Geschiedenis, ik vond het een vreselijk vak op school. Al die jaartallen uit het hoofd leren. En toch is het belangrijk om te weten waar je roots liggen, waar je vandaan komt. Het bepaalt soms waarom je reageert op zaken zoals je reageert. Het is niet voor niets dat tv-programma’s als ‘Het verhaal van Nederland’ zo goed scoren.
Nu de meesten van ons de vakanties achter de rug hebben en ons weer hebben opgeladen voor de race naar het einde van het jaar, is het goed om even stil te staan waarom we dit allemaal doen. En misschien heeft u hier aan de rand van het zwembad, wandelend hoog in de bergen of mijmerend voor de tent al even over nagedacht.
Ik had enkele weken geleden het genoegen om met drie bekende en inmiddels gepensioneerde telecom-grootheden te lunchen en samen oude koeien uit de sloot te halen. Ik mag hun namen noemen en de echte telecommers onder ons zullen ze wellicht kennen: Peter Cornelis (Zetacom/TKT), Henk de Roon (Siemens/GROSC) en Paul Schmidt (Siemens/EV).
We spraken uiteraard over hilarische gebeurtenissen, maar ook hoe communicatie is veranderd. In de 80-er jaren van de vorige eeuw gebruikten we grote analoge (en later digitale) telefoonsystemen die in menige kelder flink stroom stonden te vreten. Uitgebreide schakelingen zorgden ervoor dat je als klant altijd iemand aan de telefoon kreeg. Het was ook de tijd dat de manager afdelingen opdroeg hun bereikbaarheid goed te regelen. Afdelingsmedewerkers stroopten de mouwen op om het werk zo goed mogelijk uit te voeren en de klant altijd te woord te staan.
Inmiddels zijn we bijna een halve eeuw verder. Wat er in de politiek gebeurt, vind je ook terug in het bedrijfsleven. De versnippering viert hoogtij en de eenmansfracties zijn vergelijkbaar met de individualisering in het bedrijfsleven. Van een gezamenlijke opdracht lijkt geen sprake meer en iedereen moet zijn bereikbaarheid zelf regelen. We hebben er de middelen voor. Cloud-oplossingen zorgen dat we overal kunnen werken. We werken met de voeten in de Middellandse Zee, we werken verspreid over de wereld en loggen in op de kantooromgeving. De vaste toestellen zijn vervangen door smartphones en we combineren de verschillende communicatiekanalen binnen een UC-platform.
Maar is het zoveel beter geworden? De bereikbaarheid van organisaties is met al deze productie-verhogende tools niet zoveel beter geworden. De onderlinge betrokkenheid is er ook niet beter op geworden. Een kennismaking met een nieuwe collega ruim een half jaar na onboarding is niet ongewoon. En vergeet niet de standaard thuiswerkdag ‘omdat ik dan op de kinderen moet passen’. Wie haalt vier uur arbeidsverlies in op de avond als de kinderen om 20:00 uur eindelijk op bed liggen? Wie werkt door tot 24:00 uur?
We waren het erover eens. De technologische ontwikkelingen (en deze heren in de leeftijd tussen 75 en 80 jaar!) hebben nog steeds hun interesse. Je bent telecommer of niet. De conclusie was eigenlijk dat de nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen decennia veel toegevoegde waarde hebben, maar dat deze niet worden benut om productiever te worden maar om minder tijd te hoeven besteden aan het werk. En de vraag rijst of de ontwikkelingen rond AI dit niet ook gaan versterken. Er zijn nu al wetenschappers die zeggen dat AI ons denkvermogen zal beperken. We hoeven niet meer na te denken omdat de AI-tools het wel weten. En dat terwijl we ons denkvermogen zo hard nodig hebben om te checken of het antwoord uit de AI-tools wel correct is en om onze creativiteit de vrije loop te laten.
Deze heren (en ik ook) weten waar we vandaan komen én deze krasse bazen weten ook nog eens waar het naartoe gaat. Max Verstappen weet ook waar hij vandaan komt. Op Zandvoort van plek 3 en op achterstand van de nummers 1 en 2. Hij wist ook waar hij naartoe wilde en maakte een verrassende move naar plek 2 in bocht 3. Als je niet weet waar je vandaan komt, kun je je ook niet richten op waar je naartoe gaat. Daar kunnen we in onze branche wat van leren.
Ik wens u een goede race naar het einde van het jaar. Wie maakt de verrassende move?


