Het is nog geen twee jaar geleden dat Xiaomi zijn eerste serieuze schreden zette op de Nederlandse markt. De ambities voor ons land en ook wereldwijd waren groot en die lijken inmiddels voor een groot deel ingevuld. TBM/Connexie vraagt Richard de Borst is Director of Benelux bij Xiaomi Technology naar de stand van zaken en de ambitie van hét merk in opkomst.
Hoe zien jullie de markt voor smartphones en wat is de positie van Xiaomi?
De smartphonemarkt komt in beweging met dank aan nieuwe merken. Voor wie over de grens kijkt ziet al een trendbreuk terugkomen in de cijfers. Xiaomi is, afhankelijk van wie er meet en het meetmoment, al de nummer 2 of de nummer 3. De trend laat duidelijk de ambitie zien van Xiaomi.
Door het praktisch wegvallen van Huawei en de komst van nieuwe OS is er een grote shift onder fabrikanten, wat betekent dat voor jullie?
Xiaomi volgt haar eigen strategie en richt zich niet op andere merken in de markt, maar gaat uit van eigen kracht. We hebben een uniek portfolio aan smartphones en andere producten en oplossingen. Het wegvallen van merken in de markt creëert ruimte en voor Xiaomi geeft dit de mogelijkheid om samen met de partners
sneller de ambities te realiseren.
Welke toestellen komen binnenkort op de markt?
Xiaomi wil altijd toestellen kunnen aanbieden waarmee wij de claim “Innovatie voor iedereen” kunnen waarmaken. Dat betekent heel eenvoudig dat wij ook in 2022 een portfolio van toestellen zullen hebben waarmee we deze claim kunnen waarmaken van instapmodel tot en met een absoluut vlaggenschip en altijd met toonaangevende specificaties voor elke categorie.
Wat is jullie top 3 meest verkochte toestellen in de Benelux?
Dat zijn de modellen uit de Xiaomi, Remi Note en Poco reeks. Als Xiaomi hebben we een bijzonder breed en diep portfolio, dat is ook onze kracht; innovatie voor iedereen. Veel verkochte toestellen zijn de Xiaomi Mi 11, de Redmi Note 10 en de Poco F3.
Hoe belangrijk is de Benelux-markt voor jullie?
De Benelux markt is een markt van 28 miljoen veeleisende consumenten die in snel tempo onze producten weten te waarderen. Dat zien we met name aan de snelle groei van onze community in de Benelux; per maand komen hier bijna achtduizend mensen bij. In België hebben we een marktaandeel van rond de 14% en nemen we een derde plaats in de markt in, in Nederland zijn we nog niet zolang actief en zijn we nu het derde Android merk in de markt. Kortom, er is nog heel veel te winnen voorzowel smartphones en ons portfolio aan slimme producten en oplossingen.
In hoeverre is de komst van 5G belangrijk voor jullie?
Voor Xiaomi sluit de komst van 5G naadloos aan in de strategie in het ontsluiten van haar ecosysteem. Met de komst van 5G kunnen de functionaliteiten en voordelen van ons AIoT portfolio (Artificial Intelligence and Internet of Thing portfolio) nog beter benut worden. Het aansturen en uitlezen van de slimme producten van Xiaomi vraagt om snelle en betrouwbare netwerken en de komst van 5G voldoet precies aan die vraag. De Xiaomi smartphones nemen dankzij 5G een nog sterkere rol in als de afstandsbediening van je digitale leven. Het zijn de 5G Netwerken die een versnelling brengen in het verbinden onze producten die deel uit maken van AIoT ECO systeem; 5G zal ook de consument versneld kennis laten maken met het slimme portfolio van Xiaomi; van slimme waterkoker, Smart TV, elektrische step tot en met slimme camera, alarmsysteem en natuurlijk de smartphones.