Nederland is best tevreden over de kwaliteit van de wifi, toch is er veel onwetendheid over het teruglopende wifibereik in huis. Meer dan de helft van de wifi-gebruikers (59%) heeft geen idee hoeveel bereik er bij hen thuis verloren gaat en vooral over hoe ze dit kunnen verhelpen. Dat blijkt uit de Wifi Monitor die KPN liet uitvoeren onder wifi-gebruikers. Vier van de vijf wifi-gebruikers ervaren de wifi thuis als (zeer) goed. Jongeren zijn vaker ontevreden over hun wifibereik. Zij hebben meer apparaten die via wifi verbinding maken met het internet.
Nu hybride werken steeds meer de standaard wordt, is KPN een informatiecampagne gestart om het beste uit je wifi te halen. Slecht wifibereik in huis zorgt voor een trage of instabiele internetverbinding. Een op vijf (21%) wifi-gebruikers verplaatst zich thuis om bewust op zoek te gaan naar een ruimte met een beter wifi-bereik, bijvoorbeeld bij een belangrijke videovergadering.
Thuiswerken maakte meer dan ooit het belang van een goede wifi-verbinding duidelijk. Zeven procent van de thuiswerkers geeft aan een keer terug naar kantoor te zijn gevlucht omdat ze daar over een betere wifi konden beschikken. Een slechte wifi leidt niet alleen tot ergernis bij de gebruikers maar ook bij hun collega’s. Zo heeft een kwart van de wifi-gebruikers (25%) een ander weleens aangesproken op zijn of haar slechte verbinding.
Liever een trage dan een wegvallende verbinding
Als gebruikers ontevreden zijn over hun wifi-kwaliteit dan komt dat vooral door een wegvallende verbinding (63%). Dit zorgt voor meer ergernis dan een te langzame verbinding (42%). De oplossing wordt dan meestal gezocht in het overschakelen naar mobiel internet (4G/5G) (49%) en een kleine groep (15%) weet in een dergelijk geval nog gebruik te maken van bekabeld internet. Bijna één op drie gebruikers heeft zelf thuis weleens de instellingen van het modem aangepast om betere wifi in het hele huis te krijgen, terwijl overschakelen van kanaal veelal een oplossing biedt.
Sinds het ontstaan van het draadloze internet, is de druk op de wifi toegenomen. Enerzijds door het aantal gebruikers; één derde gebruikt wifi normaal gesproken met drie personen of meer tegelijk. Anderzijds hebben we steeds meer apparaten in huis die via wifi verbonden zijn met het internet. Zo geeft ruim een derde (36%) van de jonge wifi-gebruikers aan meer dan tien aan wifi gekoppelde apparaten in huis te hebben. De gemiddelde gebruiker zegt drie apparaten met hun wifi te hebben verbonden.
Kleinere kerstboom in ruil voor betere wifi
Ondanks het feit dat de meeste huishoudens kunnen beschikken over een goede internetverbinding gaan er veel Mbit/s verloren in huis en dat is natuurlijk zonde. De woonkamer (55%) en de meterkast (34%) zijn de favoriete plekken voor het plaatsen van de router die het wifi-signaal in huis verspreidt. Hierdoor wordt in de naastgelegen ruimtes het bereik als kwalitatief ervaren, maar op plekken als de zolder en garage is dat een stuk minder. Ruim een derde (37%) lost dit op door gebruik te maken van wifi-versterkers, vooral bij grotere woningen.
Meerdere factoren zorgen ervoor dat het bereik van wifi in huis terugloopt. Niet alleen de afstand tot het modem maar ook obstakels zoals muren, deuren, aquarium en zelfs mensen kunnen het wifi-signaal belemmeren. Ook de kerstboom met bijbehorende lichtjes veroorzaakt vaak problemen met de wifi-ontvangst. Eén op de vijf wifi-gebruikers is bereid om een kleinere kerstboom in huis te nemen als daardoor de wifi beter blijft. Vooral de jongere gebruikers (38%) nemen een liever een kleinere boom dan in te moeten boeten op hun wifi-kwaliteit.