Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Operators»Groen licht voor overname Open Tower Company door KPN
    Operators

    Groen licht voor overname Open Tower Company door KPN

    6 februari 20253 Min leestijd
    KPN neemt Kabeltex over
    KPN neemt Kabeltex over
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    KPN mag de aanbieder van antenne-opstelpunten Open Tower Company (OTC) overnemen, zodat KPN met APG aandeelhouder wordt in OTC. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten na onderzoek naar de gevolgen van deze overname.

    ACM stelt wel als voorwaarde dat andere telecombedrijven moeten ook na de overname onder eerlijke en gelijke voorwaarden en tarieven toegang houden tot de antenne-opstelpunten van OTC. Daarmee is het risico op hogere prijzen of slechtere netwerkdekking weggenomen.

    Op antenne-opstelpunten worden antennes voor mobiele telecomdiensten geplaatst. Voorbeelden van antenne-opstelpunten zijn zendmasten. Telecomaanbieders plaatsen hun antennes op deze opstelpunten, zodat consumenten en bedrijven overal goed bereik hebben op hun telefoon of andere mobiele apparaten.

    Tegelijkertijd is er maatschappelijke weerstand om antenne-opstelpunten te plaatsen. Telecomaanbieders gebruiken dan ook zowel eigen antenne-opstelpunten als die van elkaar en van andere partijen, zoals OTC. Daarmee kunnen ze een goede landelijke dekking realiseren.

    KPN verwacht dat OTC met de overname beter in staat is nieuwe zendmasten te plaatsen voor KPN en voor andere telecomaanbieders. Dit gebeurt in concurrentie met partijen als Cellnex en VodafoneZiggo.

    Voorwaarden: eerlijke en gelijke toegang voor andere bedrijven De ACM verbindt onder andere de volgende voorwaarden aan deze overname: Andere telecombedrijven moeten ook na de overname onder eerlijke en gelijke voorwaarden en tarieven toegang houden tot de antenne-opstelpunten van OTC.

    Dit betekent onder meer dat de dienstverlening aan andere telecombedrijven van minstens even goede kwaliteit moet zijn als de dienstverlening aan KPN. Voor het verlenen van toegang tot antenne-opstelpunten past OTC een transparante procedure toe. Bestaande overeenkomsten met telecombedrijven worden gerespecteerd.

    Daarnaast is er een protocol opgesteld, waarin wordt geregeld dat KPN geen bedrijfsvertrouwelijke informatie van concurrenten kan gebruiken om zijn eigen positie te versterken.
    Waarom voorwaarden?

    Verschillende telecombedrijven zoals Odido en VodafoneZiggo hebben bij de ACM zorgen geuit over de overname. Na onderzoek zag de ACM het risico dat KPN door de overname de toegang tot de antenne-opstelpunten zou kunnen verslechteren.

    Dit kan bij concurrerende telecombedrijven leiden tot een slechtere netwerkdekking of hogere prijzen. Daarnaast zag de ACM het risico dat KPN door de overname concurrentiegevoelige informatie van haar concurrenten zou kunnen gebruiken om haar eigen positie te versterken, bijvoorbeeld informatie over voorkeurslocaties van toekomstige antenne-opstelpunten.

    Dit zou KPN een oneerlijke voorsprong geven bij het verwerven van geschikte locaties voor antenne-opstelpunten. Deze voorwaarden nemen deze risico’s weg.

    Waarom onderzoekt de ACM overnames? Het is bij elke overname de vraag of direct na de transactie en in de daarop volgende jaren nog voldoende concurrentie overblijft. Concurrentie zorgt ervoor dat een product of dienst voor een goede prijs en kwaliteit op de markt is en dat innovatie wordt gestimuleerd.

    Daarom beoordeelt de ACM vooraf of een bedrijf een ander bedrijf mag overnemen. Een overname mag niet doorgaan als het samengaan van de bedrijven negatieve gevolgen heeft voor de concurrentie en daarmee voor de prijs, kwaliteit of innovatie.

    En daarmee uiteindelijk ook voor de consument negatief uitpakt. De ACM gaat na of de markten goed blijven werken voor mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

    Gerelateerd

    Vorige artikelBanken en telecomsector pleiten voor wijziging Telecommunicatiewet tegen fraude
    Volgende artikel Nieuwe campagne Barracuda en BusinessCom; ‘Zet je tanden in cybersecurity’

    Gerelateerde berichten

    Hoe gaat het met de jonge telecomoperator UNDO? vodafonezigo

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen in strijd tegen teruglopende resultaten

    Prijs smartphones in acht jaar verdubbeld ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jun 23
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Den Bosch

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!