Salesforce introduceert Salesforce IoT Cloud. Dankzij Thunder, een ondersteunend platform dat realtime data in kaart brengt, verbindt IoT Cloud miljarden apparaten met alle cloud-onderdelen van Salesforce.
Naar verwachting zijn er in 2020 ruim 75 miljard verbonden apparaten, die een enorme hoeveelheid data voortbrengen. Deze ontwikkeling biedt organisaties volop kansen, als ze de data verkregen via het Internet of Things slim inzetten. In een rapport uit juni van dit jaar schat onderzoeksbureau McKinsey Global Institute dat IoT-applicaties in 2025 een bijdrage van 11,1 biljoen dollar aan de economie zullen leveren. Veel bedrijven weten echter niet hoe ze deze grote hoeveelheden data economisch kunnen benutten.
Luisteren naar verbonden apparaten
Met Salesforce IoT-data verbinden met andere IoT Cloud kunnen bedrijven klantinformatie. Deze gegevens krijgen zo meer context en er kan bovendien direct actie op worden ondernomen. Salesforce Thunder, het ondersteunende platform, kan als het ware ‘luisteren’ naar alle verbonden apparaten en zo miljarden gebeurtenissen en handelingen per dag registreren. ‘Salesforce verandert het Internet of Things (IoT) in het Internet of Customers,’ stelt Marc Benioff, CEO van Salesforce . ‘De nieuwe IoT Cloud stelt bedrijven in staat om real-time, proactieve een-op-een acties uit te voeren op het gebied van sales, service en marketing. Bedrijven worden zo nog relevanter voor de klant.’
Belangrijke innovaties
Drie belangrijke innovaties van IoT Cloud zijn:
•        IoT Cloud verbindt alles met andere Salesforce Cloud-onderdelen: het verzamelt niet alleen data vanuit websites en social media, maar ook vanuit smartphones, wearables, windmolens, fabrieksturbines en andere apparaten. Door die miljarden real-time gebeurtenissen te verbinden met de bijbehorende digitale content en Salesforce, krijgen bedrijven een nog completer beeld van hun klanten.
•        Real-time relevantie: met IoT Cloud kunnen gebruikers via intuïtieve, point and click tools vaste regels instellen, die bij een bepaalde gebeurtenis automatisch een specifieke actie binnen Salesforce in gang zetten. Een winkelier kan bijvoorbeeld tijdens de uitverkoop via beacons direct aanbiedingen versturen aan klanten in de winkel op basis van lopende loyaliteitsprogramma’s of het aantal producten in voorraad.
•        Proactief één-op-één klantcontact: omdat IoT Cloud naadloos samenwerkt met andere services op het Salesforce Customer Success Platform, biedt IoT nieuwe inzichten op basis waarvan bedrijven real-time een-op-een gepersonaliseerde acties uit kunnen voeren. Een thermostaatleverancier kan bijvoorbeeld klanten proactief adviseren hoe ze binnen hun vooraf ingestelde budget hun thermostaat slim kunnen gebruiken, aan de hand van data afkomstig van weersvoorspellingen, sensoren en temperatuurinstellingen.