Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Telecom»Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows
    Telecom

    Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows

    24 april 20182 Min leestijd
    ziekenhuizen-zetten-sms-in-tegen-no-shows
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    300 miljoen euro, dat de totale landelijke kostenpost die jaarlijks ontstaat doordat patiënten onaangekondigd wegblijven van een afspraak. In samenwerking met Spryng, leverancier van zakelijke SMS-diensten hebben verschillende ziekenhuizen het no-showpercentage middels de inzet van SMS met 60% weten te reduceren.

    Alleen al het Medisch Spectrum Twente (MST) en Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) worden jaarlijks geconfronteerd met 20.000 afspraken waarbij patiënten onaangekondigd weg blijven. Dit komt neer op een kostenpost van 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar. “Ongeveer 6% van alle ziekenhuisafspraken bij het MST wordt gemist, terwijl het gemiddelde no-show-percentage bij Nederlandse ziekenhuizen op 4% ligt,” aldus Lars Wormgoor, woordvoerder van MST.

    Ziekenhuisafspraken worden vaak simpelweg vergeten. Dit is niet alleen vervelend voor de patiënt, maar zeker ook voor het ziekenhuis. No-shows leiden tot langere wachttijden, inefficiënte bezettingsgraad van behandelruimtes, verloren tijd van de specialist en een hoge, onnodige kostenpost.

    Sinds 2011 mogen ziekenhuizen de kosten van circa 45,- euro verhalen op de patiënt. Deze rekening kan de patiënt niet declareren bij de zorgverzekeraar. Voor veel ziekenhuizen is het beboeten van de patiënt echter nog een stap te ver. Het MST heeft besloten een aanvullende service in te zetten om haar patiënten extra te informeren en te herinneren aan hun gemaakte afspraak.

    MST neemt al verschillende maatregelen om het aantal no-shows terug te dringen. Een hiervan is het niet te ver vooruit inplannen van de afspraken. Verder stuurt het ziekenhuis brieven naar haar patiënten. Echter vanwege de tijd die tussen het ontvangen van de brief en het moment van de afspraak zit, heeft een brief niet het gewenste effect. Ook wanneer een e-mail wordt verstuurd wanneer de afspraak nadert, blijft het aantal no-shows nog aan de hoge kant. Sinds kort stuurt MST haar patiënten vlak voor de afspraak ook nog een afspraakherinnering per SMS, wat service verhogend werkt. In het SMS bericht stuurt MST tevens een link mee waarmee de patiënt zijn afspraak eenvoudig kan volgen.

    Volgens Spryng is het grote voordeel van SMS ten opzichte van e-mail dat een SMS vaker en sneller wordt gelezen. Het percentage ontvangers dat het bericht daadwerkelijk opent is bij een SMS 99%. Bovendien wordt 97% van alle SMS berichten binnen 15 minuten gelezen.

    Gerelateerd

    Vorige artikelT-Mobile NL wint P3 connect Mobile Benchmark met hoogste score ooit
    Volgende artikel Searchlight Capital Partners neemt Mitel over

    Gerelateerde berichten

    mitel-bereikt-mijlpaal-van-drie-miljoen-cloud-abonnees

    Mitel rondt herstructurering af en richt zich op toekomst als gezonde organisatie

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!