Niet alleen Youfone gaat met bijna 500.000 klanten als een speer op de consumentenmarkt, ook de zakelijke klant wordt op zijn wenken bediend. Met de start van een partnerkanaal voor de zakelijke eindklant in 2021 staat de teller inmiddels op 150 partners voor Youfone Zakelijk. De ambitie is om die cijfers de komende anderhalf jaar te verdubbelen. Hoe ze dat gaan doen, vragen we aan Valentijn Rensing, CEO en founder van Youfone en Wouter Borst, directeur Youfone Zakelijk.
Bij binnenkomst in de Delftse Poort, naast het Rotterdamse centraal station, valt meteen de metershoge roltrap op die de hal verbindt met de eerste etage van de 151 meter hoge toren. Symbolischer kan bijna niet, als je kijkt naar de groei die telecomaanbieder Youfone, en sinds ruim een jaar ook Youfone Zakelijk, doormaakt.
“We deden voorheen wel wat in de kleinzakelijke markt via online kanalen. Toen ik zag dat YES en Telfort verdwenen, zag ik kansen in de mkb-markt”, vertelt CEO Valentijn Rensing. “Ik zag een groot segment van zakelijke klanten met 5 tot 100 aansluitingen dat hierdoor niet meer bediend werd. Vervolgens kwam Wouter op het juiste moment binnen bij Youfone. We kochten in de zomer van 2020 50 procent aandeel in zakelijke telecomdienstverlener Datri waar Wouter directeur was. Mede door het succes hebben we dit belang recent vergroot naar 75 procent.”
Propositie
Nieuwe kansen zien en grijpen. Snel schakelen en slimme keuzes maken. Het is typerend voor de way of working bij Youfone. Ook 14 jaar geleden, toen Youfone startte als consumerbrand. Valentijn: “We zagen dat er in Nederland geen sim only propositie was. In België was er al wel een soortgelijk concept en dat hebben we destijds in Nederland geïntroduceerd. Samen met een partij als Simpel hebben we ervoor gezorgd dat sim only een volwassen onderdeel is geworden in de Nederlandse telecommarkt.”
Geen tussenkanalen
Youfone doet dit met een klein en <cursief>dedicated<> team van mensen. “Daardoor kunnen wij ook echt het verschil maken. We houden onze prijzen laag, zonder in te leveren op kwaliteit. Dit is bij ons mogelijk doordat we onze IT slim op orde hebben, we als organisatie <cursief>lean en mean<> georganiseerd zijn en zeer efficiënt werken. Alle platformen waarmee we werken zijn in eigen beheer en mede daardoor kunnen we onze diensten tegen aantrekkelijke prijzen en voorwaarden aanbieden. Youfone zit altijd in de top 4 van beste mobiele providers, jaarlijks getest door de Consumentenbond. Ook hierin voldoet Youfone aan verwachtingen. Daarbij werken we met zo min mogelijk tussenkanalen, om zo direct de eindklanten te kunnen bedienen. Sinds kort doen we dit ook op de Belgische markt. Ook daar hebben we een koppeling tussen Proximus en onze eigen systemen gebouwd. Dat is nu al heel succesvol, zeker als ik kijk hoe snel dat is gegaan in vergelijking met Nederland”, vertelt Valentijn.
Lokale en regionale partners
In tegenstelling tot de consumentenmarkt werkt Youfone Zakelijk vanaf het begin samen met lokale en regionale partners. Er wordt dus niet gevist in dezelfde vijver als de grote providers, maar de focus ligt juist op de kleinere ICT en lokale telecompartners. “Wij willen graag dat deze partijen ons merk Youfone verkopen bij hun klanten. En deze partners kunnen hun klanten goed bedienen met onze propositie, hebben hiermee de beschikking over het beste Premium KPN-netwerk en een eenvoudige beheeromgeving waar ze de zakelijke eindklant volledig mee kunnen bedienen. Wouter is anderhalf jaar geleden gestart met de zakelijke markt. Dat is erg succesvol: we zijn in anderhalf jaar tijd flink gegroeid, zowel in aansluitingen als in aantal partners dat zich bij ons heeft aangesloten.”
