Orange presenteert de derde editie van het Observatory of Digital Uses, in samenwerking met OpinionWay. Het Observatory, dat in 2018 werd opgericht door Orange en OpinionWay geeft in zijn derde editie feedback over digitale gebruiken in 2021. Dit keer wilde het Observatorium de ontwikkeling van digitaal gedrag meten, de impact van de coronacrisis op praktijken en het thema van digitale volwassenheid.
Met bijna 17.000 ondervraagden tussen 7 mei en 15 oktober 2021 bestrijkt het onderzoek in totaal 13 landen, waaronder 11 landen waar Orange aanwezig is. Het geeft een beeld van de belangrijkste voordelen en belemmeringen voor het gebruik van digitale technologieën, evenals de perceptie van de impact van digitale technologie op het milieu en de maatschappij. De resultaten zijn dat:
- 82% van de Fransen gebruikt nu digitale technologieën, na Zuid-Korea en het Verenigd Koninkrijk (93%);
- In alle onderzochte landen is 30% van de respondenten van mening dat gegevensbescherming een belangrijk probleem is;
- 59% van de respondenten is van mening dat digitale technologie een positieve invloed heeft op het milieu;
- In Europa is slechts 28% van de respondenten van mening dat digitale technologie een negatieve invloed heeft op het milieu.
Voordelen en belemmeringen
Het zal geen verbazing wekken dat na de gezondheidscrisis van 2020/2021 en de daarmee samenhangende lockdown-perioden, het onderhouden van sociale banden op de eerste plaats komt in de Top 3 van voordelen van digitale technologie met 31% van het totaal, gevolgd door openheid naar de wereld (27%) en het leven gemakkelijker maken (26%). Toch springen enkele bijzonderheden in het oog: alleen in Europa komt tijdsbesparing op de derde plaats (30%) in plaats van openheid voor de wereld, die in tegenstelling tot de andere bestudeerde zones veel verder in de rangschikking achterblijft (19%).
De belangrijkste voordelen, die wellicht tot een toename van het gebruik hebben geleid, geven ook aanleiding tot bezorgdheid die soms een belemmering kan vormen voor het gebruik van digitale technologieën. De bescherming van gegevens komt in alle onderzochte landen op de eerste plaats: de vrees dat persoonsgegevens worden gehackt en een algemeen gebrek aan vertrouwen in digitale technologie gaan voor de respondenten in bijna alle landen hand in hand met het gebruik. De tweede en derde plaats worden ingenomen door zeer uiteenlopende antwoorden, afhankelijk van de geografische zone: het risico van verslaving en sociale terugtrekking (24%) en de prijs (21%) voor Europa, -middelmatige of onbetrouwbare netwerkkwaliteit (23%) en gezondheidsrisico’s (21%) voor Noord-Afrika en tijdverspilling in Zuid-Korea (23%).
De enquête had ook betrekking op de perceptie van het effect van digitale technologie op het milieu, waarbij de positieve antwoorden in alle landen een aanzienlijke meerderheid vormden (59% van het totaal). Het percentage negatieve antwoorden mag echter niet worden verwaarloosd, met name in Europa (28%).
In het gedeelte over de samenleving is het positieve effect van de digitale technologie al even significant. Uit de resultaten blijkt een vorm van erkenning van deze rol: digitale diensten dragen bij tot de ontwikkeling van de solidariteit (66% van de respondenten), de plaatselijke economie (73% van de respondenten) en de bescherming van het milieu (71% van de respondenten).
Veiligheid: wijdverspreide bezorgdheid in verband met gegevens
Wat de sociale media betreft, maakt 56% van de Europeanen en 66% van de mensen in het Midden-Oosten zich zorgen over het feit dat hun accounts worden gehackt.
Uit de studie blijkt dat wat veiligheid betreft, volwassenheid en gebruik een belangrijke rol spelen bij de bezorgdheid over digitale technologieën: hoe volwassener de gebruikers zijn, hoe minder zij zich zorgen maken. Zo voelt 67% van de “zwakke gebruikers” zich niet veilig genoeg bij het gebruik van sociale media, terwijl slechts 28% van de “gevorderde gebruikers” er zo over denkt.
Afrika: vergelijkbaar gebruik met andere gebieden, maar heterogene versnelling
Hoewel het aandeel digitale gebruikers sinds 2019 wereldwijd is toegenomen, blijven de gegevens zeer heterogeen. Terwijl 93% van de bevolking digitale gebruiker is in het VK en 82% in Frankrijk, liggen de percentages veel lager in Afrikaanse landen: 41% in Burkina Faso en 39% in de Democratische Republiek Congo; zelfs Marokko, het Afrikaanse land met het hoogste percentage digitale gebruikers, zit slechts op 55%.
De crisis was voor 53% van de Noord-Afrikaanse digitale gebruikers ook een gelegenheid om apparatuur in de vorm van computers, tablets of telefoons aan te schaffen of te updaten.
Uit de studie blijkt dat de pandemie voor bepaalde praktijken nieuwe gebruikers heeft aangetrokken, occasionele gebruikers in een stroomversnelling heeft gebracht en leerkansen heeft geboden. Dat is het geval in Noord-Afrika met digitale gezondheidsdiensten zoals het boeken van een afspraak met een gezondheidswerker, consultaties op afstand of het gebruik van een gezondheidsapp of -website. Meer specifiek geldt deze toename van het gebruik voor 42% van de 29% van de Noord-Afrikanen die tijdens de crisis een online consult hebben gehad.
Ten slotte kan op het gebied van slimme steden een vergelijkbare toename van het gebruik worden vastgesteld voor Noord-Afrikanen, met name voor het bezoeken van virtuele culturele sites. Hoewel slechts 11% van hen dit gebruik heeft verhoogd of het voor het eerst heeft geprobeerd tijdens de crisis, zegt 46% dat zij in de toekomst zeer geïnteresseerd zouden zijn in deze diensten.
Béatrice Mandine, Executive Director of Communications, Brand and Engagement bij Orange zei: “In tegenstelling tot de gangbare vooroordelen is meer dan de helft van de respondenten, in alle zones, ervan overtuigd dat digitale technologieën een positieve impact kunnen hebben op het milieu en kunnen leiden tot een grotere sociale cohesie. Hoe ‘rijper’ de gebruikers zijn, hoe sterker deze overtuigingen bij hen overheersen. Dit voedt twee engagementen van Orange: onze inspanningen voortzetten om onze koolstofvoetafdruk te verkleinen en onze acties om vaardigheden te ontwikkelen zodat iedereen het beste kan halen uit digitale technologie.”
Lees meer: https://oran.ge/ODU2