Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»28 procent Europeanen ziet bij digitalisering negatieve impact op het milieu
    Achtergrond

    28 procent Europeanen ziet bij digitalisering negatieve impact op het milieu

    17 maart 20225 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Orange presenteert de derde editie van het Observatory of Digital Uses, in samenwerking met OpinionWay. Het Observatory, dat in 2018 werd opgericht door Orange en OpinionWay geeft in zijn derde editie feedback over digitale gebruiken in 2021. Dit keer wilde het Observatorium de ontwikkeling van digitaal gedrag meten, de impact van de coronacrisis op praktijken en het thema van digitale volwassenheid.

    Met bijna 17.000 ondervraagden tussen 7 mei en 15 oktober 2021 bestrijkt het onderzoek in totaal 13 landen, waaronder 11 landen waar Orange aanwezig is. Het geeft een beeld van de belangrijkste voordelen en belemmeringen voor het gebruik van digitale technologieën, evenals de perceptie van de impact van digitale technologie op het milieu en de maatschappij. De resultaten zijn dat:

    • 82% van de Fransen gebruikt nu digitale technologieën, na Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk (93%);
    • In alle onderzochte landen is 30% van de respondenten van mening dat gegevensbescherming een belangrijk probleem is;
    • 59% van de respondenten is van mening dat digitale technologie een positieve invloed heeft op het milieu;
    • In Europa is slechts 28% van de respondenten van mening dat digitale technologie een negatieve invloed heeft op het milieu.

    Voordelen en belemmeringen

    Het zal geen verbazing wekken dat na de gezondheidscrisis van 2020/2021 en de daarmee samenhangende lockdown-perioden, het onderhouden van sociale banden op de eerste plaats komt in de Top 3 van voordelen van digitale technologie met 31% van het totaal, gevolgd door openheid naar de wereld (27%) en het leven gemakkelijker maken (26%). Toch springen enkele bijzonderheden in het oog: alleen in Europa komt tijdsbesparing op de derde plaats (30%) in plaats van openheid voor de wereld, die in tegenstelling tot de andere bestudeerde zones veel verder in de rangschikking achterblijft (19%).

    De belangrijkste voordelen, die wellicht tot een toename van het gebruik hebben geleid, geven ook aanleiding tot bezorgdheid die soms een belemmering kan vormen voor het gebruik van digitale technologieën. De bescherming van gegevens komt in alle onderzochte landen op de eerste plaats: de vrees dat persoonsgegevens worden gehackt en een algemeen gebrek aan vertrouwen in digitale technologie gaan voor de respondenten in bijna alle landen hand in hand met het gebruik. De tweede en derde plaats worden ingenomen door zeer uiteenlopende antwoorden, afhankelijk van de geografische zone: het risico van verslaving en sociale terugtrekking (24%) en de prijs (21%) voor Europa, -middelmatige of onbetrouwbare netwerkkwaliteit (23%) en gezondheidsrisico’s (21%) voor Noord-Afrika en tijdverspilling in Zuid-Korea (23%).

    De enquête had ook betrekking op de perceptie van het effect van digitale technologie op het milieu, waarbij de positieve antwoorden in alle landen een aanzienlijke meerderheid vormden (59% van het totaal). Het percentage negatieve antwoorden mag echter niet worden verwaarloosd, met name in Europa (28%).

    In het gedeelte over de samenleving is het positieve effect van de digitale technologie al even significant. Uit de resultaten blijkt een vorm van erkenning van deze rol: digitale diensten dragen bij tot de ontwikkeling van de solidariteit (66% van de respondenten), de plaatselijke economie (73% van de respondenten) en de bescherming van het milieu (71% van de respondenten).

    Veiligheid: wijdverspreide bezorgdheid in verband met gegevens

    Wat de sociale media betreft, maakt 56% van de Europeanen en 66% van de mensen in het Midden-Oosten zich zorgen over het feit dat hun accounts worden gehackt.

    Uit de studie blijkt dat wat veiligheid betreft, volwassenheid en gebruik een belangrijke rol spelen bij de bezorgdheid over digitale technologieën: hoe volwassener de gebruikers zijn, hoe minder zij zich zorgen maken. Zo voelt 67% van de “zwakke gebruikers” zich niet veilig genoeg bij het gebruik van sociale media, terwijl slechts 28% van de “gevorderde gebruikers” er zo over denkt.

    Afrika: vergelijkbaar gebruik met andere gebieden, maar heterogene versnelling

    Hoewel het aandeel digitale gebruikers sinds 2019 wereldwijd is toegenomen, blijven de gegevens zeer heterogeen. Terwijl 93% van de bevolking digitale gebruiker is in het VK en 82% in Frankrijk, liggen de percentages veel lager in Afrikaanse landen: 41% in Burkina Faso en 39% in de Democratische Republiek Congo; zelfs Marokko, het Afrikaanse land met het hoogste percentage digitale gebruikers, zit slechts op 55%.

    De crisis was voor 53% van de Noord-Afrikaanse digitale gebruikers ook een gelegenheid om apparatuur in de vorm van computers, tablets of telefoons aan te schaffen of te updaten.

    Uit de studie blijkt dat de pandemie voor bepaalde praktijken nieuwe gebruikers heeft aangetrokken, occasionele gebruikers in een stroomversnelling heeft gebracht en leerkansen heeft geboden. Dat is het geval in Noord-Afrika met digitale gezondheidsdiensten zoals het boeken van een afspraak met een gezondheidswerker, consultaties op afstand of het gebruik van een gezondheidsapp of -website. Meer specifiek geldt deze toename van het gebruik voor 42% van de 29% van de Noord-Afrikanen die tijdens de crisis een online consult hebben gehad.

    Ten slotte kan op het gebied van slimme steden een vergelijkbare toename van het gebruik worden vastgesteld voor Noord-Afrikanen, met name voor het bezoeken van virtuele culturele sites. Hoewel slechts 11% van hen dit gebruik heeft verhoogd of het voor het eerst heeft geprobeerd tijdens de crisis, zegt 46% dat zij in de toekomst zeer geïnteresseerd zouden zijn in deze diensten.

    Béatrice Mandine, Executive Director of Communications, Brand and Engagement bij Orange zei: “In tegenstelling tot de gangbare vooroordelen is meer dan de helft van de respondenten, in alle zones, ervan overtuigd dat digitale technologieën een positieve impact kunnen hebben op het milieu en kunnen leiden tot een grotere sociale cohesie. Hoe ‘rijper’ de gebruikers zijn, hoe sterker deze overtuigingen bij hen overheersen. Dit voedt twee engagementen van Orange: onze inspanningen voortzetten om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen en onze acties om vaardigheden te ontwikkelen zodat iedereen het beste kan halen uit digitale technologie.”

    Lees meer: https://oran.ge/ODU2

    Gerelateerd

    Vorige artikelCentralpoint haalt contract van 110 miljoen binnen voor levering hardware aan umc’s
    Volgende artikel Zoom kan na aanpassingen verder met contract universiteiten en overheid

    Gerelateerde berichten

    Xelion

    Terugblik bij het afscheid van Micha Cohen en Arthur van den Ende; pioniers in cloudtelefonie

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!