Recent onderzoek van Canalys onthult dat de wereldwijde smartphonemarkt in Q2 2024 sterk bleef groeien, met 288,9 miljoen verkochte eenheden. De markt is drie opeenvolgende kwartalen gegroeid. Ondanks een bescheiden toename van 1% in zendingen, behield Samsung de pole position met 53,5 miljoen verzonden eenheden. Apple stond op de tweede plaats met 45,6 miljoen eenheden, versterkt door een sterk momentum in Noord-Amerika en de opkomende markten van APAC. Xiaomi, met zijn concurrerende productaanbod, volgde op de voet met zendingen van 42,3 miljoen eenheden om een marktaandeel van 15% te behalen. Vivo keerde terug naar de vierde plaats en verscheepte 25,9 miljoen eenheden voor een marktaandeel van 9%. TRANSSION werd vijfde, met 25,5 miljoen verzonden eenheden en een marktaandeel van 9%.
“In de tweede helft van 2024 zullen Apple en Samsung zich richten op het consolideren van hun langetermijnstrategieën in volwassen markten, terwijl andere merken hopen de verkoop in opkomende markten te stimuleren, door kanalen te vullen in afwachting van hogere operationele kosten”, aldus Sanyam Chaurasia, Senior Analyst bij Canalys. “In Q2 zagen Europa en Noord-Amerika aanzienlijke volumestijgingen, omdat leveranciers proactief voorraad aanvulden voor de komende feestdagen. Samsung zal zich onvermijdelijk richten op het integreren van zijn Galaxy-ecosysteem om sterke waardeproposities voor consumenten te creëren via zijn vlaggenschipaanbiedingen met exclusieve GenAI-functies. Apple zal proberen de vervangingsvraag in deze markten te versnellen via zijn AI-strategie, met hybride modellen, verbeterde privacy en gepersonaliseerde Siri-functies. Ondertussen weerspiegelt het groeitraject van Groot-China nu de wereldwijde markten, gedreven door verbeterde macro-economische omstandigheden en hernieuwd zakelijk vertrouwen onder kanaal- en smartphonemerken. Op de binnenlandse markt zullen lokale Chinese merken GenAI-functies gebruiken om zich te onderscheiden in het premiumsegment, met als doel om stijgende high-end uitgaven te benutten en wereldwijd succesvolle strategieën toe te passen.
Concurrentie
“Alle belangrijke regio’s groeiden in Q2, maar het behouden van concurrerende producten wordt steeds uitdagender”, aldus Canalys Senior Analyst Toby Zhu. “Sinds het einde van Q1 hebben leveranciers de resterende voorraden goedkope componenten verbruikt. Dit zal een uitdaging vormen voor merken op de massamarkt, aangezien de vraag naar concurrerende specificaties, zoals verbeterde opslag, displays en camera’s, hoog blijft. Om hiermee om te gaan, moeten opkomende merken regionale strategieën verfijnen en retailinvesteringen optimaliseren om de marktuitbreiding in evenwicht te brengen met hoge operationele kosten. Effectief kanaalvoorraadbeheer is van vitaal belang om verstoringen in de prijsstelling en operationele verliezen te voorkomen. Na een langdurige marktdaling blijft het behouden van operationele gezondheid een topprioriteit voor merken en kanalen.”
Geen double digit
“Ondanks de seizoensgebonden vraag in de tweede helft van het jaar, is het onwaarschijnlijk dat de smartphonemarkt in heel 2024 een dubbele groei zal doormaken”, aldus Zhu. “Op de korte termijn kampt het volumedriversegment met operationele uitdagingen, maar smartphoneleveranciers zouden hun concurrentievermogen in de tweede helft van het jaar moeten vergroten via gerichte regionale productplanning. Met name consumenten en kanaalpartners hebben zich aangepast aan promoties en kosteneffectieve producten in de fragiele economische omgeving van de afgelopen twee jaar. Over het geheel genomen zal de smartphonemarkt in 2024 naar verwachting met een middencijferig groeipercentage groeien, gedreven door herstellende voorraadniveaus, versoepelde importbeperkingen en een beter economisch klimaat. In 2025, nu de consumentenvraag onzeker blijft, vooral in volwassen markten, zouden leveranciers zich moeten richten op het leveren van innovatieve smartphone-ervaringen om kopers van upgrades aan te trekken, een onderscheidend merkimago op te bouwen en lokale activiteiten te versterken om opkomende kansen te grijpen.”