Op 15 november worden in Het Zalmhuis de Telecom Inspirience Awards uitgereikt. Hier lees je de klantcases die kans maken op de award voor Best Mobile Project 2017.
Klantcase: WanderWatch
Business partner:Â CheerIoT
WanderWatch is een smartwatch voor kinderen gericht op buitenspelen. De basis wordt gevormd door apps op de WanderWatch en een app op de smartphone van de ouders. WanderWatch is in Nederland bedacht en ontwikkeld en brengt de fun van de spelcomputer naar buiten in combinatie met de gezonde aspecten van buitenspelen. Ouders kunnen met hun kind communiceren via chat en via de app op hun smartphone precies zien waar hun kind is. Ze kunnen zelfs een geografisch gebied aangeven waarbinnen hun kind mag spelen. Mocht het echt nodig zijn dan kan het kind de paniekknop indrukken en de hulp van de ouders inschakelen. CheerIoT heeft voor de WanderWatches een netwerk-onafhankelijke SIM-kaart geleverd die altijd proactief zoekt naar het best beschikbare mobiele netwerk. Dankzij deze SIM-kaart blijven kinderen met een WanderWatch dus altijd en overal verbonden met de smartphone app van de ouders. Mocht in een bepaald gebied het mobiele bereik wegvallen dan zal de CheerIoT-SIM-kaart automatisch switchen naar een ander mobiel netwerk wat op dat moment op die locatie wel beschikbaar is. De eerste WanderWatches liggen voor de komende feestdagen in alle Intertoys-winkels en zijn standaard uitgerust met een CheerIoT-SIM-kaart.
Klantcase: Tibbaa Ticketing
Business partner:Â Combird
Tibbaa Ticketing is een ticketing-platform dat tickets online beschikbaar stelt. Met een snel, betrouwbaar, schaalbaar, flexibel en gebruikersvriendelijk systeem helpt Tibbaa evenementenorganisaties bij online veilige kaartverkoop. Falsificatie van evenemententickets is al jarenlang een probleem in de evenementenbranche. De noodzaak voor adequate toegangscontrole is daarom steeds belangrijker. Om die reden heeft Combird met de installatie van het private LTE GSM-netwerk met software van Druid ervoor gezorgd dat alle controleurs bij de ingang van het festival middels hun handscanner een realtime controle konden uitvoeren op de te scannen tickets. De handscanners maakten via de satelliet een verbinding met internet en werden direct gekoppeld met de database van Tibbaa waar alle tickets waren geregistreerd. Hierdoor kon iedere controleur onmiddellijk nagaan of het ticket rechtmatig was aangekocht en kon fraude direct worden ondervangen. Op het event Dance-Valley 2016 heeft Combird in samenwerking met Tibbaa en Druid voor de eerste keer een tijdelijk private LTE (4G) GSM-netwerk tijdens een grootschalig dance event opgezet. Het concept was een dusdanig succes dat niet alleen Dance-Valley maar direct hierna ook bij Dutch-Valley en Ground-zero deze oplossing ingezet is.
Klantcase: Dameco Plating
Business partner:Â IT Pro
Dameco Plating en Verzinkerij Meerveldhoven vindt WiFi belangrijk om hiermee alle bedrijfsprocessen te optimaliseren. De primaire eis van het netwerk was een betrouwbare verbinding te leveren ter ondersteuning van Voice-over-WiFi. Daarnaast moest het netwerk ook ondersteuning bieden aan alle bedrijfsprocessen, waaronder de communicatie met het ERP-pakket. Het netwerk moest zowel indoor als outdoor een betrouwbare verbinding bieden. IT Pro voerde samen met Alcadis een site survey uit. Bij de inrichting van het netwerk moest rekening gehouden worden met alle bouwmaterialen, zoals staal, die aanwezig zijn bij Dameco.
Uiteindelijk vulde IT Pro de klantvraag in met een smart WiFi-netwerk van Ruckus Wireless  Concreet is uiteindelijk geplaatst: 10 Indoor Access Points, 10 Outdoor Access Points, Ruckus Smart WiFi apparatuur ter ondersteuning van Voice-over-WiFi.
