Na drie opeenvolgende jaren van stevige groei ziet de Sennheiser Group in boekjaar 2024 de omzet licht teruglopen met 6,6 procent, oftewel €34,9 miljoen, naar een totaal van €492,3 miljoen. Daarmee komt een einde aan een periode waarin het familiebedrijf zijn jaaromzetten respectievelijk met 20, 26 en 13 procent zag stijgen in 2021, 2022 en 2023.
Ondanks uitdagende marktomstandigheden wist Sennheiser zijn positie in de professionele audiomarkt te consolideren en bleef het stevig investeren in innovatie en toekomstige groeidomeinen. De winst vóór rente en belastingen (EBIT) kwam uit op €35,8 miljoen.
“In een dynamisch jaar als 2024 is betrouwbaarheid belangrijker dan ooit”, zegt Co-CEO Andreas Sennheiser. “We zagen in alle regio’s een lichte terugval in de verkoop, maar door vast te houden aan onze langetermijnstrategie en te blijven investeren, blijven we een stabiele partner voor onze klanten.”
Regionale prestaties
De EMEA-regio bleef met €232,1 miljoen de sterkste markt voor Sennheiser, ondanks een daling van 3,5 procent. In thuismarkt Duitsland noteerde het bedrijf juist een lichte groei van eveneens 3,5 procent, naar €78,8 miljoen. In de VS zorgden politieke en economische onzekerheden voor een terugval van 16,1 procent, wat resulteerde in een omzet van €150,5 miljoen. Daarentegen presteerde APAC goed: de omzet groeide met 2,3 procent tot €109,7 miljoen, onder andere dankzij een sterke markt in China en nieuwe kanalen in India.
Investeringen in innovatie
In totaal werd €48,9 miljoen geïnvesteerd in R&D en duurzame bedrijfsprocessen. Daarnaast ging €3,1 miljoen naar digitale transformatie – waaronder de uitrol van een nieuwe cloudarchitectuur – en werd €13,7 miljoen gestoken in de eigen productielocaties, waaronder €12,2 miljoen voor de fabriek in Wedemark.
Productintroducties en strategische overnames
2024 bracht de lancering van Spectera, ’s werelds eerste bidirectionele, digitale, draadloze breedbandecosysteem. Deze technologie maakt realtime uitwisseling van audio- en controlesignalen mogelijk en faciliteert genetwerkte workflows in complexe productieomgevingen.
Ook nam Sennheiser Show Code over, een audiosoftwarebedrijf dat samen met Sennheiser werkt aan de ontwikkeling van SoundBase. Hiermee verstevigt de audiopionier zijn positie in het professionele segment.
In het business communication-segment werden nieuwe TeamConnect Collaboration Bars geïntroduceerd. Het merk Neumann boekte eveneens succes, mede door technologie-integratie van Merging Technologies.
Sennheiser breidde verder uit in de mobiliteitssector. Inmiddels zijn meer dan 70.000 audiosystemen geïnstalleerd in voertuigen van merken als Cupra en smart. Op de Chinese markt werd een nieuw smart-model met Sennheiser-audiotechnologie gelanceerd.
80 jaar Sennheiser
Het jubileumjaar 2025 markeert tachtig jaar innovatief audiovakmanschap. Sinds de oprichting in 1945 groeide het bedrijf uit tot een wereldwijd toonaangevende audiotechnologiespecialist. “We leven en ademen audio in alles wat we doen”, aldus Daniel Sennheiser.
Vooruitblik
“De toekomst is onvoorspelbaar, maar met een solide basis, 80 jaar ervaring en een gepassioneerd team blijven we bouwen aan onze leidende rol in professionele audio”, besluiten Andreas en Daniel Sennheiser.


