Zoom lanceert gebruiksvriendelijke oplossingen waarmee gebruikers hun privacyvoorkeuren beter kunnen beheren. Goed privacybeleid is cruciaal voor vertrouwen tussen techbedrijven en hun gebruikers. Gebruikers hebben immers meer vertrouwen in het gebruik van digitale technologieën wanneer ze het gevoel hebben dat hun data goed beschermd is.
Dit zijn de nieuwe maatregelen die gebruikers meer controle over en inzicht geven in hun data:
- Data-opslag in de EER: Betalende gebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER) kunnen bepaalde data voor Meetings, Webinars en Team Chat opslaan binnen de EER. Deze data wordt alleen in individuele gevallen en onder uitzonderlijke omstandigheden gedeeld met teams in de VS, zoals met het Trust & Safety team van Zoom.
- Een Europees supportteam: Zoom heeft een supportteam in Europa opgezet, waar klanten via een opt-in terecht kunnen voor technische ondersteuning. Alle supportinformatie wordt verwerkt binnen de EER door lokale medewerkers tijdens kantooruren.
- Datatoegangsverzoeken: Zoom heeft een nieuwe tool ontwikkeld waarmee beheerders eenvoudig kunnen reageren op verzoeken voor toegang tot of verwijdering van hun persoonlijke gegevens voor Zoom Meetings, Webinars en Team Chat. Deze tool maakt de naleving van GDPR- en CCPA-verzoeken een stuk makkelijker.
- Marketing voorkeuren: Gebruikers kunnen zich met één klik aan- of afmelden voor marketing communicatie en nieuwsbrieven van Zoom.
- Auditlog tracking: Auditlogs voor beheerders leggen de specifieke acties vast die beheerders uitvoeren namens gebruikers. Nu kunnen account-eigenaars en beheerders bijhouden wanneer deze logs worden geëxporteerd of verwijderd.
- Dataretentie: Gebruikers krijgen meer inzicht in het beleid van Zoom rondom het bewaren en verwijderen van data. Ook hebben ze meer inzicht in de richtlijnen en activiteiten van Zoom om aan beleid te voldoen.
“We zijn trots op deze privacy updates voor onze klanten”, zegt Lynn Haaland, Chief Compliance, Ethics & Privacy Officer en Deputy General Counsel bij Zoom. “De nieuwe tools bieden onze Europese klanten meer controle over waar hun data wordt verwerkt en opgeslagen en geeft hen de optie om persoonlijke gegevens te verwijderen. Organisaties kunnen Zoom kiezen in de wetenschap dat ze in zee gaan met een leverancier die zich inzet voor de bescherming van hun data.”
Samenwerking is de sleutel
De nieuwe privacy features van Zoom zijn ontwikkeld als onderdeel van een nauwe werkrelatie met SURF, de samenwerkingsorganisatie voor ICT in het Nederlandse onderwijs. In 2021 begon Zoom de samenwerking met SURF naar aanleiding van een Data Protection Impact Assessment (DPIA). Als gevolg daarvan heeft Zoom grote vooruitgang geboekt op het gebied van privacy voor gebruikers, en veel van de nieuwe features zijn een direct resultaat van deze nauwe samenwerking.
“We zijn erg te spreken over het werk dat Zoom heeft verricht als gevolg van onze samenwerking”, aldus Jet de Ranitz, CEO van SURF en voorzitter van de raad van bestuur. “Met de nieuwe privacy features en recente aanpassingen laat het bedrijf zien dat het Europese privacynormen serieus neemt. We zijn erg blij met het resultaat en de positieve voordelen voor Europese gebruikers.”
Waar vind je de nieuwe instellingen?
Zooms nieuwe tools voor toegangsverzoeken en verzoeken voor dataverwijdering zijn te vinden op het webportaal onder ‘Privacy’. De marketing instellingen zijn toegankelijk via de link ‘Voorkeuren beheren’ in alle marketing mails van Zoom. Europese technische ondersteuning is beschikbaar via https://eu.support.zoom.us. Voor betalende klanten uit de EER is de uitrol begonnen van gegevensopslag in de EER. Deze optie is te vinden in het Zoom Privacy Center. Het bedrijfsbeleid voor dataretentie en -verwijdering is te vinden in de privacyverklaring.
Ga voor meer informatie over Zooms privacy- en securitybeleid naar het Zoom Trust Center.