“De vraag naar smartphones voor instap- en midprice bleef sterk op alle markten, maar de vraag naar high-end smartphones bleef vertragen in het vierde kwartaal van 2018”, zegt Anshul Gupta, senior onderzoeksdirecteur bij Gartner. Dit leidde in het vierde kwartaal van 2018 tot een markt met een vlakke groei.Apple ervaarde de grootste achteruitgang bij de top vijf van smartphoneleveranciers.
De verkoop van Apple iPhones bereikte 64,5 miljoen stuks in het vierde kwartaal van 2018, een daling van 11,8 procent jaar op jaar. Deze dubbele daling deed Apple de grootste daling in de groei van het kwartaal ervaren bij de top vijf van wereldwijde smartphoneleveranciers. Apple zag de iPhone-vraag zwakker worden in de meeste regio’s, behalve in Noord-Amerika en Azië / Pacific. De omzet van Apple daalde het meest in China, waar het marktaandeel daalde naar 8,8 procent in het vierde kwartaal van 2018 van 14,6 procent in het overeenkomstige kwartaal van 2017. Voor 2018 als geheel daalde de verkoop van de iPhone met 2,7 procent tot iets meer dan 209 miljoen units.
In het high-end segment hadden Samsung-smartphones zoals de Galaxy S9, S9 + en Note9 het moeilijk om de groei in het vierde kwartaal van 2018 te stimuleren. In de middenmoot bleven Xiaomi en Huawei meer marktaandeel winnen. Als gevolg hiervan daalde de verkoop van smartphones van Samsung met 4,4 procent in het vierde kwartaal van 2018.
2018 – het jaar van Huawei
In het vierde kwartaal van 2018 verkocht Huawei meer dan 60 miljoen smartphones en behaalde de sterkste groei van het kwartaal bij de top vijf van wereldwijde smartphoneleveranciers (37,6 procent). Huawei groeide in 2018, om de kloof met Apple te dichten. “Naast zijn sterke punten in China en Europa, bleef Huawei zijn investeringen in Azië / Pacific, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten verhogen om verdere groei te realiseren”, aldus Gupta. “Huawei benutte ook groeimogelijkheden door de voortdurende uitbreiding van de Honor-serie in de tweede helft van 2018, vooral in opkomende markten, waardoor Huawei zijn marktaandeel in 2013 steeg naar 13,0 procent.”
In 2018 als geheel groeide de wereldwijde verkoop van smartphones aan eindgebruikers jaar op jaar met 1,2 procent tot 1,6 miljard eenheden. Noord-Amerika, Azië / Pacific en China noteerden de ergste dalingen van het jaar, respectievelijk met 6,8 procent, 3,4 procent en 3,0 procent. “In volwassen markten is de vraag naar smartphones grotendeels afhankelijk van de aantrekkingskracht van vlaggenschip smartphones van de top drie merken – Samsung, Apple en Huawei – en twee van hen hebben dalingen opgetekend in 2018,” voegde Gupta toe.
Vorige artikelHuawei opent eerste flagshipstore buiten China in Wenen
Volgende artikel Hoe ver is ’t nog tot 5G?