John Reynders is CEO Your.Cloud
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?
Voor mij is het de AI paradox. Naarmate AI steeds normaler wordt, zal de waarde van betrouwbare persoonlijke relaties toenemen. De AI-paradox voorspelt dat, naarmate er meer informatie wordt gecommuniceerd, er een toenemende behoefte zal zijn aan informatie van vertrouwde bronnen. Wie kun je vertrouwen? Informatie kan worden gewantrouwd wanneer mensen vermoeden dat deze door AI is gegenereerd. Mensen zullen zich meer bewust worden van het vermogen van AI om overtuigende maar ongeldige informatie te verstrekken. Geldige informatie kan ook voor negatieve doeleinden worden gebruikt. Het resultaat zal een toename zijn van scepsis over wat er op schermen wordt geschreven en afgebeeld en het belang van betrouwbare persoonlijke relaties laten toenemen.
Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?
Your.Cloud heeft in 2024, met het bereiken van de #1 positie in Nederland en het doen van de eerste buitenlandse overname, een heel belangrijke stap gezet in het volbrengen van ons doel, de #1 MSP van Europa worden. Internationaliseren heeft een grote impact op een bedrijf, omdat alle beslissingen die je neemt, doorvertaald moeten kunnen worden naar lokale situaties, of soms op sommige plekken misschien wel helemaal niet gaan werken. Wij werken en denken volgens een decentraal model. Dat betekent dat we veel autonomie bij onze bedrijven laten en dus ook lokaal binnen de landen in kwestie. Het is dan soms balanceren tussen wat je als groep wilt doen of uitstralen en hoe je dat op lokaal niveau uitvoert of laat zien.
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?
Automation en AI – Iedereen heeft het erover, maar het wordt nog te weinig omgezet in concrete toepassingen die leiden tot een betere klant- of medewerkers ervaring en productiviteitsverbetering. Wanneer wij een bedrijf overnemen, zien we vaak dat veel werkzaamheden op bijvoorbeeld servicedesks of andere afdelingen handmatig worden gedaan. En dat, terwijl daar hele mooie ondersteunende automatiseringsoplossingen voor zijn, bijvoorbeeld met behulp van AI. We zitten als BV Nederland tegen een ‘flatliner’ aan qua arbeidsproductiviteit en talent is schaars, we moeten dus echt voor alle innovaties en technologieën openstaan. Dit om te ontdekken hoe we meer tijd overhouden voor de klant, en minder tijd kwijt zijn aan administratie en repeterend werk.
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?
Microsoft; de samenwerking met OpenAI en de introductie van Copilot heeft de toegankelijkheid van AI echt gedemocratiseerd. De verschillende Copilots in de hele Microsoft suite maken het werk zoveel makkelijker. Daardoor komen we er soms ook achter dat we van sommige applicaties in het brede Microsoft portfolio misschien nog maar het topje van de ijsberg gebruikten, simpelweg omdat we gewoon niet wisten wat er allemaal mee kon. Wat ik vooral indrukwekkend vond, is de snelheid waarmee ze dit gedaan hebben. Zo’n grote verandering zo snel embedden in je belangrijkste diensten is bijzonder knap.
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025, en hoe gaan jullie als organisatie hiermee om?
Oplopende druk op het gebied van compliance, cybercrime en druk op de arbeidsmarkt blijven hete hangijzers voor veel MSP’s. Zeker de kleine en middelgrote MSP’s zullen veel moeten investeren om relevant te blijven voor klanten en medewerkers. Dat betekent voor ondernemende MSPs vaak dat ze moeten doordenken en investeren voor de volgende stap. En dat, terwijl ze hun bestaande klanten en business draaiende moeten houden. Dat is een ingewikkelde balans. We zien dat MSPs die zich aansluiten bij Your.Cloud gesteund voelen om deze uitdaging het hoofd te bieden, door de grotere familie waar ze onderdeel van worden. Bijvoorbeeld met kennis, onderlinge samenwerkingen, schaalvoordeel of simpelweg groeikapitaal.
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?
Mijn missie blijft onveranderd, om het onmogelijke mogelijk te maken door mensen, teams en organisaties in staat te stellen om hun volle potentieel te realiseren. Onderliggend zijn quotes van Ghandi en Mohammed Ali hiervoor een bron van inspiratie; Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever’ en ‘Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live in the world they’ve been given than to explore the power they have to change it.’
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?
Durf te experimenteren en fouten te maken. Als je blijft doen wat je deed dan krijg je in de IT niet wat je kreeg, maar elke dag een beetje minder. Praat met andere vertrouwde ondernemers over wat zij hebben geprobeerd en leer van elkaar, maar zorg vooral dat je vooruit blijft gaan en niet afwacht. Hou zelf het initiatief en leun niet achterover.
Bekijk meer van dit soort berichten.