Bent u iedere dag weer bezig om uw visie, strategie en marktbewerking te bepalen en te finetunen? Samen met uw ‘medebestuurders’ dure termen in de ‘boardroom’ (of andere gekozen briljante kamernaam) aan het roepen? Alle trendrapporten en voorspellingen van de grote consultants zijn geraadpleegd. Historische bewegingen meegewogen. En dan trots en zelfingenomen de strategie aan de rest van het bedrijf presenteren. Think again! Letterlijk!
Ik lig soms echt in een deuk als ik die verzamelde onzin lees. Ik vind de nieuwe term ‘Distributed Cloud’ daar toch wel hét voorbeeld van om het meest van te smullen. Want wat is/was er nou eigenlijk aan de hand? Op een gegeven moment roepen voldoende klanten: “goh, het zou wel handig zijn als we overal bij onze data kunnen en iedereen dus overal kan werken. En die data dan goed beveiligd aan iedereen van ons bedrijf ter beschikking kunnen stellen.” De consultants zien deze trend en plakken daar de term ‘Cloud’ op. Ik zal de volledige definitie besparen. U neemt dat braaf over en heeft ineens een ‘Cloud strategie’ te presenteren aan uw bedrijf. Chapeau!
Maar nu komt ie…na verloop van tijd zien de klanten toch ook wel nadelen en vragen om hun data wat ‘dichterbij’ te krijgen. Ook niet meer op enorme servers waar ook de data van nog duizenden bedrijven opstaan? Misschien een server binnen het eigen bedrijf? (Ja, echt waar! 🙂 Zo’n tegenbeweging krijgt dan natuurlijk weer een prachtige term. Het wordt ‘Distributed Cloud’ genoemd. En zo komt ie in de volgende trendrapporten terecht. U klimt daarom weer op de zeepkist om de Distributed Cloud strategie met trots te presenteren. Want u heeft de trendwatchers en consultants achter u staan.
Het gezegde ‘iedere beweging roept een tegenbeweging op’ is weer waarheid geworden
Het enige wat eigenlijk echt gebeurd is dat het gezegde ‘iedere beweging roept een tegenbeweging op’ weer waarheid geworden is. Dat weten die consultants
allang. Ze wachten gewoon even. En verder weten ze ook helemaal niets! Behalve dat ze een ontwikkeling die zich inzet vanuit de klant(behoefte) op een prachtige manier in duimdikke rapporten weten vast te leggen.
Conclusie (geheel voor mijn eigen rekening): als u dus in die hele strategie-¬exercitie niet naar de bron van de data en rapporten gaat, oftewel de klant, bent u geen bestuurder maar een passagier! In de trein van ‘analisten’. Ga, als bestuurder, iedere week een gesprek met een klant inplannen! Waar is hij/zij mee bezig? Wat zijn zijn/haar plannen? Wat verwachten ze daarin van u? Niks verkopen…alleen vragen en inventariseren. En DAT als basis laten dienen voor die volgende zeepkist oratie.
En als u nu zit te smalen dat dit toch logisch is, mag ik vast bij mijn volgende bezoek wel even in uw agenda kijken. Waar die afspraken dan staan….Afgesproken?