De zorg staat onder druk. Op veel plekken neemt technologie al zorg uit handen. Het maakt het
werk gemakkelijker en draagt bij aan een veilige omgeving voor patiënt en bewoner. Solution
provider Ascom ontwikkelt hiervoor al geruime tijd hardware en software. Een open platform
moet de efficiëntie en flexibiliteit verhogen.
Kilometers worden er soms afgelegd in de zorg. Alleen al op nachtelijke rondes in ziekenhuizen en zorginstellingen zijn medewerkers veel tijd kwijt aan controles. Dankzij technologie behoort dat op verschillende plaatsen nu goeddeels tot het verleden. “Slimme sensoren en alarmsystemen dragen eraan bij dat het personeel wordt gealarmeerd als er daadwerkelijk iets aan de hand is”, zegt Kees van Haren. Hij is channel manager bij Ascom, dat onder meer dit type oplossingen ontwikkelt. Technologie kan de druk in de zorg helpen verlichten. Ook in de pandemie, zo blijkt. “In het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem werd een deel van de COVID-19-patiënten die in isolatie werden verpleegd continu op afstand gemonitord. Hierbij werden lichaamswaarden draadloos gemeten door het gebruik van sensoren. De patiënten werden dankzij deze technologie 24/7 in de gaten gehouden”, vervolgt Kees.
Handen vrij
Het voorbeeld uit Doetinchem toont volgens hem aan hoe een juiste inzet van technologie de zorg efficiënter kan maken. Zo hebben medewerkers de handen vrij voor andere zorgtaken. Gezien de tekorten in de zorg neemt de behoefte aan innovatieve technologische oplossingen alleen maar toe, meent hij. Ascom in Nederland, onderdeel van het gelijknamige internationale concern, levert ICT-oplossingen zoals realtimecommunicatie alarmeringssystemen binnen de segmenten cure, care en enterprise. Hiermee ondersteunt het ziekenhuizen en langdurige zorginstellingen enerzijds en daarnaast het bedrijfsleven. Dit doet het onder meer met communicatie en messaging devices (smartphones, wifi en IP-DECT-toestellen, pagers), zorgdomotica, klinische software, verpleegoproepsystemen en (brand)veiligheidssystemen. Of, zoals Kees het verwoordt: “Alles wat ervoor zorgt dat kritische informatie op de juiste tijd, de juiste plek en bij de juiste persoon terechtkomt om de juiste beslissing te nemen.”
Open platform
De producten en systemen van Ascom doen hun werk in een missie kritische omgeving. Oftewel: er hangt veel af van de oplossingen. Met het eigen open Ascom Healthcare Platform heeft de ICT-aanbieder hiervoor naar eigen zeggen een veilig en sterk instrument in handen. Aan dit softwareplatform kunnen alle systemen en communicatiemiddelen van de zorg locatie worden gekoppeld en geïntegreerd. Vanwege het open karakter kunnen dit ook oplossingen van andere partijen zijn. Groot voordeel is dat gegevens en systemen die veelal verspreid zijn in de organisatie hierin samenkomen. Resultaat: sneller en eenvoudiger inzicht in informatie en in sommige gevallen gerichtere alarmering. “Het Ascom Healthcare Platform is opgebouwd
uit de onderdelen integrate, orchestrate en enable”, vertelt segment expert Cure Jasper Coppes. “De systemen en devices worden eerst geïntegreerd in het platform. De data hieruit wordt vervolgens georkestreerd en middels overzichten, rapportages en berichten naar de juiste persoon of device verzonden. Dit ‘enablet’ professionals, en zorgt ervoor dat informatie zichtbaar en deelbaar is op belangrijke momenten via bijvoorbeeld een alarmeringsapplicatie op een smartphone of webapplicatie in een overzichtelijk dashboard.”
Op de werkvloer
Dit resulteert er op de werkvloer bijvoorbeeld in dat de verpleegkundige een alarmbericht ontvangt zodra de vitale waarden van een patiënt afwijken. Ook, zo vervolgt Jasper, kan het de communicatie in teams stroomlijnen. “Het platform voorziet in een chatfunctie. Wanneer dat nodig is, kan ook een niet aanwezige behandelend arts aan de chat worden toegevoegd voor het delen van informatie en overleg over de patiënt. Daarnaast is het mogelijk om het elektronisch patiëntendossier aan het platform te koppelen. Een van de voordelen daarvan is dat alarmberichtgeving ermee kan worden verrijkt. Een medewerker ontvangt niet alleen een melding, maar bijvoorbeeld ook informatie over hoe de persoon in kwestie het best kan worden behandeld. Alarmering die via het platform loopt is zo in te richten dat op het moment dat een medewerker niet binnen een bepaalde tijd reageert, anderen worden gealarmeerd”, vertelt Jasper.
