Ook in huize Vermeulen, annex huize Mantor Marketing & Communicatie, gaat de crisis niet ongemerkt voorbij.
Zowel de uitgevoerde opdrachten als de daaraan gekoppelde inkomsten zijn allemaal wat ‘soberder’, zullen we maar zeggen. Nu word ik onder andere ingehuurd om bedrijven die even een ‘boost’ nodig hebben deze te geven, dus als het zover zou zijn dat ik deze zelf nodig heb en dat niet lukt, dan heb ik sowieso geen bestaansrecht. Dat is dan ook wel weer een geruststellende gedachte.
Ik heb vroeger ook nog wel eens opgelet bij mijn opleiding dus dan leer je dat je niet alleen naar de opbrengstenkant moet kijken maar uiteraard ook naar de kosten. En in dat proces ben ik nu volop aanbeland. En wat ik nu aan het doen ben? Alles opzeggen! Kranten, magazines, verzekeringen, contracten… Alles waar ik ooit mijn, al of niet virtuele, handtekening onder gezet heb gaat op de schop. Weg ermee!
Ik zie inmiddels bij een aantal van mijn lezers de zakdoeken en chequeboekjes al tevoorschijn komen, dus tijd voor een geruststelling: ik sluit ook alles weer opnieuw af. Maar dan met enorme kortingen, cadeaus en bonussen. Waarom krijg ik die? Omdat ik een ‘nieuwe’ klant ben! Nu hoef ik dat zeker niet uit te leggen aan een branche die grotendeels gedraaid heeft op ‘porteren en vernieuwen’ maar het meest prangende voorbeeld wil ik toch even geven.
Ik heb een abonnement op NRC Next, waar ik dat voorheen had op het Algemeen Dagblad. Ik betaal exact dezelfde maandprijs. Maar ik heb er nu wel een iPad bij voor de kinderen in huize Vermeulen. Allereerst krijg ik dan een mailtje van het AD dat ze het betreuren en zo. Dat snap ik, want dat abonnement loopt al sinds mensheugenis. Grappig is dan, dat bij ‘reden voor opzegging’ de actie van NRC Next er gewoon als optie bijstaat. Het is ze dus niet ontgaan. Maar als klap op de vuurpijl leert de website van het AD dat zij zo’n zelfde actie hebben. Met een Samsung tablet weliswaar, maar toch! Maar deze actie is, u snapt hem al, voor nieuwe abonnees. Dus je laat mij na tientallen jaren weggaan, om geld te pompen in een actie om er aan de andere kant weer eentje bij te halen? Huh? Ik ben mijn verbazing inmiddels te boven, omdat ik inmiddels vijftien jaar in de telecombranche rondloop en omdat ik bij al die verzekeringen, magazines en contracten die ik gewoon weer opnieuw afgesloten heb, precies hetzelfde tegenkom. Het gaat soms om honderden euro’s per polis per jaar!
Zo, en mocht u die conclusie nog niet zelf getrokken hebben, tijd voor de belerende woorden. A: zolang de markt nog zo in elkaar zit, doe vooral hetzelfde. Ga alles waar u ooit voor getekend hebt vernieuwen! Zowel zakelijk als privé. Het is even een investering in tijd, maar wat een beloning! B: u gaat het toch niet laten gebeuren dat uw klanten ook punt A gaan uitvoeren? Hup, duik die schatkist in, haal de warme dekens, cadeautjes, attenties en knuffelen die handel! Lieve trouwe klant, ik hou van je, je mag nooit meer bij me weg en op deze manier wil ik dat laten blijken! Als u het dan helemaal goed wil doen: organiseer een fantastische bijeenkomst of relatieprogramma voor ze en huur daar een goed bureau voor in. Blijf ik ook weer wat langer bij mijn huidige leveranciers!
Rex Vermeulen
directeur van Mentor Marketing en Communicatie, dat betrokken is bij diverse evenementen in de telecomsector