KPN blikt tevreden terug op Q4. Dankzij een gegroeid klantenbestand en prijsverhogingen in het kader van inflatiecorrectie steeg de omzet van KPN met 3,8 procent, tot bijna 1,4 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 224 miljoen euro, 6,5 procent meer dan een jaar eerder.
KPN voerde begin juli een inflatiecorrectie van 6,4 procent door voor klanten met een abonnement voor vaste telefonie, televisie en internet. Per 1 oktober verhoogde de provider ook de prijzen voor mobiele klanten, met 8,4 procent. Die prijsverhoging leidde tot een minder positief sentiment onder klanten, waardoor de klanttevredenheid daalde. De inkomsten uit de zakelijke diensten zijn onveranderd goed, met een sterke bijdrage vanuit het mkb.
Glasvezel
In het derde kwartaal haalde KPN 40.000 nieuwe glasvezelklanten binnen.
Glaspoort en KPN hebben het afgelopen kwartaal 134.000 huishoudens aangesloten op het glasvezelnetwerk. De twee bedrijven zijn daarmee op 55 procent van de Nederlandse huishoudens aangesloten. Het aantal glasvezelabonnementen op KPN’s netwerk nam met 53.000 toe.
Doordat KPN de overname van Primevest in juli afrondde, groeide het glasvezelnetwerk van KPN en Glaspoort in totaal met 261.000 huishoudens. Het aantal van 134.000 huishoudens dat in het afgelopen kwartaal door KPN en Glaspoort zijn aangesloten, ligt 9000 hoger dan het aantal huishoudens dat in het voorgaande kwartaal werd aangesloten. In het afgelopen gehele jaar is het aantal aansluitingen met 711.000 gegroeid.
KPN kan nu glasvezel aanbieden bij 4,7 miljoen huishoudens; het overgrote deel kan via het eigen netwerk. 439.000 huishoudens zijn aangesloten via Glaspoort en 155.000 huishoudens via een andere glasvezelnetwerkleverancier.
De omzet uit aansluitingen op het glasvezelnetwerk steeg met 12 procent. Maar door de daling van het aantal klanten op het kopernetwerk groeide de totale omzet uit vaste diensten met iets minder dan 2 procent.
Ook werden 33.000 nieuwe mobiele abonnementen opgetekend. Voor het eerst in tijden zag KPN het aantal vaste klanten groeien . Op het kopernetwerk verdwenen 28.000 klanten, grotendeels door uitfasering van het koper op plekken waar de provider glasvezel heeft aangelegd.
Directie tevreden
Joost Farwerck, CEO, over de resultaten: “We blijven positieve resultaten behalen dankzij onze huidige ‘Accelerate to Grow’-strategie met duurzame omzetgroei uit diensten in alle segmenten. Klantgerichtheid en de beste netwerken staan voorop, zo introduceerden we onlangs 4 Gbit/s internetsnelheid in de consumentenmarkt. Daarmee verstevigen we niet alleen onze merkpositie, we zijn ook opnieuw door Tweakers uitgeroepen tot beste internet- en mobiele provider van Nederland. Met de uitrol van glasvezel liggen we op koers, waardoor we in meer gebieden afscheid kunnen nemen van het oude kopernetwerk.
De omzet uit vaste diensten voor consumenten keerde terug naar groei en de omzet uit mobiele diensten bleef groeien. Wederom dankzij een solide instroom op zowel vast als mobiel en het doorvoeren van een inflatiecorrectie op breedband in juli. De inkomsten uit de zakelijke diensten zijn onveranderd goed, met een sterke bijdrage vanuit het MKB. Afgelopen kwartaal daalde de NPS onder consumenten voornamelijk als gevolg van het sentiment rond inflatie gedreven prijsstijgingen. Binnen de zakelijke markt blijft de omslag van grootzakelijk (LCE) een prioriteit, de lichte omzetdaling afgelopen kwartaal was vooral te wijten aan een afname van roaming verkeer.
