Telecomoperators staan voor uitdagingen op verschillende fronten. Ze moeten intelligentere netwerken ontwikkelen (inclusief edge-capaciteiten) om de snelle groei van het Internet of Things (IoT) op te vangen en uit te zoeken hoe ze een rendement op hun investeringen in 5G kunnen garanderen. Daarnaast hebben ze te maken met de financiële klap die de COVID-19 pandemie heeft veroorzaakt, waardoor inkomsten uit roaming, upgrades van mobiele telefoons en betalingsvakanties verloren zijn gegaan.
Op de fotode auteur van dit artikel: Adolfo Hernandez, Telecom Strategy & Development VP bij AWS (Amazon Web Services)
Terwijl ze uitzoeken hoe ze deze uitdagingen kunnen aanpakken, moeten telecomoperators kansen grijpen om hun bedrijf te differentiëren om effectiever te kunnen concurreren. Twee van de meest effectieve manieren om dit te doen, zijn om meer waarde te genereren uit hun bestaande activa en om innovatieve 5G-diensten te ontwikkelen om toegang te krijgen tot nieuwe inkomstenbronnen en deze te laten groeien.
Om dit te bereiken zijn telecomoperators gebaat bij een innovatieve nieuwe denkwijze die de traditionele aanpak om een nieuw netwerk vanaf de grond op te bouwen uitdaagt, inclusief het gebruik van cloud computing voor de uitrol van 5G.
Maar terwijl nieuwere operators vanaf de eerste dag in de cloud kunnen bouwen, staan traditionelere collega’s voor de uitdaging om bestaande datacenters, hardware, infrastructuur, processen en cultuur te moderniseren als ze de cloud succesvol in hun activiteiten willen integreren.
Deze traditionele telecombedrijven zullen een breed scala aan mogelijkheden moeten bieden via hun bestaande netwerken (vaste lijnen, 3G/4G/LTE), en tegelijkertijd de nieuwste innovaties omarmen op het gebied van 5G en private en publieke edge computing.
De uitdaging ligt bij het ontwikkelen en transformeren van operationele modellen om de cloud te gebruiken voor het leveren van een rijker, verbonden pakket diensten aan consumenten en zakelijke klanten. Daarbij dienen ze robuuste netwerkmogelijkheden te leveren, van de 5G-kern tot aan de edge in een veilige, homogene, feature-rijke en kosteneffectieve manier.
Met dit alles in het achterhoofd hebben wij de volgende vijf belangrijke voordelen van het gebruik van cloudtechnologie voor de uitrol van 5G voor telecomoperators geïdentificeerd:
Cloud omarmen om waarde te leveren
Cloudproviders helpen telecomoperators de integratie en migratie van hun datacenters te versnellen om de overgang naar virtuele, intelligentere netwerken te stimuleren.
Door gebruik te maken van cloudinfrastructuur en de bijbehorende diensten kunnen telecomoperators de complexiteit en overheadkosten van het implementeren en beheren van de backend-infrastructuur ter ondersteuning van hun 5G-netwerken wegnemen. Hierdoor kunnen zij direct waarde leveren aan hun klanten.
Cloud-gebaseerde 5G voor verbeterde diensten en schaalbaarheid
Veel innovatieve telecomoperators stappen over op cloud-gebaseerde 5G, en zetten daarbij ‘standalone architecture’ (SA)-netwerken in die verbonden zijn met een 5G-kern.
Deze volledig gedigitaliseerde opzet versnelt de inzet van netwerkfuncties en zorgt voor meer agility, elasticiteit en schaalbaarheid. Ook maakt het ‘network slicing’ mogelijk, wat telecomoperators de mogelijkheid biedt om de netwerkprestaties af te stemmen op de unieke servereisen van hun klanten.
Wanneer 5G op cloud-gebaseerde netwerken wordt geïmplementeerd, kan het industrieën transformeren. Denk aan productie, entertainment en transport die allen extreme connectiviteit, gegevensverwerking en lage latency vereisen.
Agility en flexibiliteit
Netwerken die in de cloud zijn gebouwd, kunnen flexibeler werken dankzij de reken-, opslag- en ondersteunende diensten die cloudproviders aanbieden. Dit betekent dat telecomoperators hun netwerken gemakkelijker kunnen leveren voor periodes met piekgebruik, zoals moederdag of Black Friday, om ervoor te zorgen dat elke abonnee verbinding kan maken met de diensten die hij nodig heeft. Met geautomatiseerde tools kunnen netwerkbronnen op- of afgeschaald worden of op verzoek opnieuw geconfigureerd worden om aan de eisen van de klant te voldoen. Nieuwe diensten kunnen binnen enkele minuten worden geleverd, of klanten hebben toegang tot selfservicemogelijkheden om hun diensten te personaliseren.
Nieuwe ervaringen en waarde voor klanten
De cloud transformeert de manier waarop 5G-netwerken worden gebouwd en beheerd. Door de complexiteit van het beheer van hun netwerkinfrastructuur te verminderen, kunnen telecomoperators hun inspanningen richten op innovatie, het leveren van nieuwe waarde aan hun klanten en het opbouwen van betere klantervaringen.
Monetization
Cloudtechnologie stelt telecombedrijven in staat hun operationele kosten te verlagen en hun weg naar 5G te monetizen. Het biedt klanten ‘next level’ mogelijkheden op het gebied van mobile-edge computing en IoT, en biedt de essentiële infrastructuur voor Industrie 4.0, inclusief slimme netwerken, autonome voertuigen en geavanceerde data-analyse.
Een toenemend aantal telecomoperators maakt gebruik van deze kans, waarbij Gartner voorspelt dat de wereldwijde inkomsten uit 5G-netwerkinfrastructuur in 2022 zo’n 21,2 miljard euro zullen bedragen, tegenover 17,5 miljard in 2021. Deze groei is positief voor telecomoperators, omdat ze bijvoorbeeld meer particuliere netwerken kunnen uitrollen, meer mobiele plannen en toestellen kunnen verkopen en voorheen onaangeboorde markten kunnen benutten.
De overgang naar 5G zal voor sommige telecomoperators een grotere uitdaging zijn dan voor anderen, maar ze zullen er allemaal baat bij hebben om cloudtechnologie te gebruiken om te kunnen profiteren van de kansen die 5G biedt.
Door cloudtechnologieën te omarmen zijn telecomoperators beter in staat om de uitdagingen aan te gaan die gepaard gaan met de uitrol van 5G., of het nu gaat om het aanpakken van complexe netwerkorkestratie; de integratie van nieuwe technologieën, toepassingen en operationele modellen; of het ontwikkelen van vaardigheden om deze nieuwe netwerken te beheren.
Tot slot, kan de cloud telecomoperators ook in staat stellen hun bedrijfsmodellen te heroverwegen en unieke 5G-monetiseringsmodellen te ontwikkelen die verder gaan dan de bestaande klantensegmenten van hun bedrijf om aan te sluiten op de wensen van zakelijke klanten en ontwikkelaars. Na een trage start is de race om 5G te omarmen begonnen – en de cloud speelt daarin een belangrijke rol.