Van single vendor naar multi-vendor met een scala aan hardware, software én cloudoplossingen in meerdere smaken. Samen met directeur Pieter van Eldonk blikken we terug op 20 jaar BusinessCom. Een geschiedenis die gelijke trend houdt met de ontwikkelingen in de markt, zo blijkt. En uiteraard kijken we met hem vooruit naar de komende jaren. Want rustig zal het voorlopig niet worden in Veghel, waar de nodige groeiambities liggen in binnen- én buitenland.
2015 was tot nu toe het meest cruciale jaar voor BusinessCom. Tot dat moment was de onderneming uit Veghel actief als exclusieve distributeur voor het toenmalige Mitel. Dat verandert in 2015, als BusinessCom Televersal overneemt en daarbij ook het hele merkenportfolio van de multi-vendor distri uit Oisterwijk. “We wilden in die tijd al af van de afhankelijkheid van één aanbieder. Erisccon verkocht in de jaren ervoor zijn PBX-activiteiten aan Aastra, die na twee jaar onderdeel werd van Mitel. Het faillissement van Televersal bood een grote kans. Zo kregen we er direct zo’n 20 leveranciers bij, medewerkers met inhoudelijke kennis en een voor de markt unieke webshop, die ook white label ingericht kon worden.”
Multi-vendor
Makkelijk was het niet om de bedrijven samen te voegen, leerzaam wel, stelt Pieter. “We hebben in 2015 erg hard gewerkt en heel veel geleerd. In dat jaar is de basis gelegd van waar we nu staan.” En dat is: een toonaangevende one-stop-shop value added telecom-, cloud- en ICT-distributeur met bijna 40 merken in het portfolio én op stock. “We hadden gelukkig de tijd om het op te bouwen. Vanaf dan zie je ook een voortdurend stijgende lijn, die nog steeds aanhoudt. Met name door onze eigen cloudpropositie.”
Twee jaar geleden zette BusinessCom weer een volgende stap, dit keer richting IT, met de overname van Futura ICT, voorheen Nextel Nederland. Hiermee kwamen ook data en security merken als ALE, Extreme Networks, Barracuda en Lancom in het portfolio van BusinessCom. Ook nu, net zoals bij de overname van Televersal, zit de echte meerwaarde in de ervaren medewerkers die mee zijn overgekomen. “Voor mij was dat een totaal nieuwe wereld. We kwamen nu via een andere partij bij dezelfde klanten. Daarnaast heeft het ons door het aanbod in data en security, veel nieuwe klanten gebracht.”
Helder verhaal rond cloud
De eigen cloudpropositie rond My-Connect leidt ten onrechte weleens tot verwarring, stelt Pieter. “Al voor de overname van Televersal was BusinessCom al een eigen trunking platform aan het ontwikkelen samen met Telepo, wat indertijd onderdeel was van Mitel. In 2016 leidde dat tot het My-Connect communicatieplatform, met het Telepo platform als motor. De langdurige en sterke band met Mitel en haar voorgangers heeft sterk bijgedragen aan de kwaliteit van dit platform, wat als wholesale model in de markt wordt gezet. En dit wordt voortgezet na de overname van Telepo door Dstny.”
In die tijd bood Telepo de beste propositie voor de cloud en zo is dat gegroeid. Inmiddels is het toenmalige My-Connect omgedoopt tot My-Connect Telepo en is de naam My-Connect een paraplu geworden voor alle cloudoplossingen die BusinessCom aanbiedt. Naast My-Connect Telepo biedt BusinessCom ook cloudoplossingen van Univerge Blue, ClearVox Nexxt, ALE Cirrus, ALE Rainbow en Barracuda. “Je kunt met ons alle kanten op; in de cloud, hybride of in een van de vier eigen datacenters. En vergis je niet, er is nog steeds veel vraag naar on-prem, ook in Nederland. ” Cloud heeft daarmee een belangrijke plek ingenomen. Sinds kort is dan ook een nieuwe portal beschikbaar, waar de reseller hardware en software kan bestellen en ook de installatie en aanpassing van licenties kan regelen.
Het unieke in de gehele My-Connect propositie is dat het volledig in een white label propositie wordt gegoten. De reseller factureert ten allen tijden de eindklant. De reseller is en blijft eigenaar van de eindklant, welke My-Connect propositie ze ook gebruiken. BusinessCom factureert nooit aan eindklanten en zal dat ook nooit doen.
