Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Devices»Operators en leveranciers komen met keurmerk voor duurzame smartphones
    Devices

    Operators en leveranciers komen met keurmerk voor duurzame smartphones

    28 juni 20213 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Vijf grote Europese operators en de toonaangevende leveranciers van Android-smartphones hebben samen een nieuw Eco Rating-label gelanceerd voor duurzame smartphones. De vijf telco’s zijn Deutsche Telekom, Orange, Telefónica, Telia Company en Vodafone. Tot de leveranciers behoren Samsung, Huawei, Xiaomi, HMD Global (Nokia), Motorola/Lenovo, OnePlus, OPPO, TCL/Alcatel, ZTE, Bullitt Group (CAT en Motorola rugged telefoons) en Doro.

    Na een gedetailleerde beoordeling krijgt elke mobiele telefoon een algemene Eco Rating-score van maximaal 100 om de milieu-impact van het apparaat gedurende zijn hele levenscyclus aan te geven. De Eco Rating zal richtlijnen geven op vijf belangrijke gebieden: duurzaamheid, repareerbaarheid, recycleerbaarheid, klimaatefficiëntie en hulpbronnenefficiëntie.

    New pan-industry eco rating scheme launched for mobile phones | Orange Com

    Eco Rating zal Gen Z . aanspreken
    De Eco Rating komt tegemoet aan een groeiende roep van een opkomende groep consumenten voor milieubewuste en duurzame producten, de millennial en Gen Z demografie. Volgens de meest recente US Census is meer dan de helft van alle Amerikanen millennials of jonger, wat neerkomt op bijna 165 miljoen mensen. Gen Z is op weg om de komende twee jaar de grootste generatie consumenten te worden. Ze worden steeds vaker Generation Green genoemd en zijn milieubewust tot op het punt dat ze hun koopgedrag aanpassen om duurzame producten te prefereren. Bedrijven die dit probleem aanpakken en zich publiekelijk inzetten voor duurzaamheid, helpen daarmee hun merken toekomstbestendig te maken.

    Consumentenelektronica met een korte levensduur, zoals smartphones, lenen zich niet goed voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Volgens de Verenigde Naties zijn de wereldwijde volumes e-waste tussen 2104 en 2019 met 21% gestegen en werd slechts 17,4% van het e-waste dat in 2019 werd weggegooid, gerecycled. De VN schat dat deze groei zal leiden tot een verdubbeling van e-waste in slechts 16 jaar, op een moment dat de jongste Gen Z-ers volwassen worden en koopkracht verwerven. Praktijken die de circulaire economie van een smartphone uitbreiden, zijn de behoefte van het uur en het Eco Ratings-project wil daar iets aan doen.

    Toekomstbestendige merken
    Hoewel Apple niet deel uitmaakt van dit op Android gerichte consortium van eco-labelling, pakt het ook de milieuproblemen van zijn toekomstige klanten aan. Apple heeft beloofd tegen 2030 100 procent CO2-neutraal te zijn voor zijn toeleveringsketen en producten.

    In tegenstelling tot Apple is het Android-ecosysteem gefragmenteerd met meerdere OEM’s, die elk hun steentje bijdragen om deze problemen aan te pakken. Maar door samen te werken om duurzaamheid onder één standaard, kwantificeerbare beoordeling te brengen, is een snellere overgang mogelijk naar een meer circulair model voor mobiele telefoons, waardoor hun levensduur wordt verlengd en hulpbronnen worden bespaard door gerecyclede materialen te gebruiken.

    Gerelateerd

    Vorige artikelBritse operator brengt EU-roamingkosten terug
    Volgende artikel ‘Het moet de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk worden gemaakt’

    Gerelateerde berichten

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Sewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak

    Hoe gaat het met de jonge telecomoperator UNDO? vodafonezigo

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen in strijd tegen teruglopende resultaten

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!