Microsoft Teams wordt steeds meer de dagelijkse centrale hub voor alle mogelijkheden binnen Microsoft 365 en oplossingen van een groot aantal partners. Ook de geïntegreerde telefoniefunctionaliteit in Teams op basis van Microsoft Phone System wordt hierdoor interessanter. Teams ontwikkelt zich dan ook steeds meer als een interessant alternatief voor bestaande traditionele of cloudgebaseerde telefonieomgevingen.
Microsoft Teams (Teams) is binnen bedrijven tegenwoordig het centrale platform voor diverse communicatiediensten en directe koppeling met alle Microsoft 365-fuctionaliteit en die van derde partijen.
Het samenwerkingsplatform wordt tegenwoordig ook steeds vaker voor telefonie gebruikt. Veel functionaliteit die traditionele of gehoste (cloudgebaseerde) telefonie-omgevingen hebben, is nu ook in Teams aanwezig en daardoor toegankelijk voor iedere eindgebruiker.
Microsoft Phone System
De telefoniefunctionaliteit is gebaseerd op de cloudgebaseerde telefoniefunctionaliteit van Microsoft; Microsoft Phone System. Deze functionaliteit is niets anders dan een normale cloudgebaseerde telefooncentrale (PBX) die de noodzakelijke telefooncentrale met de bijbehorende controlemogelijkheden voor de belfunctionaliteit levert.
De integratie van deze cloudgebaseerde Microsoft PBX van de techgigant verenigt alle telefoniefunctionaliteit met die van het samenwerkingsplatform. Inclusief de diverse integraties met oplossingen van derde partijen. Dit biedt eindgebruikers van Teams natuurlijk extreem veel mogelijkheden en vormt zo een geduchte concurrent voor de bestaande traditionele of cloudgebaseerde telefonieomgevingen van bedrijven.
Drie opties voor telefonieverkeer
Telefonie is binnen Teams beschikbaar onder de naam Teams Calling en vereist een aparte licentie voor de meeste Microsoft 365-abonnementen. Alleen in het meest uitgebreide Microsoft 365 Enterprise-abonnement is Phone System standaard inbegrepen.
Eindgebruikers van telefonie en aanverwante diensten binnen Teams moeten wel verbindingen hebben met telecomoperators of andere leveranciers die de daadwerkelijke inkomende en uitgaande verbindingen verzorgen. Microsoft Phone System biedt hiervoor een drietal opties: Calling Plans, Direct Routing of Open Connect.
Calling Plans
Met Calling Plans handelt Microsoft de hele telefoniefunctionaliteit en integratie binnen Teams af. De techgigant levert als enige partij niet alleen de functionaliteit en verbindingen, maar ook het beheer. Daarnaast levert Microsoft de bijbehorende belabonnementen op basis van per maand/gebruiker. Er zijn belabonnementen voor alleen binnenlands bellen, maar ook voor binnenlands- en intrnationaal bellen. Verder krijgen abonnees een door Microsoft uitgegeven telefoonnummer. In Nederland is dit altijd een 020-nummer. De dienst is in 26 landen beschikbaar. Eindgebruikers kunnen alles zelf beheren vanuit Microsoft 365. De rekening wordt toegevoegd aan de al bestaande factuur voor hun zakelijke Business- of Enterprise-abonnement voor Microsoft 365.
De optie Calling Plans geeft alleen de telefoniefunctionaliteit aan Teams die Microsoft in zijn Phone System heeft geïntegreerd. Opties die daarin niet aanwezig zijn, zoals de nog steeds verwachte contactcenter-functionaliteit, moeten klanten nog steeds elders halen. Deze brengen dus extra kosten met zich mee.
Direct Routing
De tweede optie is Direct Routing. Hierbij hebben klanten de minste bemoeienis met Microsoft voor de telefoniefunctionaliteit en integratie in Teams. Concreet levert de techgigant hierbij alleen Phone System. Dit is de enige functionaliteit waarvoor gebruikers aan Microsoft betalen. Klanten kiezen met de Direct Routing-optie zelf hun eigen operators of intermediairs voor de verbindingen en noodzakelijke connectiviteitstechnologie als SIP trunks of Session Border Controllers (SBC’s).