We blijven ons inzetten om onze duurzaamheidsambities te behalen. Zo kreeg KPN onlangs de Aspirant-status op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) en daarmee erkenning als inclusieve werkgever. Daarnaast lanceerden we een vernieuwend mobiliteitsbeleid, dat medewerkers beloont wanneer ze kiezen voor duurzaam woon-werkverkeer.
We liggen op koers om onze verwachtingen voor het hele jaar waar te maken. Duurzame omzetgroei uit diensten, aanhoudend robuuste prestaties en de maatregelen die we hebben genomen, dragen bij aan het verzachten van de stijgende kostenniveaus als gevolg van loonindexering en hogere energieprijzen.”We hebben een stevige basis opgebouwd en zijn er klaar voor een update van onze strategie voor de komende jaren te delen tijdens onze Capital Markets Day op 7 november.”
KPN realiseert versnelde groei van de inkomsten uit diensten van de Groep
– Groei van de inkomsten uit diensten van de Groep (+3,8% j-o-j) in Q3 2023, gestimuleerd door alle segmenten
– Aanhoudende groei van de inkomsten uit zakelijke diensten (+4,2% j-o-j), gestimuleerd door aanhoudend sterke prestaties van het MKB
– Inkomsten uit consumentendiensten blijven stijgen (+2. 7% j-o-j); Vast terug naar groei van +1,8% j-o-j
– Voortdurende positieve netto toevoegingen in breedband voor consumenten (+17k) en postpaid (+33k)
– Uitbreiding glasvezelnetwerk met +221k HP in Q3 2023 (inclusief Glaspoort +261k HP)
– Aangepaste EBITDA AL groeide met 1,8% j-o-j in Q3 2023. Vrije kasstroom YTD -18% j-o-j, beïnvloed door fasering binnen het jaar
– Op koers om vooruitzichten voor aangepaste EBITDA AL en vrije kasstroom voor het hele jaar 2023 te bereiken
Aanhoudend sterke commerciële prestaties
– Consument: inkomsten uit vaste diensten weer groei (+1,8% j-o-j), dankzij groei breedbandbasis en hogere ARPU
– Vast-mobiele huishoudens: +11k netto toevoegingen (Q2 2023: +10k); Vast-Mobiel ARPA op € 86 (+3,5% j-o-j)
– Breedband: +40k netto toevoegingen glasvezel (Q2 2023: +42k), totale breedbandbasis +17k (Q2 2023: +14k)1
– Postpaid: +33k netto toevoegingen (Q2 2023: +31k); ARPU groeit met 2,8% j-o-j tot € 17
– NPS op +13 (Q2 2023: +19) voornamelijk beïnvloed door het consumentensentiment rond inflatiegedreven prijsverhogingen
– Zakelijk: groei van de inkomsten uit diensten met 4,2% j-o-j, voornamelijk dankzij sterke groei in het MKB – Breedbandlijnen: +5k netto toevoegingen (Q2 2023: +2k)
– Mobiele SIMs: +26k netto toevoegingen (Q2 2023: +10k)
– NPS blijft positief op +6 (Q2 2023: +5) – Wholesale: groei van de inkomsten uit diensten met 5,4% j-o-j – Breedbandlijnen: +14k netto toevoegingen (Q2 2023: +10k)
– Postpaid SIMs: -3k net adds (Q2 2023: +17k), gedreven door een daling van 32k 2G M2M SIMs bij één klant
– Netwerk: uitrol glasvezel in gestaag tempo, dekt 55% van Nederland (inclusief Glaspoort)
– 221k FttH huishoudens toegevoegd aan KPN’s glasvezel footprint, waaronder 127k uit de Primevest acquisitie. Inclusief Glaspoort groeide de glasvezel footprint met 261k in Q3 2023
– KPN blijft zijn kopernetwerk in glasvezelgebieden uitfaseren; tot nu toe zijn ongeveer 2,9 miljoen aansluitingen buiten gebruik gesteld