De groeidoelstellingen voor uitbreiding van het aantal reparatiewinkels van telecom reparateur ThePhoneLab zijn een jaar opgeschoven. Zo kan de organisatie zich extra focussen op uitbreiding van de B2B tak. De acht winkels in Nederland zouden dit jaar nog uitgebreid worden, maar na een uitvoerige strategische sessie is gebleken dat er veel kansen liggen voor ThePhoneLab in het zakelijk segment. Voor 2022 is gekozen voor groei binnen B2B in plaats van uitbreiding in B2C.
Tijdens de coronapandemie heeft thuiswerken een enorme groei gezien. Nu dat alles weer normaliseert constateert ThePhoneLab dat het hybride werken meer en meer zijn intrede doet en een blijvend fenomeen zal zijn. Hierdoor neemt de behoefte aan een werkmobiel en tablet of laptop van de zaak toe. Zodat zowel op de zaak als thuis gewerkt kan worden. De overheid adviseert 50% van de tijd thuis te werken. Met de koerswijziging wil ThePhoneLab deze nieuw ontstane markt faciliteren. Op dit moment bestaat circa 5% van de winkelomzet uit zakelijke klanten en 95% vanuit particulieren.
Boris Blijham, oprichter en eigenaar van ThePhoneLab: “De keuze om de B2B propositie te willen verbreden is een logische strategische keuze. Wij zien een toename van bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen en hierdoor ook kosten kunnen en willen besparen. Ook zien wij dat medewerkers zich steeds meer laten horen op het gebied van duurzaamheid. En geen behoefte hebben aan een nieuwe smartphone iedere twee jaar. Die begrijpen ook wel dat ze daarmee niet bijdragen aan een beter milieu. Daarnaast is de combinatie B2B en B2C ideaal voor ons. De piek en dal momenten die wij hebben binnen B2C worden door het breder bedienen van de zakelijke klanten veel gelijkmatiger. Zo kunnen wij de productiviteit aanzienlijk verhogen.”
Reparatie en hergebruik binnen bedrijven
Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat mobiele devices langer mee kunnen dan in het verleden het geval was. Met circa 1,4 miljard verkochte smartphones wereldwijd die na twee à drie jaar worden vervangen is dit enorm veel e-waste extra. Zeker als blijkt dat maar 20% gerecycled wordt en 5% van het materiaal wordt hergebruikt. Boris Blijham, ThePhoneLab: “Bedrijven kiezen steeds vaker voor reparatie van elektronica. Ze gaan bewuster om met e-waste of worden bewuster van de negatieve impact die dit soort hardware met zich meebrengt. Op deze impact hebben bedrijven invloed door te laten repareren of elektronica te laten hergebruiken.”
Kennis schiet te kort bij gebruiker
Uit een onderzoek van vorig jaar* bleek dat 43% van de ondervraagden een mobiel vervangt als het ‘niet te repareren’ is. Dit vervangen is in veel gevallen onnodig. De gebruiker heeft te weinig kennis in huis om te kunnen inschatten of een smartphone nog ter reparatie aangeboden kan worden. Zo zijn het vooral vaak het beeldscherm, speaker of batterij die kapotgaan en deze zijn in de meeste gevallen nog te repareren. Bij het verlengen van de levensduur van een telefoon kan dit tot 40% e-waste voorkomen.
Geen noodzaak voor nieuwe telefoons bij telecom bedrijfsabonnement
Veel telecomproviders ‘geven’ bij een abonnement ook een nieuwe smartphone aan de medewerkers. In veel gevallen is dit niet nodig omdat ze nog werkende toestellen hebben of deze bij een defect te repareren zijn. Maar de behoefte van bedrijven is aan het veranderen en ze zijn zich er meer en meer van bewust dat reparatie en hergebruik een duurzaam alternatief is.
Specifieke wensen binnen B2B
Voor veel werknemers is een smartphone onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit maakt het werken voor een bepaalde organisatie aantrekkelijker. Ook blijkt uit onderzoek dat de meerderheid van werknemers duurzaamheid meeneemt in hun keuze voor werkgever (37% wel versus 33% niet). ThePhoneLab faciliteert de keuze voor een duurzamer gebruik van smartphones, tablets en laptops. Hierbij kunnen medewerkers hun defecte apparaat inleveren en worden direct geholpen. Maar ook biedt de reparatiewinkel een haal en breng dienst aan. Hierbij maakt ThePhoneLab o.a. gebruik van fietskoeriers. Binnen een straal van 5 kilometer van de winkel worden de kapotte apparaten opgehaald en gerepareerd teruggebracht. Zo wil het bedrijf de drempel zo laag mogelijk maken om de ecologische voetafdruk van bedrijven te verkleinen.