Youfone Zakelijk biedt de zakelijke markt mobiele Sim Only-abonnementen aan via businesspartners. In 2021 begon de start van een partnerkanaal voor de zakelijke eindklant. Inmiddels zijn er 225 partnerships gesloten en is er een landelijk dekkend netwerk opgebouwd, verspreid door heel Nederland. Eenvoud, vertrouwen en transparantie, gelijkwaardigheid, samen winnen en co-creatie. Daar gaat het om.
Als jongste telecomprovider in de zakelijke markt, gelooft Youfone in de kracht van een businesspartner. ‘’Wij gaan voor gelijkwaardig partnership’’, zegt Ronald, Partnermanager bij Youfone Zakelijk. ‘’Samen winnen, zonder gedoe of rare fratsen. Gewoon slim geregeld. Op deze manier kunnen partners de eindklant zo goed mogelijk helpen én blij maken.’’ Â
100 Procent via partnersÂ
Youfone Zakelijk bedient de zakelijke markt via een netwerk van businesspartners. Alle businesspartners zijn lokaal gevestigd en verlenen de beste service. Ronald: ‘’De reden waarom we dit doen, komt voort uit de behoefte van de eindklant om meerdere diensten onder te brengen bij een toeleverancier. Op deze manier kunnen businesspartners ook mobiele telefonie meenemen in hun dienstverlening.’’  Â
Omdat Youfone Zakelijk enkel mobiele Sim Only-abonnementen aanbiedt, bedient zij de zakelijke markt niet rechtstreeks. ‘’Wij zien de behoefte van de zakelijke eindklant en deze is nou eenmaal breder dan alleen telefonie’’, vervolgt Ronald. Jasper, Partnermanager bij Youfone Zakelijk vult aan: ‘’Omdat Youfone Zakelijk geen direct sales heeft, ontstaat er ook nooit een kanaalconflict. Ideaal voor een lange, vruchtbare relatie met partners.’’ Â
IT- en telecombedrijven zijn vaak organisaties die een partnership met de telecomprovider aangaan. Zij bieden IT- en telecomdiensten aan, met name in het MKB en grootzakelijk segment. Een ideale partner? Die is er niet volgens de heren. ‘’Onze partners kunnen bedrijven zijn met 25 tot 50 werkgevers, maar ook eenpitters’’, zegt Jasper. Ronald voegt daaraan toe: ‘’De ideale partner is voor mij een partner die een goed netwerk heeft opgebouwd. Waar al meerdere ict- of telecomdiensten worden aangeboden. Een partner die telefonie wil aanbieden en daar een partij voor zoekt die met hen meedenkt. Samen processen verbeteren en samen succesvol optrekken.’’  Â
Partner is klanteigenaar
Klanteigenaarschap betekent bij Youfone Zakelijk dat de klantrelatie volledig aan de partners is toevertrouwd. Ze zorgen voor de benodigde ondersteuning om succes te verzekeren. Ronald: ‘’Waarom we de regie uit handen geven? Vertrouwen. Wij voorzien in de juiste tools, een eenvoudig portaal en uitstekende service. We geloven in eenvoud en efficiëntie. Onze partners zijn de experts en leveren de service aan eindklanten. Het is onze rol om ze hierin maximaal te faciliteren.’’ Jasper vult aan: ‘’En zij willen zelf de regie houden op hun klantenbestand. Klanteigenaarschap is ook belangrijk, omdat het op deze manier extra waarde toevoegt aan hun bedrijf. Daarnaast staan onze partners ervoor open om met ons te kijken hoe we hun klanten het beste kunnen bedienen met mobiele telefonie.’’ Â
Geen omzetverplichting of hoge targetsÂ
Bij Youfone Zakelijk geloven ze niet in omzetverplichtingen of hoge targets als vereisten voor een partnership. Ze hechten waarde aan samenwerking en kwaliteit. Jasper: ‘’Als een partner met ons samenwerkt, verwachten we wel dat er aandacht en inzet is om gezamenlijk de eindklant te bedienen. Het moet een win-win zijn. Op deze manier is iedereen tevreden en werken we aan een langdurig partnership op basis van vertrouwen en kwaliteit.’’ Ronald vult aan: ‘’En wij bieden ondersteuning om dit te realiseren.’’  Â
Om ervoor te zorgen dat de dienstverlening wel de juiste aandacht krijgt, faciliteren de heren beiden hun eigen regio. Ronald: ‘’Ik bedien de partners in het westen van Nederland en Jasper in het oosten van Nederland. We proberen hen te enthousiasmeren om onze dienstverlening bij klanten aan te bieden en daar samen in te groeien.’’ Daarnaast zijn de Customer Success Managers bij Youfone Zakelijk vanuit de binnendienstfunctie beschikbaar voor operationele ondersteuning. Zij zijn altijd bereikbaar voor de businesspartners. Â
Gezamenlijk risico Â
Het gezamenlijke risico is een onderdeel van het partnership bij Youfone Zakelijk. Als antwoord op de vraag wie het risico draagt, vooral wanneer financiële stabiliteit een zorg kan zijn, benadrukken de mannen het belang van gezamenlijke inspanning en samenwerking binnen het partnership. Zij geloven dus niet alleen in het delen van successen, maar ook in het gezamenlijk aangaan van uitdagingen.   Â
Jasper: ‘’Wij geloven sterk in de kracht van het partnership. We opereren als team. We delen overwinningen en uitdagingen. In het geval van financiële moeilijkheden, zoals betalingsproblemen of andere uitdagingen bij de klant, wordt dit gezamenlijk opgepakt. Faillissement kan bijvoorbeeld leiden tot beëindiging van het contract. Het zit ‘m vooral in de bereidheid om samen te werken en te zoeken naar oplossingen.’’ Het partnership wordt gevormd door wederzijds begrip en samenwerking, waarbij het gezamenlijke risico een gedeelde verantwoordelijkheid is. Â
Sales en marketing ondersteuning
Dat partnership bij Youfone Zakelijk centraal staat wordt duidelijk in de uitgebreide sales- en marketingondersteuning. Als partners kansen zien, maar niet precies weten hoe zij dit kunnen aanpakken, komen de partnermanagers in actie. Ronald: ’’We werken samen aan plannen waarbij we gezamenlijke uitingen en campagnes ontwikkelen die het salesproces kunnen bevorderen. We kunnen helpen met het analyseren van het mobiele verbruik- of facturen, om een voorstel uit te werken. We bieden ondersteuning in het hele salesproces. Dit inclusief de mogelijkheid om samen met partners klanten te bezoeken.’’ Â
Jasper voegt hieraan toe: ‘’We erkennen en belonen het partnership. Bij actieve aansluitingen bieden we beloningen. Variërend van simtaartjes en borrelboxen tot een gezamenlijke lunch of andere leuke verrassingen. Ook hebben we dit jaar ons eerste partnerevent georganiseerd, om gezamenlijk de behaalde successen te vieren. Zaken met elkaar doen, moet beide partijen iets opleveren, maar vooral leuk zijn.’’ Â