In januari 2025 lanceerde Vodafone Business het vernieuwde Customer Success Partner Programma (CSPP). Voortaan kunnen Vodafone Business Partners hun klanten beter laten zien waar ze goed in zijn. Het programma berust op meetbare erkenning aan de hand van successen die de Partner kan behalen. Met als doel: het succes van de eindklant te vergroten.
Roel Polmans is als Directeur MKB sales bij VodafoneZiggo verantwoordelijk voor Business Partner Sales en Direct Sales voor het MKB-segment. Hij legt uit dat Vodafone Business alle type zakelijke klanten in Nederland bedient, van ZZP’er tot multinational. “Een deel van het managen en ondersteunen van de verkoopactiviteiten wordt uitgevoerd via direct sales, de rest verloopt via een netwerk van managed service providers die onderdeel zijn van het Vodafone Business Partner Network.”
De persoonlijke factor
Roel benadrukt dat de persoonlijke factor de kracht is van Vodafone én het nieuwe Partnerprogramma. “Wat bedrijven in het MKB nog altijd prettig vinden, is zakendoen met mensen die ze kennen. Vertrouwen telt, zeker als het gaat om dienstverlening als de onze. Het goed functioneren van telecom en ICT is cruciaal voor organisaties. Daarom is het belangrijk om bij eindklanten dat vertrouwen te winnen en te behouden.”
Roel Polmans: Omdat dit de eerste keer is, maken we er echt een moment van om onze gezamenlijke successen te vieren.”
Drie pijlers
Het CSPP is opgebouwd rondom drie pijlers die als leidraad dienen. Roel licht ze toe: “De eerste is ‘Partnersucces is ons succes’: wij zien Partners echt als verlengstuk van Vodafone Business. Zij oogsten succes door lokaal sterk en actief te zijn. Wij belonen dat succes door hen bijvoorbeeld online zichtbaarheid te bieden. Zo versterken we onze gezamenlijke positie in de markt.
De tweede pijler, ‘De juiste Partner voor de juiste klant’, heeft betrekking op het feit dat onze Partners allemaal hun specifieke expertise en oplossingen bieden. Door dat zichtbaar te maken met behulp van successen, kunnen Partners optimaal gematcht worden met het juiste type klant. En de derde pijler, ‘Lean, Simple & Efficient’, houdt in dat we het voor de Partners zo eenvoudig mogelijk maken om zaken met ons te doen. We geven hen volledige toegang tot data, processen en systemen waardoor ze sneller en efficiënter kunnen werken.”
Nog meer focus op de eindklant
Met het CSPP slaat Vodafone bewust een nieuwe weg in. “Traditionele Partnerprogramma’s zijn meestal sterk gericht op wat de Partner voor de operator doet. Bij het CSPP gaat het veel meer om wat de Partner de eindklant te bieden heeft en hoe hij dat zichtbaar kan maken. De Partners zijn enthousiast. Ik merk dat veel van hen de ambitie hebben om alle Achievements te behalen. Zij zien de Achievements als een bevestiging van hun kwaliteiten richting hun klanten.”
Achievement Day
Op dit moment telt het Customer Success Partner Programma (CSPP) negen Achievements. Een aantal daarvan is gebaseerd op salesresultaten. Daarnaast zijn er ook Achievements die iets zeggen over specifieke kwaliteiten van de Partner, zoals Strategic Alliance, Customer Satisfaction, Excellent Support en Certified Installing Partner. “En op 1 juli 2025 is het tijd voor Achievement Day”, aldus Roel. “Die dag reiken we voor het eerst de Achievements uit. De bekendmaking doen we bijvoorbeeld via diverse online platformen en bij een aantal Business Partners gaan we ook persoonlijk langs. Omdat dit de eerste keer is, maken we er echt een moment van om onze gezamenlijke successen te vieren.”
Toetsing en groei
Roel ziet het CSPP eveneens als een goede manier om Partners objectief te beoordelen. “Hebben de medewerkers de juiste trainingen en certificeringen om te werken met de producten en diensten van Vodafone? Weten ze wat het inhoudt, hoe het geïnstalleerd moet worden, hoe het geserviced moet worden? We hebben de KPI’s voor de Achievements bewust vrij uitdagend gemaakt, de Partners krijgen het niet cadeau. Ook Vodafone is voortdurend in ontwikkeling. De drie pijlers zijn daarmee niet alleen beloften aan onze Partners, maar ook ambities die we zelf actief nastreven. Het zijn uitdagingen die we vol vertrouwen aangaan.
Partnerpagina’s Vodafone Business
Elke Vodafone Business Partner heeft een eigen Partnerpagina op vodafone.nl en ook op deze pagina’s speelt het CSPP een prominente rol. “Er zijn in Nederland ruim 400.000 MKB-bedrijven. Die oriënteren zich allemaal online als ze een telecom- of ICT-partij zoeken. Wij hebben het zo ingericht dat Google ervoor zorgt dat ze bij zo’n zoektocht snel uitkomen op onze Partnerpagina’s. Zo profiteren de Partners optimaal van het grote bereik en de naamsbekendheid van Vodafone.”
De toekomst
Roel ziet een mooie toekomst voor het Customer Success Partner Programma. “We hebben het goed neergezet, nu is het een kwestie van krachtig doorgaan, evalueren, optimaliseren en kijken of we nog nieuwe Achievements kunnen toevoegen. Dit programma is wat ons betreft echt een mijlpaal, een grote stap voorwaarts voor ons en onze Partners. De reacties zijn ook positief, en dat is begrijpelijk, want uiteindelijk leidt dit tot succes voor Vodafone Business, de Partner én de eindklant.”