Ook kunnen zij bestaande nummers behouden of deze door hun aanbieder laten toewijzen. Het hele belverkeer verloopt over de netwerken van deze aanbieders en niet via de Microsoft-datacenters zoals bij Calling Plans. De aanbieders leveren daarnaast belabonnementen voor het dekken van de specifieke behoeftes van bedrijven. Bij Direct Routing verzorgen de aanbieders het iets complexere beheer en kunnen ze ook extra functionaliteit bieden. Denk daarbij aan contactcenterfunctionaliteit en/of koppelingen met Customer Relationship Management (CRM)-systemen.
Operator Connect
De derde optie Operator Connect is sinds begin dit jaar beschikbaar. Deze optie is een nauwe samenwerking tussen Microsoft en geselecteerde telecomoperators en andere dienstverleners. Operator Connect brengt eigenlijk de beste voordelen van Calling Plans en Direct Routing samen. Klanten nemen bij Microsoft een Phone System-licentie af en kiezen voor de verbindingen uit een lijst van door de techgigant geselecteerde operators of intermediars. Het beheer en de implementatie van alle telefoniefunctionaliteit verloopt daarna via deze specifieke aanbieders. Klanten handelen dit zelf in de Teams-administratieconsole. De aanbieders leveren de complete telefonie-infrastructuur tussen de klant en Microsoft en alle integratie in Teams. Klanten besparen zo op bijvoorbeeld belabonnementen, maar ook op hardware. Bovendien bieden de directe koppelingen tussen de geselecteerde aanbieders en de Azure public cloudomgeving van Microsoft meer betrouwbaarheid.
Welke optie is de beste?
Welke van de drie opties het meest geschikt is voor een bedrijf, hangt af van de gestelde eisen. Wie alleen basisfunctionaliteit nodig heeft en al het beheer aan de techgigant wil overlaten, is beter af met Calling Plans. Bedrijven met veel nevenkantoren, ook in het buitenland, kunnen misschien beter terecht bij bestaande of andere aanbieders en intermediairs. Zij kiezen dan voor Direct Routing. Deze optie is ook handig voor bedrijven die de Teams-integratie door deze partijen wil laten uitvoeren. Ook voor het toevoegen van extra functionaliteit, zoals contactcentermogelijkheden, is Direct Routing wellicht het beste. Voor bedrijven die het beste van twee werelden willen hebben, is er Operator Connect. Hiermee krijgen zij de zekerheid dat connectiviteit, belabonnementen en overige functionaliteit van de geselecteerde aanbieders en de Teams-integratie geheel op de Microsoft-cloudtelefonieoplossing is afgestemd en door de techgigant in orde is bevonden.
Microsoft is volwaardige
cloudtelefonieleverancier De beschikbaarheid van Phone System maakt Microsoft tot een volwaardige speler op de markt voor cloudtelefonie. De sterke Teams-integratie maakt deze oplossing voor veel bedrijven nog aantrekkelijker, zeker door alle extra functionaliteit die telkens wordt toegevoegd. Ook het ecosysteem breidt zich meer uit. Denk daarbij niet alleen aan connectiviteitsaanbieders,zoals voor Direct Routing of Open Connect, maar bijvoorbeeld ook aan hardwareleveranciers en zelfs aanbieders van voorheen standalone UCaaS-systemen. Al deze aanbieders leveren steeds meer speciale (cloudtelefonie)diensten en integraties met Teams.
Kortom, de telefoniefunctionaliteit in Teams biedt veel mogelijkheden. Dit verstevigt de positie van het samenwerkingsplatform als centrale hub in de workflow rond Microsoft 365 en wordt daarvoor alleen nog maar belangrijker.