Onlangs publiceerde De Telegraaf een artikel over OnePlus en zijn toetreding op de Nederlandse markt, waarin een bezoek aan de fabriek van OnePlus is beschreven. “Rij aan rij staan honderden medewerkers met lichtblauwe labjassen en mutsjes aan de assemblagelijnen, die naar verluidt een miljoen telefoons per maand voortbrengen” schrijft Telegraaf. “Een man trekt een folietje van een metalen telefoonframe en zet er een minuscule optische sensor in. De volgende plaatst daar het scherm op en laat de componenten in een oven aan elkaar bakken. Chipset en camera’s worden aangebracht, schroefjes ingedraaid, plakstripjes ingeplakt en de batterij geplaatst. Tot het apparaat na tientallen stapjes en uitgebreid testen met zijn accessoires in het doosje kan.” Opmerkelijk zijn de powernaps die horen bij de Chinese arbeidscultuur. Lonen werktijden of de minimumleeftijd om in de fabriek te werken blijkt echter info die ze niet mogen geven.
Pete Lau, één van de twee oprichters van OnePlus, staat de Europese pers te woord. Via een tolk vertelt hij over de vingerafdrukscanner, die van de achterkant van het toestel naar het schermnaar de voorkant is verhuisd en over de software die voor betere foto’s van nachtelijke scènes moet zorgen. Op www.connexie.nl staat een compleet nieuwsbericht over het nieuwe toestel.
“Een moeilijke beslissing”, zegt Lau, over het verschuiven van de presentatie van de 6T die een dag is vervroegd zodat die niet samenviel met de lancering van nieuwe producten van Apple. Dit was noodzakelijk om voldoende aandacht te genereren voor het merk dat nauwelijks adverteert. “Wij concurreren met toestellen die €400 duurder zijn. Onze verkopen komen voor 60 procent door mond-tot-mondreclame”, zegt Lau.
De fanbase van OnePlus is sinds het debuut met de OnePlus One in 2014 gegroeid. Sindsdien heeft OnePlus zich opgewerkt tot ’s wereld op vij na grootste speler in het segment boven de $400, meldde marktonderzoeker Counterpoint onlangs. In India staat OnePlus bovenaan, in Europa vierde achter Apple, Samsung en Huawei. Van het laatste model werden in 22 dagen een miljoen exemplaren verkocht.
Vorige artikelNFON kondigt nieuwe generatie NFON-client aan
Volgende artikel BlackBerry en Baidu werken aan zelfrijdende auto