Vrij bewegen
Producten en systemen van Ascom komen we ook tegen in de langdurige zorg. Ze spelen in op meerdere facetten; de behoefte aan vrijheid en zelfstandigheid van cliënten, de noodzaak van een veilige omgeving en medewerkers die de taken zien opstapelen. “Hun nachtelijke rondes kunnen zoals gezegd voor een groot deel al worden verlicht met behulp van sensortechnologie. Dankzij sensoren in bedden en leefruimten is het mogelijk dat de verpleging een melding ontvangt als een bewoner te lang wegblijft na een nachtelijk toiletbezoek of gaat dwalen over de afdeling. En de mogelijkheden reiken verder. Zo zijn met technologie ook leef cirkels te realiseren. Kwetsbare cliënten kunnen dankzij sensoren in een hals- of polszender zich toch zowel binnen als buiten relatief vrijer bewegen door persoonlijke leef cirkels. Bevinden ze zich toch hierbuiten of dreigt dat te gebeuren, dan ontvangen medewerkers een melding”, vervolgt Kees.
‘Achteraf is altijd inzichtelijk wat het precieze moment van alarmering is geweest, en hoelang het duurde voordat een medewerker ter plaatse was’
Integratie van informatie in het Erasmus MC
Erasmus MC koos voor Ascom als strategische partner om de implementatie van het ‘Medical Integrated Communications and Information System’ van het ziekenhuis te leiden. Het doel was het integreren van de digitale informatiesystemen van het Erasmus MC in één platform. Jasper Coppes vertelt: “Er werden diverse onderdelen van het Ascom Healthcare Platform gecombineerd: software, smartphones, integratie met elektronische patiëntendossiers (EPD) en applicaties van derden. Het resultaat was een end-to-end oplossing, met Ascom Unite en Digistat software die afgeschermde IT-zorgsystemen en gefragmenteerde gegevens integreert met het EPD-systeem van het ziekenhuis, om digitale informatiehiaten te dichten. Bovendien orkestreert en filtert de software klinische informatie, kent deze er prioriteiten aan toe en zorgt de software voor snelle en uniforme levering ervan aan aangewezen zorgverleners. Zorgverleners ontvangen contextrijke alarmen, voorzien van de naam en locatie van de patiënt, rechtstreeks op hun smartphone.”
Smart monitoring in care
Ascom past op verschillende locaties smart monitoring toe. De technologie doet niet alleen dienst in ziekenhuizen, maar ook in de langdurige zorg. Zo verkent zorgorganisatie BrabantZorg de mogelijkheden van continue monitoring en wat de technologie kan betekenen voor verpleeghuizen en thuiszorg. Een geselecteerde groep bewoners draagt hierbij wearables waarmee waarden zoals hartslag en hartritme draadloos en continu worden gemeten. Zo kan een gezondheidsverslechtering bij hen eerder worden opgemerkt en wordt daarnaast de medewerker zorg uit handen genomen.
‘Een combinatie van data uit verschillende (alarm)bronnen kan er bijvoorbeeld op duiden dat iemands toestand dreigt te verslechteren’
Proactieve zorg
Alarmeringen in de cure en care zoals hierboven geschetst kunnen naar elk gewenst endpoint worden verzonden, zolang ze via het softwareplatform worden verstuurd. Elke organisatie die dit verlangt kan worden voorzien van een geïntegreerde totaaloplossing. Kees merkt op dat het platform – naast efficiëntie – ook andere voordelen oplevert. “In de zorg wordt steeds meer gestuurd op kwaliteit. Binnen het platform is er natuurlijk ontzettend veel data op één plek beschikbaar. Alles wordt geregistreerd en veilig opgeslagen. Achteraf is altijd inzichtelijk wat het precieze moment van alarmering is geweest, en hoelang het duurde voordat een medewerker ter plaatse was”, zegt Kees.
Bovendien kan de werkwijze er volgens hem aan bijdragen dat de zorg steeds proactiever wordt en dat er meer ruimte ontstaat voor een vooruitziende aanpak. Collega Jasper merkt op dat met verzamelde data en de toevoeging van intelligentie steeds meer en betere analyses zijn te maken. “En voorspellingen. Zo kan een combinatie van data uit verschillende (alarm) bronnen er bijvoorbeeld op duiden dat iemands toestand dreigt te verslechteren.”
Partners
Meer efficiëntie in de zorg en het stroomlijnen van processen bereik je natuurlijk niet alleen. Ascom levert sinds jaar en dag zelf direct aan eindgebruikers, maar zoekt het daarnaast sinds een jaar of tien ook steeds meer in sterke partnerschappen. Het indirect sales-kanaal bestaat onder meer uit zogenoemde alliance partners. Zij verkopen producten en systemen en krijgen hierin begeleiding van Ascom, dat zelf zorgdraagt voor installatie en de opvolging van servicecontracten. Kees vervolgt: “Daarnaast werken we samen met Certified Solution Partners op de niveaus brons, zilver en goud. Zij zijn getraind en verzorgen zelf installatie en onderhoud. Ook werken we samen met distributeurs. Langzaamaan zien we onze directe en indirecte kanalen naar elkaar toe groeien. De samenwerking met onze partners wordt steeds breder en intensiever. Dankzij hen is het mogelijk om in te spelen op een groeiende behoefte aan slimme technologische oplossingen en is er een zekere schaalgrootte bereikt. We zijn op zoek naar meer partners. Samen kunnen we de zorg namelijk proactiever maken. Hierdoor is er meer tijd voor de handen aan het bed.”