De column van Joost Heessels; de gevolgen van corona voor de telecombranche.
16 maart 2020… En toen was ineens alles anders. Nederland ging in intelligente lockdown door de uitbraak van het coronavirus. Driekwart van de mensen die normaal op kantoor werkt was ineens gedwongen thuis hun werkzaamheden te verrichten. Thuiswerken, digitaal samenwerken, alles waar wij al jaren over schrijven en wat allang kan, ging nu versneld gebeuren. Binnen een week was een videomeeting de normaalste zaak van de wereld. De mogelijkheden om op afstand met elkaar te communiceren en samen te werken, waren er allang. Maar nu móesten we ineens allemaal, en dat ging en gaat eigenlijk heel aardig.
Op het moment dat half maart de maatschappij en de economie door de uitbraak van corona piepend en krakend tot stilstand kwamen, was het voor de meeste telecombedrijven alle hens aan dek. Dat betekende druk op netwerken, ander gebruik van communicatiemiddelen. Telefonie en vooral Unified Communications. Wat anders jaren had geduurd en op veel weerstand was gestuit, werd nu door iedereen zonder morren geaccepteerd. Videovergaderen via één van de tientallen beschikbare platformen, waarvan Microsoft Teams en Zoom er met kop en schouder bovenuit staken. Ineens bleken al die videoconferencing tools, geavanceerde softphones en goede verbindingen een zegen.
Als journalist in de telecom was het heel bijzonder om dat van dichtbij mee te mogen maken. En dat uiteraard met alle respect voor alle ellende die Covid-19 voor de economie, maar ook voor veel mensen persoonlijk heeft. Als liefhebber van technologie was het fascinerend om de omslag naar het digitale werken in enkele dagen te zien plaatsvinden. Het was ook bijzonder om te zien hoe de betrokken leveranciers direct vol gas gaven om hun capaciteit te verhogen, hun zichtbaarheid te vergroten, en, niet te vergeten, de gebruikers en door corona persoonlijk getroffen mensen te helpen. Overigens werd ook meteen duidelijk dat veel leveranciers in onze branche nog wel wat werk te verzetten hebben. Denk aan koppelingen van software en apparatuur met MS Teams, inrichten van volwaardige UC-suites met goed werkende videotools en softphone-apps.
Een ding is duidelijk: we slaan ons samen door deze ongekende crisis heen. Als branchegenoot mag u er trots op zijn deel uit te maken van een sector die, meestal zonder dat iemand het merkte, zó snel mee kon met deze abrupte verandering en er mede voor zorgde dat Nederland door kon werken.
Joost Heessels
Hoofdredacteur