Gartner verwacht dat de uitgaven voor eindgebruikers op draagbare apparaten 42 miljard dollar zullen bereiken in 2019. Daarvan is 16,2 miljard besteedt aan smartwatches. “Op dit moment wordt de smartwatch-markt versterkt door de relatief stabiele en hogere gemiddelde verkoopprijs van de Apple Watch,” zei Alan Antin, senior director bij Gartner. “Maar de algemene ASP (avarage selling price) van smartwatches zal naar verwachting langzaam dalen van 221,99 dollar in 2018 naar 210 dollar in 2022, als gevolg van lager geprijsde concurrenten en omdat hogere volumes leiden tot lagere productie- en componentkosten. Sterke merken als Apple en traditionele horlogemerken proberen om de prijs stabiel te houden.”
In 2019 worden 74 miljoen smartwatches verscheept, wat de smartwatch het topsegment maakt van alle draagbaren apparaatvormen. Gartner voorspelt echter dat tegen 2022 de ear-worn devices (“hearables”) het topsegment van wearables zullen overnemen, met 158 miljoen eenheden.
Naarmate het smartwatch-segment verder groeit, zal het worden onderverdeeld in vier hoofdtypen van aanbieders:
* Toonaangevende merken voor consumentenelektronica
* Mode en traditionele horlogemerken
* Kinderhorloges en merken voor speciale doeleinden
* Startups die zich richten op nichepubliek zoals mensen met medische problemen die moeten worden gecontroleerd
Gartner verwacht dat mode- en traditionele horlogemerken waarschijnlijk tegen 2022 verantwoordelijk zijn voor 20 procent van de verkopen.
Toekomstige generaties van ear-worn devices zullen voorzien in virtuele persoonlijke assistenten die gebruikt worden voor een groot aantal taken, zoals vragen en handsfree aanwijzingen. Ear-worn devices kunnen het gebruik van smartphones verminderen, omdat ze tegenwoordig veel taken overnemen die gebruikers met behulp van hun smartphones oplossen.
Andere categorieën die deelnamen in het onderzoek van Gartner zijn; hoofdgemonteerde beeldschermen, smart clothing, polsbanden en sport horloges.