Zoom Video Communications introduceert deze week tijdens het jaarlijkse Zoomtopia-evenement in San Jose een aantal nieuwe productinnovaties. Zo worden e-mailcommunicatie en een agendafunctie worden toegevoegd aan het platform. Daarnaast zijn verschillende andere features op komst die de communicatie tussen werknemers en met klanten verbetert, zoals AI-gedreven chatbots en virtuele coworking-ruimtes. Verder tools voor betere ondersteuning voor ontwikkelaars.
Zoom Mail en Calendar
Met Zoom Mail en Calendar worden agenda- en e-mail-features geïntegreerd in het Zoom-platform. Gebruikers kunnen daarvoor hun bestaande agenda- en e-maildiensten integreren met het platform via nieuwe Clients of diensten van Zoom zelf gebruiken via Services. Hiervoor hebben individuele gebruikers en organisaties twee opties:
Met Zoom Mail en Calendar Clients (bèta) kunnen veelgebruikte providers van e-mail en agenda’s via nieuwe clients in het Zoom-platform geïntegreerd worden.
Via Zoom Mail en Calendar Services (bèta) is het voor organisaties ook mogelijk om een Zoom-hosted e-mail en agendadienst op te zetten in het platform.
Dankzij Zoom Mail en Calendar hoeven gebruikers niet meer tussen applicaties te wisselen en is alles gebundeld in één platform. Dit kan wekelijks gemiddeld vier uur aan tijdwinst opleveren, wijst recent onderzoek van de Harvard Business Review uit.
Dankzij deze integratie kun je bijvoorbeeld e-mails gemakkelijker doorzetten naar chatkanalen om daar de discussie voort te zetten. Ook kun je binnen het platform makkelijker Zoom-meetings inplannen, en zien welke deelnemers aanwezig zijn.
De nieuwe e-mail- en agendadiensten die Zoom zelf aanbiedt, bevatten onder meer end-to-end encryptie voor e-mails, 15 GB of 100 GB aan opslagruimte afhankelijk van het abonnementstype, en een uniforme agenda-omgeving waarin je naast planning ook toegang hebt tot opnames, notulen en bijlagen.
Beter samenwerken, meer AI
Naast agenda en e-mail komen er een heleboel andere innovaties naar Zoom, waaronder:
- Zoom Spots zijn virtuele coworking-ruimtes met video-ondersteuning waar gebruikers spontaan in en uit kunnen stappen gedurende hun werkdag. Hybride teams kunnen in Zoom Spots in contact blijven zonder dat ze vergaderingen hoeven in te plannen. De verwachte lancering is begin 2023.
- Zoom Virtual Agent is een AI-ondersteunde chatbot die op basis van computerlinguïstiek (NLP) en machine learning gebruikersvragen snel en gericht kan oplossen via uiteenlopende kanalen. Deze chatbot kan apart worden gebruikt of worden geïntegreerd met Zoom Contact Center. De verwachte lancering is begin 2023.
- Zoom One wordt onder meer uitgebreid met integraties tussen Team Chat en In-Meeting Chat, zodat gebruikers probleemloos tussen communicatiekanalen kunnen switchen om de samenwerking ook na Zoom-meetings op gang te houden.
- Zoom IQ Virtual Coach wordt binnenkort gelanceerd om salesmedewerkers te ondersteunen met behulp van een oefenomgeving, waarin feedback en real-time tips worden gegeven tijdens gesprekken met prospects.
- Tot slot krijgen ook developers meer mogelijkheden om met Zoom te werken, waaronder verbeterde API- en SDK-toegang en uitgebreidere beheermogelijkheden voor admins. Ook worden Zoom Apps beschikbaar gemaakt in onder andere Team Chat en Zoom Rooms én krijgen developers binnenkort de mogelijkheid betaalde features te integreren in hun Zoom Apps.
“Nu organisaties wereldwijd veranderen hoe, wanneer en waar er wordt gewerkt, is het cruciaal dat de menselijke verbinding topprioriteit blijft in bedrijfsstrategieën”, zegt Eric S. Yuan, CEO van Zoom. “Zoom is speciaal gebouwd om alle soorten verbindingen mogelijk, effectief en zinvol te maken. Ons team heeft dit jaar meer dan 1.500 functies en verbeteringen voor het Zoom-platform ontwikkeld en gelanceerd, wat de manier waarop mensen met elkaar, hun organisatie en met hun klanten in contact komen, verbetert.”
“Met Zoom werkt ons team naadloos samen waar we ons ook bevinden, zodat we content van wereldklasse kunnen blijven leveren van onze iconische merken als HBO, Warner Bros, CNN en Food Network en geliefde personages als Batman, Superman, Looney Tunes en Harry Potter”, zegt Dave Duvall, CIO Technology & Operations bij Warner Bros. Discovery. “We hebben ons met Zoom verder kunnen ontwikkelen, met name buiten vergaderingen om, dankzij producten als Zoom Phone, Zoom Rooms en Zoom Team Chat. Het hele platform heeft onze mogelijkheden om samen te werken en verbonden te blijven binnen de organisatie flink uitgebreid.”