Eigen regie en beheer
Youfone Zakelijk richt zich nadrukkelijk op de lokale en regionale telecom en IT- dienstverleners, en dus niet op de Top-30 businesspartners, zo stelt directeur Youfone Zakelijk, Wouter Borst. “Youfone heeft zichzelf echt bewezen in de consumentenmarkt. Daardoor is er een stabiele basis, waardoor we sneller kunnen ontwikkelen. Toen ik hier startte, ben ik begonnen met een marktonderzoek waarbij we 20 partners hebben gevraagd wat voor hen echt belangrijk is in een partnership. De ‘You’ van Youfone staat immers ook voor luisteren naar je klanten. Daar kwam uit dat partners zelf de regie willen hebben over de eindklant, zelf willen factureren en zelf zoveel mogelijk willen kunnen beheren, zonder tussenkomst van de provider. We hebben daarom een beheerplatform ontwikkeld, waarbij businesspartners zelf klanten kunnen aanmaken, nummers in kunnen leggen en alle operationele handelingen uit kunnen voeren. Daarbij hebben we gelet op snelheid van handelen en gemak. We hebben als stelregel, dat 80 procent van alle operationele zaken binnen één minuut afgehandeld moet zijn. We hebben vorige week een onderzoek uitgestuurd naar onze businesspartners en zij ranken onze portal met een dikke 9.”
Vertrouwen
Uit het marktonderzoek kwamen meer interessante zaken naar voren. Zo gaven partners onder andere aan geen omzetgarantie te willen. Wouter legt uit: “Dat hebben we dus ook niet. We werken echt samen op basis van een win-win. Daarbij maken we het heel gemakkelijk voor ze. Om partners bij vragen snel te kunnen helpen, hebben we een aantal Customer Succes managers aangenomen die je als partner direct aan de lijn krijgt. Zij beantwoorden alle binnenkomende vragen zodat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Wij geloven niet in ticketsystemen en mailen bij vragen, maar in telefonisch contact met korte lijnen. De businesspartner hoeft zo alleen maar bezig te zijn met zijn klanten.”
Alle businesspartners hebben twee vaste contactpersonen, een dedicated partnermanager en een Customer Succes manager voor alle operationele zaken. “Ze krijgen een organisatie die weet wat een partner nodig heeft. Wij werken altijd op een snelle en persoonlijke manier.” Concreet betekent dat partnermanagers niet standaard iedere week langskomen om bijvoorbeeld de funnel door te nemen. “Daar geloven we niet in. Bij ons staat een partnermanager klaar als er commerciële ondersteuning nodig is. Wij proberen altijd binnen een dag een commercieel voorstel uit te brengen. Doordat er korte lijntjes zijn die maar over 2 schijven lopen, kunnen we snel schakelen richting onze partners”, aldus Wouter.
Roadmap
Youfone Zakelijk volgt in de roadmap de strategie van Youfone richting consument. “We zijn gestart in de mobiele sim only markt en vervolgens zoeken we de verbreding door het introduceren van nieuwe diensten. Zo zijn we net gestart met een Vast-op-Mobiel oplossing en een Mobile Device Managementdienst voor het beheren en beveiligen van smartphones. Ook kijken we naar een volwaardige hosted telefoniedienst. Als dat draait nemen we de volgende stap en kijken we naar connected devices, dus m2m en IOT-dienstverlening. Maar dat staat pas op de roadmap voor 2023.
Uitbreiding portfolio
Zoals gezegd zijn de ambities groot. “We willen binnen drie jaar binnen de zakelijke markt ten minste 100.000 mobiele simkaarten managen en servicen en daarnaast het portfolio flink uitbreiden. Wij hebben 300 partners nodig om een landelijk dekkend netwerk neer te zetten. Dan geef je elkaar de ruimte, zonder dat je in elkaars vaarwater zit.”
Valentijn vult aan: “We hebben tot nu toe 150 partners aan boord. We zijn nu één jaar actief en zijn erg blij met hoe alles gaat. Het gaat boven verwachting.” Hij kijkt ook alweer verder vooruit: “Op consumentenvlak sluiten we niet uit, dat we iets met energie gaan doen. Dat is natuurlijk ook een markt waar veel gaande is. Wij kunnen in de combi met telecom een sterke rol vervullen. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar we zijn ermee bezig. Ik wil zelf leverancier zijn en geen wederverkoper, maar natuurlijk wel in een stabielere energiemarkt. Je zou energie ook kunnen doorvertalen naar het partnerkanaal en je partners helpen om zowel telecom als energiecontracten te combineren en te beheren wat voor de zakelijke eindklant weer interessante voordelen op kan leveren. Wij zien daar veel mogelijkheden.”