De wereldwijde smartphonemarkt liet in het tweede kwartaal een sterke groei zien. Apple kon daar niet van profiteren en werd door Xiaomi voor het eerst gedegradeerd naar de derde plaats.
Xiaomi is nu de op één na grootste smartphonefabrikant na Samsung, da met een aandeel van 19 procent de koppositie vasthoudt.
Het herstel van de wereldwijde smartphoneverkopen na de malaise veroorzaakt door de Corona-crisis zet zich voort: op jaarbasis steeg de omzet in het tweede kwartaal met 12 procent, aldus onderzoeksbureau Canalys. Marktleider Samsung wist zijn toppositie te behouden. Met een omzetstijging van 15 procent heeft het nu een aandeel van 19 procent.
Maar bij Xiaomi is er een volger die nu een marktaandeel heeft van 17 procent en voor het eerst op de tweede plaats staat. De Chinezen groeiden met maar liefst 83 procent, vooral dankzij sterke verkopen in de lagere en middenprijsklassen. Daarmee haalden ze Apple in, waar de groei met slechts één procent gezien de marktontwikkeling maar bescheiden was, en de iPhones slechts een marktaandeel van 14 procent vertegenwoordigen.
De andere achtervolgers uit China boekten ook een sterke vooruitgang: de vierde, Oppo, verhoogde de verkoop met 28 procent en de vijfde, Vivo, met 27 procent, wat beide een marktaandeel van elk 10 procent opleverde.