Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Blog»Wie zijn de hippies in onze branche?
Blog

Wie zijn de hippies in onze branche?

6 december 20213 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat een clubje hippies -Milieudefensie genaamd- het afgelopen jaar het opnam tegen een van de machtigste en rijkste bedrijven ter wereld. Milieudefensie won een rechtszaak gericht tegen Shell (Koninklijke Olie), waarin de rechter oordeelde dat Shell haar CO2 uitstoot in 2030 met 45% moet hebben teruggebracht.

Dankzij de druk van Milieudefensie en als gevolg daarvan vervolgens de druk van media en publieke opinie, gaat Shell nu door de knieën en gaat zij nu versneld verduurzamen. Diep respect voor Milieudefensie!

Wat ik me nu afvraag is; wie zijn de hippies in onze branche? Waar heb ik het over? Er worden jaarlijks wereldwijd 2 miljard nieuwe smartphones geproduceerd. Daarvan is circa 250 miljoen een Apple iPhone. Voor de productie van één enkele iPhone is onder meer 34 kilogram erts, 100 liter water en 20,5 gram van het uiterst giftige cyanide noodzakelijk. Iedereen begrijpt dat die nieuwe iPhone gepaard gaat met zaken als: ontstaan van broeikasgassen, gevaarlijk afval, toxische stoffen, mijnbouw naar schaarse delfstoffen etcetera.

Des te belangrijker is het dan dat zo’n iPhone een lang en fijn leven krijgt en niet na twee jaar ongebruikt in een keukenla belandt. Want diezelfde kwalitatief hoogstaande iPhone kan nog makkelijk een tweede, derde en soms zelfs wel vierde leven mee. En voor iedere volgende gebruiker is deze iPhone zijn trots. Op dit principe is de Apple Refurbished branche gebaseerd. Hergebruik is duurzaamheid in optima forma.

In de TBM van oktober stond een uitgebreid artikel met de titel ‘Apple ontmoedigt de refurbished- en reparatiemarkt voor iPhone’. In dit artikel werd uit de doeken gedaan hoe Apple -wellicht het rijkste en machtigste bedrijf ter wereld- het de refurbished markt moeilijk maakt door zaken als: Een Touch ID of Face ID die defect raakt, is niet meer te repareren. Een batterij die vervangen wordt, leidt ertoe dat in het beginscherm van de iPhone er dagenlang de melding ‘battery repair’ komt te staan. En bij de iPhone 13 werkt de Face ID niet meer als het scherm wordt vervangen.

Apple zal zich verdedigen dat bovenstaande allemaal valt op te lossen door een Apple Certified partij. Forza heeft recent bij zo’n partij eens opgevraagd wat de reparatie van een Face ID op een iPhone X, XS, 11 of 12 kost. Afhankelijk van de oorzaak bedragen die kosten tussen de € 250 en € 500 (exclusief BTW). Voor die bedragen kopen wij één of twee volledige nieuwe toestellen in. Kortom, de prijzen en voorwaarden van Apple Certified en de refurbished markt gaan totaal niet samen.

Al het bovenstaande staat volledig haaks op alles wat met duurzaamheid te maken heeft. De EU voert een ‘Right To Repair’ beleid, hetgeen inhoudt dat een device te allen tijde gerepareerd moet kunnen worden. Zijn de leden van het Europees Parlement de hippies die Apple op de kniëen krijgen? Geen idee. Feit is wel dat Apple plotseling het hieboven genoemde issue met de iPhone 13 heeft opgelost in haar meest recente iOS Update.

Gerelateerd

Vorige artikelDestiny dochter Soluno doet overname in Zweden
Volgende artikel Luchtverkeersleiding Nederland kiest weer BAM Telecom voor beheer en onderhoud datacommunicatiesystemen

Gerelateerde berichten

Stap uit die comfortzone en grijp je kansen

Help, mijn werknemers willen hybride werken!

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Business analist (FG 8/9)

    • Eindhoven
    • Pocos
    • Full Time
  • Inside Partnermanager (FG 7)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
  • Pocos – Senior Network Engineer (FG 10)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Senior Java Developer (FG 9)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • Pocos – Medewerker Servicedesk (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!