Het is lastig om ons voor te stellen hoe we dat allemaal deden zonder de technologische hulpmiddelen die we vandaag tot onze beschikking hebben. Het internet heeft de manier waarop wij kennis vergaren en verwerken voorgoed veranderd. Ook verandert het de manier waarop, de frequentie van en de reden dat wij met elkaar communiceren.
Dat geldt ook voor het bedrijfsleven, waar het internet vooral de productiviteit bijzonder heeft verhoogd. En die productiviteit is een belangrijk onderwerp in de context van het bedrijfsleven. Ik geloof dat echte efficiëntie begint waar productiviteit en communicatie samenkomen. Binnen een bedrijf is dat bijvoorbeeld bij collega’s onderling, in gesprek met leveranciers, freelancers enzovoorts. Extern is dat met klanten, de concurrent, overheden, goede doelen en nog veel meer. Maar wat betekent productiviteit nu echt? Volgens Businessdictionary.com: “A measure of the efficiency of a person, machine, factory, system, etc., in converting inputs into useful outputs.”
Laten we even aannemen dat mijn visie op productiviteit en die van Businessdictionary.com de absolute waarheid zijn. Wanneer bedrijven productiever willen zijn, moeten zij efficiënter communiceren. Er zijn meer middelen en kanalen om mee te communiceren dan ooit tevoren – het gaat niet meer om slechts e-mail en telefonie. Zou het niet veel efficiënter werken wanneer al deze communicatiemiddelen, nieuw en oud, met elkaar zouden integreren? Zou het niet fantastisch zijn als we waarde kunnen toevoegen aan zo’n totaal-geïntegreerde werkplek? Dit is nu exact waar Contextual Communications om draait: Het combineren van communicatiemiddelen met samenwerkingsmiddelen voor de volgende stap in efficiëntere en productievere manier van werken.
Hoe vaak is je schouder niet in gevecht geweest met de hoorn van je telefoon terwijl je op zoek was naar de notulen van de laatste vergadering die je had met de persoon aan de andere kant van de lijn? Zou het niet geweldig zijn als een telefoontje direct naar je mobiel wordt doorgestuurd op het moment dat je laptop verandert van LAN naar WiFi? Of wat dacht je ervan om de laatste drie Tweets of LinkedIn-posts van de beller op je scherm te krijgen zodat je weet wat er speelt bij de persoon die belt?
Er zijn bijna eindeloos veel manieren waarop communicatie effectiever kan worden gemaakt. Door de gebruiker bijvoorbeeld te voorzien van extra informatie op het moment dat communicatie begint, zoals in de situaties hierboven. Als jouw baan net zo druk is als mijn baan wil het wel eens voorkomen dat je niet alle context uit deze situaties onthoudt. Waar Contextual Communications om draait is het tijdig voorzien van relevante informatie, waar en wanneer dan ook en zonder dat het uitmaakt op welk apparaat of platform. De beste manier om een goede toepassing van Contextual Communications te beschrijven, is wanneer alle systemen van de gebruiker zich combineren om het beste te kunnen reageren op diens huidige (werk)context. Ben je bijvoorbeeld onderweg, of juist op kantoor? Of werk je vanuit thuis? In tijden waar een overschot aan informatie beschikbaar is terwijl er een tekort aan tijd is, werkt deze context als filter om de gebruiker te voorzien van relevante informatie.
Contextual Communications speelt een sleutelrol in het verrijken van onze dagelijkse communicatie-momenten. Door innovatie te baseren op menselijk gedrag in plaats van technologie leggen wij de nadruk op kwaliteit over kwantiteit. Het gevolg hiervan is dat wanneer gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden die Contextual Communications biedt, zij zonder meer productiever en efficiënter zullen zijn.
Michiel Wolters
Product Manager Unified Communications bij Voiceworks