De wereldwijde verkoop van smartphones is in het tweede kwartaal van 2022 gedaald tot 287 miljoen stuks, het laagste kwartaalcijfer sinds het tweede kwartaal van 2020, toen de pandemie voor het eerst toesloeg. Samsung voerde de markt aan met 61,8 miljoen verscheepte smartphones en een marktaandeel van 21%. Ondanks de zwakke seizoensinvloeden handhaafde Apple zich op de tweede plaats met 49,5 miljoen verscheepte iPhones voor een marktaandeel van 17%. Xiaomi bleef op de derde plaats met 39,6 miljoen stuks, terwijl OPPO en vivo de top vijf completeerden met respectievelijk 27,3 en 25,4 miljoen stuks.
“De wereldwijde smartphonemarkt lijdt onder een tweede periode van dalende verschepingen na een kortstondig herstel in 2021, en de plotselinge daling van de vraag treft de toonaangevende verkopers”, zegt Canalys Research Analyst Runar Bjørhovde. “Ondanks een groei van 6% op jaarbasis, daalde de verkoop van Samsung met 16% ten opzichte van het vorige kwartaal, omdat de leverancier worstelde met ongezonde voorraadniveaus, vooral in het middensegment. Samsung zet in op agressieve prijsstrategieën en zware promoties voor zijn low-end A-serie, waarbij het gebruik maakt van de kostenefficiënte ODM-productie om de consumentenvraag op de massamarkt te stimuleren. In het topsegment benadrukte Samsung zijn focus op opvouwbare telefoons en de S-serie als winstaanjagers in ontwikkelde markten. Dankzij de solide vraag naar de iPhone 13-serie in Noord-Amerika, China en Europa kon Apple ondanks de tegenwind toch groeien. Het topsegment is relatief veerkrachtig gebleken tijdens de recessie, terwijl promoties en financieringsopties hebben geholpen bij de betaalbaarheid.”
Stabiliseren
“De belangrijkste Chinese leveranciers slaagden erin hun wereldwijde prestaties te stabiliseren ten opzichte van vorig kwartaal, ondanks een nieuwe ronde van dubbelcijferige jaar-op-jaar krimp,” zegt Toby Zhu, Canalys analist. “We hebben gezien dat de Chinese topspelers zich tijdens de neergang op heel verschillende strategische prioriteiten richten. Xiaomi is ambitieus in het uitbreiden van zijn high-end portfolio in China door zijn nieuwste samenwerking met Leica, met nieuwe producten die in het derde kwartaal op de markt komen. Het bedrijf heeft ook de productupgradecycli aangepast om sneller producten op de massamarkt te kunnen lanceren en maakt daarbij gebruik van zijn toeleveringsketen. OPPO heeft in het tweede kwartaal in Europa gestaag gepresteerd, met een jaar-op-jaar stijging van het marktaandeel. Dit is te danken aan de aanzienlijke investeringen in sponsoring en, meer recent, het stimuleren van het duurzaamheidsbewustzijn, wat heeft geholpen om het merkprofiel te verbeteren. Aan de andere kant hanteert vivo een zeer voorzichtige maar consistente expansiestrategie, met een bijzondere focus op het opbouwen van eigen hardware-differentiatie, zoals ISP-chips en camera’s. In het tweede kwartaal groeide de leverancier gestaag in Latijns-Amerika, terwijl hij zijn marktpositie in de zeer concurrerende APAC-markt herstelde.”
Wereldwijd marktaandeel
“Tekorten in de toeleveringsketen zijn niet langer het meest urgente probleem, aangezien de orders voor componenten snel worden teruggeschroefd en leveranciers zich zorgen zijn gaan maken over overaanbod”, aldus Zhu. “Het heeft geresulteerd in prijsverlagingen voor belangrijke componenten, waardoor de kosten voor verkopers dalen. De verkopers zouden de extra besparingen kunnen gebruiken om de concurrentiepositie van hun nieuwe producten in de tweede helft van het jaar te verbeteren. Tegelijkertijd kan dat het nog moeilijker maken om van oude modellen af te komen. De overaanbodsituatie vergt meer van de planningscapaciteiten van de verkopers dan de schaarsteperiode.”
“Er zullen toenemende spanningen zijn in de hele toeleveringsketen van smartphones, omdat de zwakke vraag waarschijnlijk voor een langere periode zal aanhouden,” aldus Zhu. “De markt ervaart uitzonderlijk uitdagende zakelijke omstandigheden. Verkopers moeten in de volgende kwartalen transparanter samenwerken met leveranciers van componenten en kanaalpartners. Geopolitieke kwesties, een dip in het consumentenvertrouwen en hoge inflatie zullen de toekomstige marktprestaties blijven schaden, ondanks aanstaande nieuwe lanceringen en festivalverkopen in de tweede helft van 2022.”