Amacs moedermaatschappij Think Different zag in het gebroken boekjaar, dat van april 2017 tot en met maart 2018 liep, de winst met 78 procent stijgen naar 1,6 miljoen euro. De EBITDA (operationele winst) liep op tot 4,4 miljoen euro. Het is het derde jaar op rij dat de winst stijgt. Sinds het boekjaar 2014-2015 is de omzet van de Apple Premium Reseller met maar liefst drie kwart gestegen en het resultaat na belasting zelfs verzevenvoudigd. De eenmalige kosten die gepaard gingen met de overname van iCentre zijn in de jaarcijfers verwerkt.
Overname iCentre
Amac nam in maart vorig jaar alle 24 winkels en het reparatiecentrum over van het verlieslijdende iCentre, waardoor het aantal winkels bijna verdubbelde tot 46. “De overname van de iCentre-winkels is bijzonder goed verlopen en heeft gezorgd voor een groei op alle vlakken”, vertelt CEO van Amac Ed Bindels. “Dat geldt voor de omzet in de winkels en online, waar het aantal verkochten Apple-apparaten gigantisch is gestegen, maar ook voor de reparatieservice en voor de zakelijke markt.”
De iPad blijft de grote koploper in verkoopaantallen, maar de iPhone is met een flinke opmars bezig. Waar het aantal verkochte iPads afgelopen boekjaar met een kwart steeg, gingen er ruim 64 procent meer iPhones over de toonbank van Amac dan het jaar daarvoor. “Dat betekent dat de iPad weliswaar het populairst blijft, maar dat dankzij de overname van iCentre de iPhone zijn grote broer begint in te halen”, vertelt Bindels. Het aantal verkochte MacBooks steeg met 61 procent. Ook de Apple Watch neemt toe in populariteit met een ruime verdubbeling van het aantal verkopen. “De nieuwste versies van het horloge gaan echt als warme broodjes over de toonbank”, signaleert Bindels. “We hebben er momenteel meer dan duizend in pre-order.”
Alle diensten in de lift
Amac heeft 46 winkels verspreid over het land en een succesvolle eigen webshop. Uit de jaarcijfers blijkt dat de online verkoop met 50 procent is gestegen. Opvallend is dat steeds meer mensen er voor kiezen hun bestelling in de winkel op te halen, 15 procent meer dan vorig jaar, in het geval van leerlingen en studenten was dat zelfs 30 procent. “Daaraan zie je dat de verschillende kanalen van Amac, de webshop en de fysieke winkels, elkaar goed aanvullen”, aldus Bindels.
Naast de eigen webshops, heeft Amac nog ruim vijftig webshops voor derden in de lucht. “Zo maken veel scholen bijvoorbeeld gebruik van een op maat gemaakte portal waarin leerlingen en docenten hun Apple-apparaten kunnen bestellen”, vertelt Bindels. Ten opzichte van vorig boekjaar bestelden 66 procent meer leerlingen en docenten via Amac de Apple-apparaten die ze nodig hebben voor school. Het aantal Apple-producten dat via deze Amac-portals werd verkocht, steeg zelfs met 81 procent.
Lease steeds populairder
De trend dat steeds meer producten worden geleased is ook bij Amac te zien. “Mensen hechten steeds minder aan bezit en steeds meer aan goede service. Kijk naar Swapfiets of Greenwheels bijvoorbeeld”, legt Bindels uit. “Dat geldt ook voor apparaten. Het aantal leasecontracten dat klanten met ons afsluiten is het afgelopen jaar met 36 procent gestegen.” Iets vergelijkbaars ziet Bindels bij de toenemende interesse in de inruilservice, waarbij oude Apple-producten tegen een korting op de nieuwe aankoop kunnen worden ingeleverd. Zowel consumenten als bedrijven maken veelvuldig van deze dienst gebruik.
Ook de zakelijke omzet van Amac steeg fors. Het bedrijf levert diensten aan onder meer bedrijven, onderwijs en gezondheidszorg. “Uit de ‘Jamf Employee Choice Program Survey’ uit 2016 bleek dat werknemers wier bedrijf met de zogenaamde ‘bring your own-device’- regel werken, in 78 procent van de gevallen de voorkeur geven aan een Apple-product. Dat zien wij inderdaad terug in de cijfers”, aldus Bindels.
Vorige artikelNFON kondigt nieuwe generatie NFON-client aan
Volgende artikel BlackBerry en Baidu werken aan zelfrijdende auto