Wiko werd in 2011 in Marseille opgericht. De fusie is ontstaan uit een hechte samenwerking tussen Laurent Dahan en James Lin, hoofd van de Tinno Group. Door hun complementaire vaardigheden te combineren, slaagden zij erin wereldwijd een markt op te bouwen. Wiko levert hierbij de marktexpertise, klantgerichte strategie en salesorganisatie; Tinno beschikt over uitgebreide kennis van de sector en productiemogelijkheden.
Sinds de start van de samenwerking heeft Tinno zijn expertise uitgebreid op het gebied van Research & Development (R&D), engineering en productie met vier R&D-centra en twee productielocaties. Daarnaast kreeg Wiko voet aan de grond in meer dan dertig landen wereldwijd en behoort het nu tot de top 5-smartphonemerken van West-Europa.
Wiko heeft zich ontwikkeld tot belangrijke partner voor Tinno’s wereldwijde activiteiten. Voor beide bedrijven was de meest logische stap om een fusie aan te gaan. Wiko wordt hierin onderdeel van de Tinno Group; samen brengen ze een nog sterker strategisch partnerschap tot stand. Het team in Marseille, dat zorgt voor de bepaling en ontwikkeling van het merkimago, productervaring, marketing- en salesactiviteiten, profiteert dankzij hun Chinese collega’s van betere ondersteuning en meer flexibiliteit. Dahan en Lin nemen samen de leiding over Wiko.
Wiko staat als gefuseerd bedrijf met zijn nieuwe productintroducties op het Mobile World Congress 2018 (MWC) in Barcelona.