelen en omgaan met veranderingen. Dat is best uitdagend en niet altijd makkelijk. Wat mij betreft is ieder bedrijf die veranderingen en trends adopteert in hun eigen organisatie, in een duidelijke klantbehoefte voorziet, toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen biedt en klanten succesvol maakt, goed bezig.

    Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?

    Operator Connect zorgt ervoor dat Microsoft Teams-gebruikers met een eigen telefoonnummer gesprekken kunnen ontvangen en voeren naar vaste en mobiele nummers rechtstreeks vanuit Microsoft Teams. Hierbij wordt het Microsoft Teams-telefoonsysteem verbonden met een gecertificeerde telecom operator. Gebruikers kunnen gemakkelijk samenwerken en communiceren vanuit één tool op iedere locatie. De voordelen en functionaliteiten sluiten goed aan bij de wens van klanten om op een eenvoudige en veilige manier hybride samen te werken.
    Wat is je verwachting en visie voor 2024, zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
    In 2024 zal de convergentie tussen IT en Telco verder doorzetten. Bijvoorbeeld door oplossingen zoals Operator Connect en Teams. Maar zeker ook door AI, denk bijvoorbeeld aan emotie detectie, text-to-speech mogelijkheden, fraudeherkenning en Copilot die telefoongesprekken samenvat en uitwerkt. Bij de uitrol van AI-oplossingen, zal user adoptie belangrijk zijn, en zeker ook security en compliance. Belangrijke onderwerpen voor 2024 zijn Teams Phone (operator connect), Copilot en Security.

    Heb je goede voornemens voor volgend jaar?

    Niet echt. Ik wil blijven zorgen voor een goede werk-privé balans. Ik gebruik al een tijd wat tips om handig met de beschikbare tijd om te gaan. Bijvoorbeeld door meetings niet een heel uur te plannen, maar bijvoorbeeld 45 minuten. Of door het automatisch inplannen van focus tijd. Ik denk dat Copilot zeker gaat helpen hierbij. De tijd die hierdoor vrijkomt, wil ik onder andere gebruiken voor meer persoonlijk contact met collega’s en partners, omdat ik merk dat ik hierdoor veel inspiratie opdoe.

    Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven

    De ontwikkelingen in onze branche gaan snel. Daarom is het denk ik belangrijk om goed de trends en ontwikkelingen in de gaten te houden. Dus pak sowieso regelmatig een moment om TBM te lezen.

     

    Gerelateerd

    Vorige artikelAnnelien Roseboom van M2C MSP Salespersonality of the Year
    Volgende artikel Boris van Beek (EVP B2B Solutions KPN): “Er is een groeiende behoefte naar gebruiksgemak rondom security en ICT”

    Gerelateerde berichten

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    Duitse IT-distributeur Siewert & Kau in zwaar weer

    Duitse IT-distributeur Siewert & Kau in zwaar weer

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!