Een nieuwe wereldwijde studie in opdracht van netwerkleverancier Ciena heeft aangetoond dat zakelijke klanten klaar zijn om samen te werken in de virtuele wereld. Volgens de bevindingen ziet 96% van de 15.000 ondervraagden over de hele wereld de waarde in van online vergaderingen, en zegt meer dan driekwart (78%) deel te nemen aan meer immersieve ervaringen zoals de metaverse in vergelijking met de huidige tools, zoals videoconferenties.
Voor het onderzoek zijn in totaal 15.000 zakelijke gebruikers ondervraagd, waaronder1.000 binnen elk van de volgende landen/regio’s: VK, Duitsland, Noorwegen, Midden-Oosten, Australië, Denemarken, Japan, Colombia, India, VS, Filippijnen, Mexico, Brazilië, Indonesië en Singapore. Hoewel uit de gegevens blijkt dat er wereldwijd een duidelijke tendens is naar meer digitale en immersieve platforms, lopen de meningen over de metaverse per regio uiteen. Wereldwijd bevestigde 87% van de respondenten dat zij zich comfortabel zouden voelen bij het houden van HR-vergaderingen in een virtuele ruimte. Per land was dit 97% in India en 94% in de Filippijnen, en slechts 57% in Japan.
Volgens de bevindingen zijn de twee belangrijkste voordelen van virtuele vergaderingen: betere samenwerking en gemak. Wereldwijd zou 35% bij het kiezen van een avatar voor de virtuele wereld kiezen voor een avatar die de werkelijkheid weerspiegelt, 22% voor een idealistische versie en slechts 10% voor een popcultuurfiguur.
Bovendien ziet 71% van de professionals de metaverse onderdeel worden van bestaande werkpraktijken, en denkt 40% dat hun bedrijf in de komende twee jaar zal overstappen van traditionele/statische samenwerkingsomgevingen naar meer immersieve en op virtual reality gebaseerde platforms.
Belemmeringen
Ondanks de groeiende belangstelling onder werkenden bestaan er nog steeds belemmeringen voor een grootschalige invoering. Deelnemers aan het onderzoek noemden de betrouwbaarheid van netwerken als een belangrijk punt van zorg, gevolgd door de overtuiging dat immersieve platforms nog niet op grote schaal beschikbaar zijn.
“Het is duidelijk dat het bedrijfsleven klaar is om over te stappen naar de metaverse en meer immersieve virtuele omgevingen te gaan gebruiken voor samenwerking en innovatie”, aldus Steve Alexander, Senior Vice President en Chief Technology Officer van Ciena. “Netwerkbetrouwbaarheid wordt vandaag misschien gezien als een barrière om dit mogelijk te maken, maar serviceproviders weten dat de vraag er is en zijn al aan het investeren en testen om netwerken sneller en slimmer te maken en dichter bij de gebruiker te brengen.”
Alexander voegde eraan toe: “We zullen de komende maanden en jaren blijven horen wat de metaverse is of zou kunnen zijn, maar geen van de opwindende use cases kan worden gerealiseerd zonder een robuust onderliggend netwerk, doorspekt met de nieuwste en beste technologieën die de ultralage latentie en hoge bandbreedte ondersteunen die de enhanced reality vereist.”