Wereldwijde smartphoneverzendingen daalden met 11% door ongunstige economische omstandigheden en een trage seizoensvraag in het eerste kwartaal van 2022. Samsung leidde de markt met een marktaandeel van 24%, een stijging van 19% in het vierde kwartaal van 2021 toen de leverancier zijn 2022-portfolio vernieuwde. Apple werd tweede, met een solide Q1 dankzij de groeiende vraag naar zijn iPhone 13-serie. Xiaomi bleef op de derde plaats vanwege de geweldige prestaties van zijn Redmi Note-serie. OPPO (inclusief OnePlus) en vivo vervolledigden de top vijf met 10% en 8% aandelen.
“Ondanks de dreigende onzekerheid op de wereldmarkten, versnelden de toonaangevende leveranciers hun groei door de apparatenportfolio’s voor 2022 te verbreden”, zegt Canalys-analist Sanyam Chaurasia. “Terwijl de iPhone 13-serie blijft voldoen aan de vraag van de consument, wordt de nieuwe iPhone SE die in maart werd gelanceerd een belangrijke volumedriver voor het middensegment voor Apple. Tegen een vergelijkbare prijs als zijn voorganger, biedt het een verbeterde chipset en verbeterde batterijprestaties en voegt het de 5G-connectiviteit toe die operatorkanalen eisen. Tegelijkertijd voerde Samsung de productie van zijn populaire A-serie op om agressief te kunnen concurreren in het midden- tot laagsegment, terwijl het zijn 2022-portfolio, inclusief zijn vlaggenschip Galaxy S22-serie, opfriste. Terwijl Chinese leveranciers nog steeds te kampen hebben met leveringsbeperkingen aan de lage kant, wordt hun wereldwijde expansie belemmerd door een vertraging in hun thuismarkt.”
“De wereldwijde smartphonemarkt werd in het eerste kwartaal tegengehouden door een onrustige zakelijke omgeving”, zegt Canalys VP Mobility Nicole Peng. “De markten zagen een piek in COVID-19-gevallen als gevolg van de Omicron-variant, hoewel minimale ziekenhuisopnames en hoge vaccinatiepercentages hielpen de consumentenactiviteit snel te normaliseren. Verkopers worden geconfronteerd met grote onzekerheid als gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, de voortschrijdende lockdowns in China en de dreiging van inflatie. Dit alles droeg bij aan de traditioneel trage seizoensvraag. Leveranciers moeten zichzelf uitrusten om snel te reageren op nieuwe kansen en risico’s en tegelijkertijd gefocust te blijven op hun strategische plannen voor de lange termijn. Het goede nieuws is dat de pijnlijke tekorten aan componenten misschien sneller verbeteren dan verwacht, wat zeker zal helpen om de kostendruk te verlichten.”