Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»Wereldwijde verkoop van smartphones daalt met 9% in Q2 2022
    Connexie

    Wereldwijde verkoop van smartphones daalt met 9% in Q2 2022

    5 augustus 20224 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De wereldwijde verkoop van smartphones is in het tweede kwartaal van 2022 gedaald tot 287 miljoen stuks, het laagste kwartaalcijfer sinds het tweede kwartaal van 2020, toen de pandemie voor het eerst toesloeg. Samsung voerde de markt aan met 61,8 miljoen verscheepte smartphones en een marktaandeel van 21%. Ondanks de zwakke seizoensinvloeden handhaafde Apple zich op de tweede plaats met 49,5 miljoen verscheepte iPhones voor een marktaandeel van 17%. Xiaomi bleef op de derde plaats met 39,6 miljoen stuks, terwijl OPPO en vivo de top vijf completeerden met respectievelijk 27,3 en 25,4 miljoen stuks.

    “De wereldwijde smartphonemarkt lijdt onder een tweede periode van dalende verschepingen na een kortstondig herstel in 2021, en de plotselinge daling van de vraag treft de toonaangevende verkopers”, zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “Ondanks een groei van 6% op jaarbasis, daalde de verkoop van Samsung met 16% ten opzichte van het vorige kwartaal, omdat de leverancier worstelde met ongezonde voorraadniveaus, vooral in het middensegment. Samsung zet in op agressieve prijsstrategieën en zware promoties voor zijn low-end A-serie, waarbij het gebruik maakt van de kostenefficiënte ODM-productie om de consumentenvraag op de massamarkt te stimuleren. In het topsegment benadrukte Samsung zijn focus op opvouwbare telefoons en de S-serie als winstaanjagers in ontwikkelde markten. Dankzij de solide vraag naar de iPhone 13-serie in Noord-Amerika, China en Europa kon Apple ondanks de tegenwind toch groeien. Het topsegment is relatief veerkrachtig gebleken tijdens de recessie, terwijl promoties en financieringsopties hebben geholpen bij de betaalbaarheid.”

    Stabiliseren

    “De belangrijkste Chinese leveranciers slaagden erin hun wereldwijde prestaties te stabiliseren ten opzichte van vorig kwartaal, ondanks een nieuwe ronde van dubbelcijferige jaar-op-jaar krimp,” zegt Toby Zhu, Canalys analist. “We hebben gezien dat de Chinese topspelers zich tijdens de neergang op heel verschillende strategische prioriteiten richten. Xiaomi is ambitieus in het uitbreiden van zijn high-end portfolio in China door zijn nieuwste samenwerking met Leica, met nieuwe producten die in het derde kwartaal op de markt komen. Het bedrijf heeft ook de productupgradecycli aangepast om sneller producten op de massamarkt te kunnen lanceren en maakt daarbij gebruik van zijn toeleveringsketen. OPPO heeft in het tweede kwartaal in Europa gestaag gepresteerd, met een jaar-op-jaar stijging van het marktaandeel. Dit is te danken aan de aanzienlijke investeringen in sponsoring en, meer recent, het stimuleren van het duurzaamheidsbewustzijn, wat heeft geholpen om het merkprofiel te verbeteren. Aan de andere kant hanteert vivo een zeer voorzichtige maar consistente expansiestrategie, met een bijzondere focus op het opbouwen van eigen hardware-differentiatie, zoals ISP-chips en camera’s. In het tweede kwartaal groeide de leverancier gestaag in Latijns-Amerika, terwijl hij zijn marktpositie in de zeer concurrerende APAC-markt herstelde.”

    Wereldwijd marktaandeel

    “Tekorten in de toeleveringsketen zijn niet langer het meest urgente probleem, aangezien de orders voor componenten snel worden teruggeschroefd en leveranciers zich zorgen zijn gaan maken over overaanbod”, aldus Zhu. “Het heeft geresulteerd in prijsverlagingen voor belangrijke componenten, waardoor de kosten voor verkopers dalen. De verkopers zouden de extra besparingen kunnen gebruiken om de concurrentiepositie van hun nieuwe producten in de tweede helft van het jaar te verbeteren. Tegelijkertijd kan dat het nog moeilijker maken om van oude modellen af te komen. De overaanbodsituatie vergt meer van de planningscapaciteiten van de verkopers dan de schaarsteperiode.”

    “Er zullen toenemende spanningen zijn in de hele toeleveringsketen van smartphones, omdat de zwakke vraag waarschijnlijk voor een langere periode zal aanhouden,” aldus Zhu. “De markt ervaart uitzonderlijk uitdagende zakelijke omstandigheden. Verkopers moeten in de volgende kwartalen transparanter samenwerken met leveranciers van componenten en kanaalpartners. Geopolitieke kwesties, een dip in het consumentenvertrouwen en hoge inflatie zullen de toekomstige marktprestaties blijven schaden, ondanks aanstaande nieuwe lanceringen en festivalverkopen in de tweede helft van 2022.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelMagnus Ekerot nieuwe CEO van Gigaset AG
    Volgende artikel Accenture neemt Sentia over om het hele cloudcontinuüm te versterken

    Gerelateerde berichten

    Swappie

    Swappie introduceert nieuwe batterijstandaard voor refurbished iPhones

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 10
    Gehele dag

    Yealink Roadshow

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!