De wereldwijde verkoop van smartphones daalde in het derde kwartaal. Apple tartte de trend en kon Xiaomi opnieuw inhalen.
De schaarste aan chipsets vertraagt smartphonefabrikanten : Volgens Canalys en Counterpoint daalde de wereldwijde verkoop in het derde kwartaal met 6 procent op jaarbasis tot 326 miljoen apparaten. De marktonderzoekers melden dat de stijgende prijzen voor componenten en eindapparaten een negatief effect zouden hebben gehad, vooral in het instapsegment.
Samsung wist zijn toppositie te verdedigen met een marktaandeel van 21 procent ondanks een daling van het aantal toestellen met 13 procent. Bijna 5 procent van de omzet van de Koreanen kwam uit de foldables, waar de vraag groter is dan het aanbod.
Nadat Xiaomi in het tweede kwartaal voor het eerst Apple kon inhalen, hebben de twee fabrikanten nu weer van positie gewisseld: Apple had 15 procent en Xiaomi 14 procent van de markt. Dankzij een succesvolle lancering van de iPhone 13-serie wist het Amerikaanse merk de omzet met 14 procent te verhogen, terwijl de Chinezen, die volgens Canalys last hadden van leveringsproblemen, 7 procent minder smartphones verkochten.
De naaste rivalen Oppo en Vivo bereikten een marktaandeel van 11 procent dankzij een groei van respectievelijk 18 en 8 procent, waarbij de marktonderzoekers van Oppo nu voor het eerst de verkoop van de gefuseerde OnePlus meetellen. Vivo kon zijn toppositie in zijn Chinese thuisland verdedigen.
De kleinere fabrikanten, waarvan de omzet met in totaal 20 procent daalde, zijn hard geraakt door de chipcrisis. Maar ook hier zijn uitzonderingen, dus Honor kon bij zijn comeback in China de derde plaats veroveren en Realme verkocht in een kwartaal 16 miljoen meer apparaten dan ooit tevoren. Voor Huwaei ging het echter verder achteruit, aangezien er slechts 5,8 miljoen smartphones konden worden verkocht – dat komt overeen met een marktaandeel van minder dan twee procent.