Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Telecom»Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows
Telecom

Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows

24 april 20182 Min leestijd
ziekenhuizen-zetten-sms-in-tegen-no-shows
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

300 miljoen euro, dat de totale landelijke kostenpost die jaarlijks ontstaat doordat patiënten onaangekondigd wegblijven van een afspraak. In samenwerking met Spryng, leverancier van zakelijke SMS-diensten hebben verschillende ziekenhuizen het no-showpercentage middels de inzet van SMS met 60% weten te reduceren.

Alleen al het Medisch Spectrum Twente (MST) en Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) worden jaarlijks geconfronteerd met 20.000 afspraken waarbij patiënten onaangekondigd weg blijven. Dit komt neer op een kostenpost van 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar. “Ongeveer 6% van alle ziekenhuisafspraken bij het MST wordt gemist, terwijl het gemiddelde no-show-percentage bij Nederlandse ziekenhuizen op 4% ligt,” aldus Lars Wormgoor, woordvoerder van MST.

Ziekenhuisafspraken worden vaak simpelweg vergeten. Dit is niet alleen vervelend voor de patiënt, maar zeker ook voor het ziekenhuis. No-shows leiden tot langere wachttijden, inefficiënte bezettingsgraad van behandelruimtes, verloren tijd van de specialist en een hoge, onnodige kostenpost.

Sinds 2011 mogen ziekenhuizen de kosten van circa 45,- euro verhalen op de patiënt. Deze rekening kan de patiënt niet declareren bij de zorgverzekeraar. Voor veel ziekenhuizen is het beboeten van de patiënt echter nog een stap te ver. Het MST heeft besloten een aanvullende service in te zetten om haar patiënten extra te informeren en te herinneren aan hun gemaakte afspraak.

MST neemt al verschillende maatregelen om het aantal no-shows terug te dringen. Een hiervan is het niet te ver vooruit inplannen van de afspraken. Verder stuurt het ziekenhuis brieven naar haar patiënten. Echter vanwege de tijd die tussen het ontvangen van de brief en het moment van de afspraak zit, heeft een brief niet het gewenste effect. Ook wanneer een e-mail wordt verstuurd wanneer de afspraak nadert, blijft het aantal no-shows nog aan de hoge kant. Sinds kort stuurt MST haar patiënten vlak voor de afspraak ook nog een afspraakherinnering per SMS, wat service verhogend werkt. In het SMS bericht stuurt MST tevens een link mee waarmee de patiënt zijn afspraak eenvoudig kan volgen.

Volgens Spryng is het grote voordeel van SMS ten opzichte van e-mail dat een SMS vaker en sneller wordt gelezen. Het percentage ontvangers dat het bericht daadwerkelijk opent is bij een SMS 99%. Bovendien wordt 97% van alle SMS berichten binnen 15 minuten gelezen.

Gerelateerd

Vorige artikelT-Mobile NL wint P3 connect Mobile Benchmark met hoogste score ooit
Volgende artikel Searchlight Capital Partners neemt Mitel over

Gerelateerde berichten

GFT lanceert met “Asteria” uniek multivendor telecomplatform

Apple CEO Tim Cook bezoekt NXP in Eindhoven

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Vacature Support Engineer (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • (Junior) Field Service Engineer

    • Woerden (Extern)
    • Telemos ICT Solutions Group
    • Full Time
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!