De Britse mobiele operator EE heeft plannen aangekondigd om klanten vanaf januari 2022 meer in rekening te brengen voor het gebruik van hun abonnementen in Europa, waarmee het de eerste operator is die roamingtarieven opnieuw invoert na de handelsovereenkomst van het land met de Europese Unie (EU).
EE, eigendom van BT, zei dat degenen die vanaf 7 juli 2021 lid worden van of upgraden met de exploitant, vanaf januari 2022 £ 2 extra moeten betalen om hun tarieftoeslagen te gebruiken op 47 EU-bestemmingen.
Nieuwe regels
In 2017 werd in de hele EU wetgeving ingevoerd die een einde maakte aan het feit dat operators klanten extra moesten in rekening brengen voor het gebruik van hun tariefplannen in EU-landen. Die regels zijn met name niet meer van toepassing op EE, Vodafone UK, 3 UK en O2, na de Brexit.
Echter, na de ondertekening van een handelsovereenkomst tussen het VK en de EU in januari, verklaarden alle vier de operators dat ze niet van plan waren om roamingtarieven opnieuw in te voeren.
EE legde uit dat zijn koerswijziging “investeringen in onze in het VK gevestigde klantenservice en toonaangevend VK-netwerk zou ondersteunen”.
De aankondiging komt nadat het gerucht ging dat O2 de eerste zou zijn die de EU-roamingtarieven zou terugbrengen. O2 introduceerde echter alleen een datalimiet van 25 GB per maand.
Mislukking
Kester Mann, directeur consument en connectiviteit bij CCS Insight, zei dat de herinvoering van roamingkosten een weerspiegeling was van het falen “om de lange termijn daling van de gemiddelde consumentenuitgaven te stoppen te midden van zware investeringen in netwerken”.
Hij voegde er echter aan toe dat een toeslag van £ 2 per dag “ver van de slechte oude tijd” was, hoewel de aankondiging niet goed zou worden ontvangen door klanten.
“EE heeft een duidelijke kans om hier op in te spelen overhandigd aan rivalen. Het zou zorgvuldig hebben moeten berekenen of het voordeel opweegt tegen eventuele reputatieschade, “voegde hij eraan toe.