Klantcase: Markenheem
Business partner:Â Kremer ICT
Stichting Markenheem biedt verzorgingshuis- en verpleeghuiszorg in de gemeenten Doetinchem en Bronckhorst. 340 cliënten in vijf woonzorgcentra vertrouwen dagelijks op de (medische) expertise van het verplegend personeel. Daarnaast zijn er ruim 1000 cliënten in de regio die huishoudelijke zorg en thuisverpleging ontvangen. Ook alarmzorg, dagactiviteit, tijdelijk verblijf en de verhuur van appartementen behoren tot het aanbod. Markenheem was toe aan een nieuwe communicatieoplossing. De oude oplossing was gestoeld op oude PBX-systemen en een vast-mobiel integratie waarbij gebeld moest worden middels een app. Geen ideale situatie, die bovendien door de mensen op de vloer als zeer gebruiksonvriendelijk werd ervaren. Waarom kon er niet ‘gewoon’ met de telefoon gebeld worden, zonder al die toeters en bellen? De opdracht was dan ook duidelijk: zorg voor een gebruiksvriendelijke vast-mobiel integratie die ons de 21e eeuw in helpt, maar de mensen op de werkvloer laat communiceren zoals zij dat zelf thuis ook doen: simpel, snel en vlekkeloos. De perfecte oplossing bleek nog niet zo makkelijk. Een concullega van Kremer worstelde voor eenzelfde soort klant met eenzelfde soort vraagstuk. Na intensieve gesprekken is besloten om de klantbehoefte voorop te stellen en samen te werken. Gezamenlijk is tot een oplossing gekomen op basis van een Active Directory-structuur. Gegevens hoeven hierdoor maar op één plek ingevoerd te worden, en de Active Directory ´pusht´ deze informatie vervolgens naar verschillende devices: vast toestel, mobiele telefoon, tablet of computer.  De Active Directory hoeft maar op 1 plek te draaien. Door de vergaande vast-mobiel integratie die kan er nu zonder app worden gebeld zonder concessies te doen aan functionaliteit zoals presence en doorverbinden. De koppeling met een Active Directory is bovendien heel eenvoudig te maken, zodat ook hier alle gegevens actueel zijn. Tot slot is een koppeling gemaakt met het reeds gebruikte zorgcommunicatiesystemen van Ascom & Eurocom.
Klantcase: Sky Sports
Business partner:Â Mondicon
Sky Sports heeft meerdere televisiekanalen en is in het Verenigd Koninkrijk marktleider in het uitzenden van sport gerelateerde tv-programma’s. Het heeft onder andere de uitzendrechten op de Engelse Premier League, UEFA cup, Champions League en Formule 1. Voor Sky Sports is de mogelijkheid om altijd en overal live uit te kunnen zenden van groot belang. Helaas is er niet op iedere plek een betrouwbare internetverbinding met voldoende capaciteit beschikbaar om de beelden live te kunnen verzenden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het streamen van live-beelden vanuit een helikopter of vanaf een rijdende motor tijdens de Tour de France. Daarnaast komt Sky Sports voor sportevenementen op de meest uiteenlopende locaties. Zo speelde dit seizoen Engelse teams in de Champions League in landen als Azerbeidzjan en Kazachstan, waar een stabiele internetverbinding niet altijd vanzelfsprekend is. Mobiele dataprovider Mondicon leverde aan Sky Sports een oplossing waardoor live-beelden altijd en overal verzonden kunnen worden. De camera’s van Sky Sports worden aangesloten op geavanceerde 4G internet routers (soms achterop de camera of in een rugzakje die de cameraman tijdens het filmen draagt). In deze router zitten 8 tot 16 SIM-kaarten van Mondicon. Deze SIM-kaarten maken vervolgens tegelijkertijd verbinding met verschillende mobiele netwerken, zodat er geen afhankelijk is van het bereik van één provider. De SIM-kaarten worden vervolgens tot een grote dataverbinding gebundeld waarover de televisiebeelden live verzonden kunnen worden. Dankzij deze oplossing is Sky Sports nog beter in staat om live evenementen te broadcasten. Naast een garantie op beeldkwaliteit heeft Sky Sports dankzij de oplossing van Mondicon een enorme kostenbesparing kunnen realiseren. Het broadcasten via satelliet is vele malen duurder en minder flexibel als het streamen op basis van een gestapelde 4G-verbinding.
Klantcase: Wibra
Business partner:Â Voicedata
Wibra is een retailketen met ruim 200 locaties in Nederland, een groot magazijn in Vaassen en het hoofdkantoor in Epe. Alle winkellocaties in Nederland waren voorzien van een aparte PBX, een eigen ISDN-verbinding en verouderde DECT-apparatuur. Hierdoor waren er geen uitwijkmogelijkheden bij een lokale storing. Ook de hoge kosten waren een doorn in het oog. Overstappen op VoIP leek interessant. Echter door de uitfasering van ISDN in 2019 zou er dan geïnvesteerd moeten worden in een separate internetverbinding. Dit gecombineerd met de investering in nieuwe hardware en VoIP-aansluitingen maakte de kostenpost enorm: totaal 237.600,- euro. Voicedata adviseerde daarom 215 Managed Mobile Free users (vast-mobiel integratie), 220 Managed Voice users en 215 Nokia 150 toestellen in te zetten. Wibra is overgezet op Managed Mobile en Managed Voice. Dit heeft de oude ISDN-verbindingen vervangen waardoor investeringen in nieuwe hardware en internetverbindingen achterwege konden blijven. Alle locaties zijn op vaste nummers bereikbaar via het GSM-netwerk van de mobiele devices. Onderling bellen tussen alle locaties is geheel gratis en binnenkomende gesprekken op het vaste nummer komen kosteloos binnen. Wanneer locatie A een storing heeft wordt er automatisch gerouteerd naar het hoofdkantoor of naar een van de andere vestigingen. Zo is de telefonische bereikbaarheid gewaarborgd. Het mooiste van alles is dat het een snelle en geruisloze overstap is geweest van alle 220 locaties binnen twee weken.