Stabiel dankzij breed assortiment
Vlak na de overname van Futura wordt de wereld overvallen door de corona-pandemie. Ook in de periode daarna gaat de business bij BusinessCom door. “Wij zijn natuurlijk divers en een teruggang op de ene plek leidt weer tot groei elders. Zo zagen we de verkoop van PBX-systemen afnemen, maar verkochten we veel meer randapparatuur zoals headsets en licenties voor cloudoplossingen en ook het belvolume nam toe.
Tijd voor verbouwing
BusinessCom heeft de diverse lockdowns nuttig gebruikt om alle kantoorruimtes te vernieuwen en het hele magazijn te verbouwen en met 50 procent uit te breiden. Van hieruit vindt de logistiek plaats, indien gewenst als white-label drop shipment. En voor 22.00 uur besteld, betekent de dezelfde dag verzonden en de volgende dag in huis. Een mogelijkheid die er al sinds 2017 is en die volgens Pieter “ons heel veel heeft gebracht.”
Toen het corona-vuur begon uit te doven, kwamen er allerlei andere leveringsproblemen uit de kast. “We hebben zeker last gehad van de chiptekorten. Maar omdat we groot hebben ingekocht, konden we meestal leveren. Was het niet het ene merk dan konden we vaak als alternatief een ander merk aanbieden, wij gaan uit van de stelling; één is géén.
Groter stuk van de pizza
Inmiddels blijkt de combinatie van hardware en software een schot in de roos. “De pizza wordt kleiner, maar wij pakken een steeds groter stuk. Dat doen we samen met onze vendoren en ruim 1.400 resellers. Hardware blijft belangrijk, maar we zien dat we vaak worden uitgenodigd bij de klant vanwege één van onze cloud proposities, een firewall of wifi-as-a-service of een telecom cloud propositie. Als je dan binnen bent, kun je ook meer hardware verkopen.”
De uitdaging zit hem vooral bij de bestaande klanten, stelt Pieter. “Daar zitten er nog steeds veel bij die niet weten wat wij allemaal hebben. Daarom rijden we nu het hele land door om langs te gaan bij onze klanten met Veghelse krollen, en hebben we onlangs met veel succes een grootschalig Partner Event georganiseerd waar 350 resellers op af zijn gekomen.
Buitenland
Inmiddels heeft BusinessCom ook zijn vleugels uitgeslagen naar het buitenland. Dat is zonder veel ruchtbaarheid gegaan. Pieter: “In 2021 zijn we door Atos/Unify gevraagd als tweede distributeur voor tien landen in de Baltics en de Nordics. We zijn gestart met het Unify portfolio. Dat loopt goed. Ze waren daar gewend aan drie weken levertijd, dat hebben wij al teruggebracht naar drie dagen. En dat willen we nog sneller gaan doen. Dat maakt ons ook interessanter voor onze vendoren. Inmiddels zijn er ook meer merken die we daar uitleveren. Ik denk dat we over een jaar daar een verkoopkantoor openen, mogelijk gevolgd door een magazijn. Mogelijk is een lokale overname een goede optie om daar verder te groeien.”
Groeien met zelfde aantal mensen
En als ik vraag hoe Pieter de toekomst ziet, moet hij toch even nadenken: “Ik heb altijd heel goed ingeschat hoeveel we gingen groeien. Maar nu is er zoveel aan de hand; grondstoftekorten, energie- en brandstofprijzen, de dollarkoers. Je ziet dat aanbestedingen en beslissingen worden uitgesteld. We merken het nu nog niet, maar het heeft natuurlijk invloed op de business. We hebben zeven jaar van ongekende groei achter de rug. We hebben nog nooit een normaal jaar gehad en het moet ook nooit een normaal jaar worden wat mij betreft. Maar op de langere termijn is de ambitie om 50 procent te groeien met hetzelfde aantal mensen. Die groei zal deels autonoom zijn, deels door overnames. Maar met ons huidig portfolio moeten we zeker 20 procent kunnen groeien als onze partners alles bij ons kopen, waarvan ze nog niet weten dat wij het ook in huis hebben. Dáár ligt onze uitdaging.”
Streamer
“Ik ben trots op het team en op wat wij de afgelopen 20 jaar samen hebben bereikt.”